Sulkasadon kesto

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Sulkasadon kesto

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mitenkäs kauan teillä muilla on sulkimiset kestäneet? ja missä iässä nuorikot ruvenneet hommiin?

Mä vähensin valoja jo joulukuun puolesta välistä, mut sulkimiset alkoi toden teolla vasta joulun jälkeen. Tammikuun lopulta olen pidentänyt valoisaa aikaa ja se on nyt 14 tuntia, kun 23-24 -viikkoisilta nuorikoiltakin jo munia odottelisin. Mut meidänpä ei ota aloittaakseen ei vanhat eikä nuoret. Toisaalta ei ne sitä munintaa olis joulukuussa millään lopettaneet, että jos nyt on aloittamisen kanssa yhtä nihkeää, niin voi mennä kauan... Selvästi sulkasatoinen on meidän vanhoista kanoista enää yksi. Kauanko vielä...

Ja mä onneton lupasin myydä munia helmikuun lopulla. Saas nyt kattoo, onko mitään myytävää.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Eiks se oo vähän kanakohtanen juttu kauanko nakuilu kestää, toiset heittää sulat laakista ja kasvattaa saman tien uudet ja toiset vaihtaa sulan kerrallaan, näkyy hyvin siivistä.
Onko sulla nyt valot jo takasin? Jollei, tauko voi venyä ihan maalis-huhtikuulle! :smt009
Ilona

Kyllä mulla on valot nyt aamuseitsemästä iltayhdeksään. 14 tuntia siis. Hiukan jo munia kaipailisin.
Ilona

Vieläkään ei munia... Nuorikot on jo 24-viikkoisia ja wanhoista tädeistä sulkasadossa enää yksi. Oonko vaan liian malttamaton? Pitäiskö vielä pidentää päivää?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meillä kanat lopettivat muninnan vajaa viikko sitten. Kuin napistapainamalla kaikki yhtäaikaa :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla pursuaa munia joka paikasta.. :smt003 :smt004
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Tällaisena keltanokkana kyselen, kun meidän se yksi "muniva" kana ei ole kahteen viikkoon muninut. Johtuukohan siitä, että kolme pientä autotallin ikkunaa ei valaise tarpeeksi ja 40W hehkulamppu ajastimella ei riitä mihinkään?

Huolissaan en osaa olla, kun ovat niin pirteitä ja hyvinvoivia kanoja. Mutta sanokaas jos munimattomuuden syy onkin jossain muussa kuin valaistuksessa?

Sitten meillä on hieno pesäparitalo seinällä, vajaan metrin korkusella. Siellä on heinää ja havujakin laittelin Mimmi sun ohjeen mukaan ovelle. Mutta ei siellä pesässä ole kukaan käynyt, ei sen jälkeenkään kun mies teki sinne vielä portaat. (Pitäisi olla kyllä tarpeeksi hämäriä.) Onkohan syys se, että alussa oli pesänä pahvilaatikko lattialla. Kana muni sinne muutaman kerran, sen jälkeen nurkkaan lattialle, ei tykännyt pahvilaatikosta vissiin. Pesiin siis ei ole tullut mitään.

Muuten kyllä mukavasti menee ja nuoret ovat kasvaneet mielestäni selvästi, ja kyllähän siellä kanalassa viihtyisi... :smt007
Mimmi

Noh.. Onpas kummallista! Se kana on kyllä pitänyt jo sulkasatonsa ja munintataukonsa silloin, kun mulla suurin osa, eli loppuvuodesta. Valon määrä ei ole niin kauhean määräävä, vaan se, että sitä on tarpeeksi pitkän aikaa, noin 14 h on hyvä. Mitään kirkasvaloja kanat eivät tarvitse, kunhan valoisa alue nyt tulee sinne lattiatasoon saakka. Toinen tekijähän voisi olla ruokinta. Olikos sulla siis sille nyt munitusrehua?

Tämä kananen on tainnut tottua aika lähellä lattian rajaa oleviin pesiin ja se itse asiassa tykkää pesiä ihan itse tekemiinsäkin pesiin. Eli johonkin nurkkaan pieni kolonen, johon vaikka heiniä. Suurin osa pesistä mulla on nostettuna maasta vain jonkun 10 - 20 cm.

Hyvä, että menee muuten mukavasti! :smt006 Terkkuja vain kanasille!
Viimeksi muokannut Mimmi, 16 Helmi 2009, 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Kiitos Mimmi!

Rehu voi olla kyllä hyvästikin syynä, mutta alussa se tosiaan muni pari viikkoa vaikka rehu on ollut koko ajan samaa. Sehän on poikasrehua, kun on nuo nuoret messissä.

Paljon saavat myös ruuantähdettä, pääasiassa puuronloppuja, omenaa (josta tykkäävät) ja salaatinkantoja yms.

Täytyy ostaa munitusrehua seuraava säkki.
Mimmi

Jep, se se varmaan on. Se jaksoi munia sen pari viikkoa, kun oli kuitenkin täällä saanut munitusrehua.. Sorry, kun olen varmaan huonosti asian ohjeistanut!
Ilona

Milläs mä saisin nuo meidän kanat aloittamaan muninnan? Saavat kauraa, munitusrehua ja proteiinipitoista apetta. Eli ruokapuolen pitäisi olla kunnossa ja muutenkin ovat virkeitä. Pidensi päivää 15-tuntiseksi.

Nuoret eivät muni edelleenkään lainkaan ja vanhojen munintaprosentti on noin 30.
Mimmi

Eipä siihen munintaan oikein muita konsteja taida olla, kuin valoisan ajan pituus ja oikeanlainen ruokinta. Ei kai se sitten auta, kuin odotella. Mä täällä yritän sijoittaa noin 100 munaa jonnekin.. :smt017
Ilona

Lähetä ne mulle :smt005 :smt005

Mä onneton nimittäin lupauduin myymään munia yhdessä paikassa joka kuun vika keskiviikko ja nyt oon tuskan hiessä, että tuleeko mitään myytävää... En mä nyt itse niin paljoa tarttis. Lisäksi oon naapurille ison kennon velkaa kassillisesta perunoita.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ei kai pesissä käy joku munarosvo? Mun kaveri jolle myin viimekeväisen kanapariskunnan on ihmetellyt kun ei munia tule ja kas kun kanojen pesän alta löytyi rotanpesä ja rotat hävitettiin, alkoi munia löytymäänkin pesästä melkein joka päivä... :smt115

Mulle tuli mieleen että jos joka pesään laittaisi malliksi (vale)munan, niin jos kanat ottaisivat sitten mallia ja pyöräyttäisivät munalle kaverin :smt042
Ilona

Ei meillä kyllä kutsumattomia vieraita vielä ole voinut kanalaan eksyä, on tää niin uusi rakennus, ja tiivis. Pitääpä kokeilla tuota tekomunametodia. Jospa ne siitä innostuis...
Vastaa Viestiin