Kanat saavat kaikki munimiensa munien kuoret ja Nordkalkin kanakalkkia. Munankuoret ovat tietenkin suurempaa herkkua ja nyt niistä on alkanut olla parilla nuorella kanalla pula - tuntuu ettei mikään riitä niiden kalkintarvetta täyttämään . Ilmeisesti ne kasvattavat munakokoa ja ehkä itseäänkin , mutta mitä niille siis vielä voisi antaa, mistä saisivat kalkkia? Saavat esim. juustoa, raejuustoa ja kaloja ruotoineen.
Kiitos vastauksista! Saan poikaskalkkia onneksi tällä viikolla ja ehkä myös grittiä. Nyt on mennyt munat tai pikemminkin kuoret liki kädestä suuhun tai pikemminkin nokkaan. Olen kuumentanut kaikki kuoret leivinuunin arinalla (jälkilämmössä), kuivuvat ja lämpiävät siellä nopsaan.
Seesaminsiemeniä olen myös tarjoillut sekä savivettä, sillä siinä on monipuolisesti hivenaineita. Valitsivatkin sen itse normaalin vesiastian vierestä.
Eivät kelpuuttaneet poikaskalkkia, vaan etsivät kalkista kananmunankuoria... Niiden menekki olisi hurja, tarvitsisivat enemmän kuin munia tulee (joita tulee hyvin).
Ei ymmärrä, mikä hirveä kalkkihinku tai kananmunankuorihinku kaikille tuli yhtäaikaa, kun sen suurempia muutoksia ruokavaliossa ei pitäisi olla tapahtunut. Vihreä tosin on vähissä, mutta kaikki liikenevä kurkku ja salaattipurkit ym. tuore niille menee.
Mitähän kanat yleensä tykkäävät simpukankuorirouheesta? Se taitaa olla paljonkin karkeampaa kuin munankuoret?
Tuutikki kirjoitti: ↑16 Huhti 2024, 01:11
Eivät kelpuuttaneet poikaskalkkia, vaan etsivät kalkista kananmunankuoria... Niiden menekki olisi hurja, tarvitsisivat enemmän kuin munia tulee (joita tulee hyvin).
Ei ymmärrä, mikä hirveä kalkkihinku tai kananmunankuorihinku kaikille tuli yhtäaikaa, kun sen suurempia muutoksia ruokavaliossa ei pitäisi olla tapahtunut. Vihreä tosin on vähissä, mutta kaikki liikenevä kurkku ja salaattipurkit ym. tuore niille menee.
Mitähän kanat yleensä tykkäävät simpukankuorirouheesta? Se taitaa olla paljonkin karkeampaa kuin munankuoret?
Meillä menee myös hyvin vähän poikaskalkki isompi rae ei ollenkaan.
Mutta kananmunien kuoret menee ja jopa kukot syö .
Itse saan tutuilta sitä mukaa kun leipovat tms sekä yhdeltä tutun ravintolasta ison laatikollisen kun ilmoittaa että olisi kuoria. Eli voisit ihan hyvin käydä lähi kahvila/ ravintola kysyä ovat ihan hyvillään ettei mene hukkaan ( roskiin) munakuoret aina kannattaa kysyä .
Sekä puskaradio toimii ainakin täällä päin
Mites olisi ruokintakalkki? Hevosten osastolta löytyy, hienojakoista jauhetta, 6kg ämpäreissä ainakin Hankkijalta (Racing calcium ruokintakalkki). Olen antanut viiriäisille munankuorijauheen kanssa sekoitettuna, kuori maistuisi paremmin mutta syövät jauhettakin hyvällä halulla (kanankalkkia en ole koskaan (vielä) antanut).
Kanankalkki kivimuodossaan on hitaasti sulavaa, niin olettaisin kuoren (ja jauheen) olevan nopeammin elimistön saatavilla (ellei sitten hujahda läpi imeytymättä..?) En onnistunut pikaisesti löytämään mitä kanankalkin "kalkkikivirouhe" pitää sisällään, mutta tuo ruokintakalkki on kalsiumkarbonaattia - ja munankuori on kalsiumkarbonaattia