Hei kaikki!

Meillä on kolme ruskeaa hybridineitiä. Kanat ovat 2-vuotiaita. Nyt yksi kanoista on viikon ajan vaikuttanut apaattiselta ja sairaalta. Kanalta irtoaa sulkia, mutta ei samalla tavalla kuin sulkasadossa. En ole huomannut, että olisi itse niitä nyppinyt tai toiset kanat myöskään. Syö ja juo normaalisti. Orrellekin pääsee itse, mutta liikkuu jotenkin hitaanpuoleisesti. Pitää sulkia pörhöllä koko ajan. Myös kupu on jotenkin koholla ja koko kana "kasassa". Ei ole muninut säännöllisesti hetkeen, ja jos munii kuoret ovat todella ohuita. Meillä on koko ajan tarjolla täysrehua ja kalkkia, mutta voisikohan kanalla olla jonkinmoinen puutostila? Myös toiset kanat eivät muni paljoakaan, mutta eivät vaikuta millään lailla sairailta. Olen miettinyt monivitamiinilitkun ostamista. Kanat ulkoilevat päivittäin vapaana meidän pihalla monta tuntia ja yleensä kaikki kolme viihtyvät hyvin kaivelemassa, mutta nyt tämä sairas kana vain kököttää paikallaan keskellä pihaa.
Samalla kanalla on jo aikaisemmin ollut paljon munajumeja, joihin olen antanut parafiiniöljyä ja/tai kylvettänyt lämpimässä vedessä. Nyt ei kuitenkaan näytä olevan munaa jumissa.
Meillä vierailee kanalassa kaikista loukutusyrityksistä huolimatta vesimyyrä, ja nyt tämä iljetys oli viime yön aikana tehnyt poikaset kanojen munintakoppiin. Yleensä kanaset listivät jokaisen elävän pikkueläimen, mutta tämän olivat antaneet olla.

Olisikohan myyrä kantanut jonkun taudin kanaselle? Toisaalta eiköhän kaikilla olisi se sitten ollut...(?)
Kanat on mulle rakkaita lemmikkejä, ja on kamalaa ajatella, että joutuisin tuon ihanan tyypin elämän päättää. En kuitenkaan tiedä elääkö sairas kana enää ansaitsemaansa onnellisen kanan elämää. Joskus on vaan parempi päästää irti.

Toivottasti ei kuitenkaan ihan vielä.
Nyt kysyisin apua, mitä teen kanan kanssa.

Ja lisäksi neuvoja saa laittaa jyrsijöiden kanssa taisteluun.