saframi kirjoitti:Hei,
Olen 25-vuotias syksyllä kolmen lapsen äiti Tammisaaresta. Ollaan asuttu täällä vajaat kaksi vuotta. Sitä ennen olen aina asunut taajamassa, mutta ollut sydämeltäni maalaistyttö (nopeastihan minä sen fleecepusakan ja kumppareiden käytön omaksuin

)
Perheessä on siis minun ja taiteilija-mieheni lisäksi kaksi tyttöä; 4- ja melkein 2-vuotiaat, ja odotan kolmatta syksyllä syntyväksi.
Meillä on kolme suomenlammasta, musta pässi sekä harmaa että ruskea uuhi. Niiden lisäksi vielä musta Muse-kissa sekä musta Devon rex-hoitokissa, joka saattaa jäädä meille kokonaan.
Haaveilen kovasti myös kanoista, olen viime aikoina opiskellut kirjoista paljon kananhoidosta. Saa nyt nähdä, riittävätkö rahkeet kanojen ottamiseen jo tänä kesänä tai syksynä.
Seuraan myös Lampola-foorumia

Wuohetar kirjoitti:Kerron vähän itsestäni! Loikkasin tuolta vuohifoorumin puolelta, niinkuin käyttäjätunnuksesta voi päätelläkin.Minulla ei ole kanoja vielä, mutta suunnitelmissa ois jokin maatiasrotu. Afrikkalaisia kääpiövuohia, suomenpienhevosia ja pari pupua on tällä hetkellä tallilla ja muutaman kanan sinne vielä haluaisin :D !
Wuohetar kirjoitti:Tamma ja kaksi oria, joista toinen ruunataan lähi tulevaisuudessa. Orit on tamman jälkeläisiä ja meillä syntyneet. Ovat suomenpienhevosratsuja, jotka pian muutavat tytön luo!

Alholainen kirjoitti:Ihanaa, kun löytyi foorumi, missä voi keskustella kanajuttuja ja muihin siivekkäisiin liittyvää asiaa.
Perheeseeni kuuluu neljä koiraa, Alholaisia kymmenkunta, fasaaneja vähän enempi ja isäntä, joka rakentelee ahkerasti uusia tarhoja.Ensimmäiset kanamme olivat isabrowneja(5kanaa ja kukko). Munamäärä oli kahdelle ihmiselle hirmuinen, ei tiedetty rodusta sen olevan "munakone".Muutama vuosi sitten saimme Alholaisemme. Nyt on ranskalaiset kuolleet vanhuuteen ja vaivoihin. Alholaisten kanssa haudotetaan fasuja(pakko antaa hautoa, älytön haudontavietti)ja haudontakoneet ovat myös apuna. Kanaisiin keskusteluihin

Alholainen kirjoitti:Kiitoksia, Alhot ovat omaksi iloksi, säilytys ohjelmaan ei kuuluta. Kanaset ja kukko tulivat muistaakseni Mäntsälästä, kasvattaja oli sitoutunut ohjelmaan. He ovat Vihtorin ja Klaaran lapsukaisia ja nyt on muutama polvi lisää. Pitää vaan jossain vaiheessa saada uutta verta, että pysyvät terveinä.
hupuli kirjoitti:oon ettiny just tällästä kana foorumia
hupuli kirjoitti:maatiaasia kääpiö kocheja ja 3 kultabrahmaa
helvi kirjoitti:Olen käynyt sivustoilla jo jonkin aikaa,lähinnä sikaosastolla.
Nyt voin itsekin lukeutua kanapitäjäksi:meille muutti tänään Aapeli-kukko 5 leidin kanssa.Ovat maatiaisia:kanat kuulema itäsuomalaista kantaa,mutta kukosta ei tietoa.Kukko on musta aapiskukko ,sillä on siniset jalat.
Käsittääkseni itäsuomalaisilla on siniset koivet vai onko?
monnilainen kirjoitti:Ehkäpä tähän samaan sopisi myös esittäytyä...
Meillä asustaa kiuruvetinen maatiaisryhmä (n.15kpl), Erivärisiä helmikanoja(n.10kpl),Riikinkukkoja(6kpl),yksi silkkipari, kun ovat niin söpöjä. kourallinen kyyhkyjä (riikinkukko- ja naurusellaisia), peltopyypari ja viiriäisiä.Ja kaikki alkoi muutamasta kultafasaanista joskus reilu kymmenen vuotta sitten. Eikä mitään muuta varmasti pitänyt tulla. Ja tietenkään ei tule enää lisää.

Paitsi muutama tumman silkin muna koneessa ja pari fasaania...Ja pihalle ei pitänyt tulla kuin yksi pieni piharakennus. Ja nyt on uusi iso lintutalo tarhoineen. Mutta on se vaan niin kiva harrastus. Yhden riikinkukon vaihtaminen toiseen uutta verta saadakseen on toki 600 km ajomatkan arvoista :lol:Tämmöisiä ei edes kehtaa kertoa kuin toisille hurahtaneille. Töissäkin vastaan aina kysyjille, että meillä on jokunen kananen.
Leenamaria kirjoitti:Heippa!
Tälläistä sivua olenkin kaivannut!
Meillä on 8 kanaa. Ovat ihan tavallisia valkoisia hybridejä (LsL Lohman white). Ne tulivat meille alkukesällä (muka) kesäkanoiksi yhdeltä tilalta, jossa lomitan... mutta kuinkas kävikään.
Nälkä kasvaa...nyt pitäis jostain löytää kukko ja pari ruskeaa kanaa.

Mimmi kirjoitti:Heipä hei,
olen vuoden alusta paluumuuttajana syntymätilalleni muuttanut tyllerö. Eläimiä kerääntyy pikkuhiljaa. Kasassa on vähän alle kaksivuotias leonbergipoika ja kaksi kissatyttöä. Kohta kuitenkin on myös pari vuohta ja lisäksi etsin maatiaiskanoja.
Annie kirjoitti:Toistaiseksi vielä kanaton munailija täällä savosta. Haaveena olisi joku näistä kotimaisista vanhoista kannoista saada kotiinkin. Muita eläimiä löytyy myös, koirista vuohiin, lampaisiin ja hevosiin...
Haikonen kirjoitti:Aattelin hyvien tapojen mukaisesti het alkuun esitellä itteni. Eli asun Pohjanmaan perukoilla, Vimpelissä ja meirän markeilla kortteeraa hevonen, pari koiraa, pari vuohta, monta kissiä ja kania, sekä useeta rotua kanoja (faverolle, sussex, jättikochin, chabo, silkki + pari broiskua ja brahmaa). Kaikki elikot on ihan vaan hupulaisia ja silmän ilona, henkireikä ykstoikkosen tehdastyön vastapainoksi.
Haikonen kirjoitti:Kiitosta vaan, tässähän tuntee ittensä varsin tervetulleeksi!
Meillä on jättikocheja 1 aikunen kukko ja 3 aikusta kanaa. Kukko musta, kanat 2 ruskeeta ja 1 tumma harmaa. 4 kersaa kasvamas 2 mustaa kukkoa ja 1 musta ja 1 ruskea kana. Sussexit on kaikki valkosia (vaalea columbia?).
Ja sinä joka halusit meiän sussexit ja rollet, niin kun haet niitä yön pimeydessä, muista kolistella tarpeeksi, niin isäntä tulee kyllä auttamaan... :D
-ansa- kirjoitti:Jospas sitten minäkin täällä esittäydyn, vaikka enemmän on tullut vain seurailtua kuin kirjoiteltua...
Meille tuli tänä kesänä 3 brahmaa ja tällä viikolla kuukernupilta vielä yksi ihana neitonen lisää.
Kanat ovat olleet maalle muuton jälkeen aina haaveissa, mutta, mutt... mulle oli uutta että niihin jää vielä koukkuunkin...
Nyt olis vielä haaveena vaikka mitä... (psst...kukahan rakentaa meille isomman kanalan)
anhi98 kirjoitti:Hei kaikille!
Meillä on ollut kanoja ja kukko jo vissiin pari vuotta, mutta munanetin löysin vasta nyt.. Mukavan oloinen palsta!
Meillä on viisi sekarotuista kanaa ja yksi yksisilmäinen kukko, asustelevat kanalaksi kunnostetussa leikkimökissä Oulu-Raahe välillä. Ja ilmeisesti nyt kanapunkkejakin, joiden karkottamiseen vinkkejä olen täältä etsinyt. Oireita ei juuri kanoille näy, lähinnä meillä ihmisillä. Kutittavia paukamia tulee:///
Liekö kukkoa haitannut punkit, on repinyt kaulasta sulkiaan pois viime aikoina paljon. Vinkkejä otetaan vastaan..
Minni kirjoitti:Asumme täällä Vihannissa ja vielä olemme ilman kanoja, mutta suunnitelmissa kyllä olisi muutama kirjava tai ruskea kana. Nyt vaan koko sakki hoidellaan lehmiä, lampaita ja vuohia, ja toivottavasti viimeistään ensi kesänä myös kanoja.

Jonna kirjoitti:Heippa vaan kaikille!
Muutama päivä sitten löysin tämän palstan ja tottahan toki tänne piti rekisteröityä.
Monen vuoden unelma toteutui muutama viikko sitten, kun itsehaudotut maatiaistiput (Hämeen mustat) kuoriutuivat. Haudontatulos tosin jäi laihaksi, mutta täysin aloittelija tässä olen. Nyt täällä siis vilistää 6 tipua, kolme reilun kaksi viikkoisia ja kolme viikon ikäistä. Kanalaa ollaan puuhattu urakalla kuntoon, nyt taitaa kaikki olla valmiina, tipuille vain ikää vähän lisää, niin pääsevät uuteen kotiinsa.
Koirat on lähellä sydäntä, cavalierkingcharlesinspanielin pentuja odotellaan syntyväksi marraskuun lopulla. Tätä ennen olen kasvattanut muutaman kultainennoutaja- ja suursnautseripentueen.
Työkin on pelkkää kissaa ja koiraa, joten kait tässä kohta jonkinasteinen karva/höyhenpuku itsellekin kasvaa :D
Raikasta syksyä kaikille!!
Jonna, tipuset&koirat
satsuma kirjoitti:Piti nyt esittäytyä heti ensi alkuun, vaikkei kanoja vielä pihalla tallustelekkaan
Löysin munanetin eilen erään toisen foorumin kautta, ja olenkin jo aika monta aihetta kahlannut läpi
Sain pari viikkoa sitten mieheltä vihdoin ja viimein luvan ottaa kanoja

ja nyt onkin kova pähkäily ja suunnittelu miten saisin rakennettua vanhaan pieneen navettaan kanalan.
Voi olla että kanojen hankinta on vielä hamassa tulevaisuudessa, mutta heti kun kanala on valmis...
Kysymyksiä varmasti tässä heräilee, mutta täältä olen jo nyt saanut paljon vastauksia, kiitos siitä