Kanan kaula vääntyy

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

lumingatar

Kanan kaula vääntyy

Viesti Kirjoittaja lumingatar »

Tulin parin päivän reissulta kotiin. Kanat olivat olleet sillä välin automaattien varassa. Olivat tosi pirteitä ja tulivat heti luokse tekemään tuttavuutta kun menin kanalaan. MUTTA: yhden kanan kaula on vääntynyt! Olen katsellut aikaisemminkin kyseistä kanaa ja miettinyt, että onkohan sen kaulassa jotain vikaa. No, nyt kävi selväksi, että on. Ei se kierry mitenkään täyskäännöstä, mutta kuitenkin niin että sen huomaa.

Kana vaikuttaa muuten pirteältä ja hyvinvoivalta. Vain kaula on omituinen. Mitä ihmettä tämä voi olla? Eikö Marekin taudissa pitäisi olla joitakin muitakin oireita kuin kaula? Vai onkohan tämä jotain horniolaista sisäsiittoisuutta?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Vaikuttaako se kaulan vääntyminen ennemminkin epämuodostumalta kuin hermostolliselta oireelta? Horniolaisissa on jonkiverran koukkuvarpaisia, miksei sitten kierokaulaisiakin. Se voi olla myös jotain rotuun littymätöntä synnynnynäistä vaivaa. Harmi! :(
lumingatar

Viesti Kirjoittaja lumingatar »

Hei!

Kaula on vääntynyt koko ajan enemmän, joten en tiedä voiko kyse olla epämuodostumasta. Kana on aina mennyt viimeiseksi orrelle ja tepastellut pitkään orren alla ennen kuin on saanut aikaiseksi lentää ylös. Eli jotain ongelmaa sillä on kai ollut aina.

Eilenillalla kävin kanalassa, ja tyypillisesti muut kanat olivat orrella, ja "kierokaula" kuikuili niitä alhaalta. Aamulla se on yleensä ollut muitten kanssa kuitenkin orrella, mutta tänä aamuna se oli samassa paikassa ikkunalaudalla kuin illallakin. Luulen, ettei se ole edes ollut orrella. Ehkei se enää oikein osaa lentää vääntyneen kaulansa kanssa....ikävä juttu tosiaankin. Eikö tuollainen vammainen kana pidä lopettaa? (jos siis kyse on jostain vammasta eikä sairaudesta)
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Äkkiä ajateltuna ei kai se vamma eläimen elämää haittaa niin kauan, kun normaalit toimet hoituu ja eläin vaikuttaa pirteältä.
Mutta jos elämän laatu kovasti kärsii, niin eikös se ole aina armollisempaa päästää eläin, kun eläin muille laitumille.
Että kai harkinnan mukaan...
lumingatar

Viesti Kirjoittaja lumingatar »

Tiedoksi, että kana meni tosi huonoon kuntoon. Kaula vääntyi 180 astetta, kana ei päässyt orrelle eikä ulos, kyhötti vain kanalan lattialla. Eläinlääkäri oli sitä mieltä että kanoja tulee ja menee, mutta katelkaa nyt vielä vähän aikaa.

No, kateltiin muutama päivä, ja kana virkistyi. Kaula oikeni, kohta oli typykkä ulkona, ja lensi orrellekin. Nyt se taitaa olla ihan terve. Olin ihan varma että se kuolee! Voi onnea kun se selvisi, se oli vielä lasten lempikanakin.

Nyt vain mietin, että mikä ihme kanaa oikein vaivasi....
reeta

Viesti Kirjoittaja reeta »

Ihme on tapahtunut :o Mistä tuo johtui :?: oliko se joku halvauksen tyyppinen juttu :?:
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

:shock: oho!

On se vaan mukavaa, että pieniä ihmeitäkin joskus sattuu arkipäivään! Kiva kuulla! :lol:
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

lumingatar kirjoitti:Kaula vääntyi 180 astetta

:shock: :shock: :shock: Ja tuosta vielä selvisi! Huhhuh! Mutta hyvä niin. Onneksi kana näyttää parantuneen! :D
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Nostinpas tämän topicin kysymykselleni, kun oli noin onnellinen loppukin! :smt003

Mun kysymys koskee viiriäistä, mutta kanalintuhan sekin on.. Eli yhdellä mun neljästä viirusta (villivärinen, ilmeisesti naaras) on kaula kierossa. Huomasin sen tuon muutaman päivän reissuni jälkeen. Tipunen syö ja juo ja käyttäytyy aika lailla kuin toisetkin. Ehkä hiukan enemmän "hapuilua" liikkeissään. Pää on kääntyneenä vasemmalle ja kupu näyttää ehkä vähän normaalia pulleammalta, mutta en tiedä johtuuko se tuosta kaulan oudosta asennosta.

Tiedän, että tämäkin kuuluu Marek-oireisiin ja mullahan se tuolla tallissa todetusti on :smt013, joten se voi olla hyvinkin kyseisen oireen takana. Mutta varan vuoksi kyselen: onko muita mahdollisia syitä ja mitähän ne voisivat olla? Väärää ravintoa, jonkin ravintoaineen puutosta tms. :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

MTT:n tiedotteessa lukee Marekista:

"Oireet alkavat näkyä aikaisintaan 4 viikon ikäisissä linnuissa, tavallisimmin 9-24 viikon iässä, joskus jopa vasta aikuisiässä."

Mullahan nuo tipit on 2 vk, pitääköhän tuo ym paikkansa myös viiriäisillä?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

En mää oikein usko että olis marekkia, jos olit sen hautomakoneen desinfiaarannut ennenkuin laitoit ne munat ja siellä ei ollut muita munia samaan aikaan... ei se niin nopeesti voi aiheuttaa oireita, vaikka noitten viiriäsiten kasvu ja kehitys on kovin nopee.. luulis, että sillä viruksella olis joku itämisaikakin.. :smt017 voiskohan olla joku kehityshäiriö kuitenkin... syökös ne kalkkia( tai simpukankuorta), voisit kokeilla pientä määrään jotain vitamiinivalmistetta ja vaikka vihanneksia..mikäs rehu sulla niille on.. pikkupoikasilla mää on käyttänyt sitä pikkupunaheltaa... tosin mun viiriäsikasvatukset on vielä eessäpäin, joten tää oli tämmöinen vankka arvaus. (puolenkuun jälkeen lisään munat nyt koneessa olevien kaveriksi) Kattelin vielä noita kirjoituksia.. oliko se se jolla oli alussa varpaat kippuralla, silloin voi olla hyvinkin joku yksilöstä johtuva kehitysjuttu.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei tää oo se kippuravarvas, vaan eri kaveri. (Sillä kippuravarpaalla muuten oikes ne varpaat tosi hyvin!)

Niillä on poikaskalkkia tarjolla, mutta nyt tuli mieleen, ettei se kyl oo juuri vähentynyt. Onks se liian isoa?? Varmaan! Nyt äkkiä murskaamaan sitä!!! (Tai kävikös näille hevosten ruokintakalkkikin?)

Mulla on kasvatuspunaheltta (ilman cc:tä) jauhettuna. Mulle ainakin agrissa väitettiin, että se käy.. Mutta miten lie?? Muuten siemensekoituksia, kaurahiutaleita ja sellaista häkkilinnuille tarkoitettua kylpyhiekkaa, jossa on myös kivennäiset lisättynä: sitä ne näyttää silloin tällöin popsivan.

Joo, se on varmaan toi kalkki. Tai sit tuo kasvatusrehu on liian nopeasti kasvattavaa?? Voiks niin olla? :smt017

Muoks; hautomakone oli puhdas eikä ollut muita munia.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muistaakseni pikkupunaheltassa on enmmän valkuaista kuin kasvatuspunaheltassa, ( dementia) kun se kasvatusrehu on thty vähämmän kasvua kiihottavaksi ettei ne tuu liian varhain munintaan siis kanat.. vois se tietty olla siitäkin kiinni.. kato rehufirman sivulta ne valkuaiset, jos oli näin,kuin hatarasti muistin, niin anna niille kanamunaa keitettynä ja silppuu se kuori sinne hienona joukkoon( jos sulla on lihamylly pistä siitä läpi)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jep, pikku-punaheltassa on valkuaista 19,6 % ja kasvatus-punaheltassa 15,5 %.

Mua muutenki vähän sapettaa noiden rehujen kanssa pelaaminen, kun on kanoja ja ankkoja ja nyt viiriäisiä ja on tipuja ja on kukkoja ja on munivia kanoja.. Jokaiselle jos omat rehusäkit hommaa harrastekanalaan, niin vähän epäilen niiden menekkiä..

Ja sit ku noi on noin tarkkoja, että monenko viikon ikäisille tipuille mitäkin rehuja, tuntuu ihan älyvapaalta! Ja agrista kun kysyy, ne tuntuu suosittelevan sitä, mitä sattuu varastossa olemaan.. Ja aina se käy just sille, mille itse sattuu rehua kyselemään??? :smt012
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulle tuli vielä mieleen se noitten viirujen kanssa .. vaan en ehtinyt kirjottaan.. siks tuli niitä tuplia, kun meinasin myöhästyä kyydistä, siis kun sulkien kasvatus on aikamoinen ponnistus, niin mitens olis jos ostaisit silakkaa tai muikkua, sitä pientä sorttia, keittäisit ja jauhaisit, tulis kaikkee tarpeellista kuten fosforia ruodoista.. ja musta voisit ihan hyvin lisätä sitä rehukalkkia.. jos sitä kerran huushollista löytyy..parasta tietty olis lady-vita+, kun siinä on kalkki ja d-vitamiini.. sitä mää silloin alussa kun oli vain vähän lintuja :smt005 nyt taitaa olla paree syyä ne ite...
Vastaa Viestiin