hautominen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tius^^

hautominen

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

miten mä saan mun kanat innostumaan hautomisesta! mulla on yhdessä ns. laatikossa munia joita sais joku kana hautoo mut ilmeisesti mulla on nii ranttuja kanoja että niitä ei kiinnosta hautoo :smt009 paljo helpottais eikä tarvis ruveta värkkään ton koneen kans..
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla sama ongelma. Ei kiinnosta vaikka parhaimmillaan oli 15 munaa! Olen jo luovuttanu. Nihkee hautoja voi ruveta keväällä. Ei ne taia ku Mimmin kanat hautoo jouluna ;)
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

en tiiä.. oiskohan missää olemassa sellasta lamauttavaa ainetta joka lamauttaa ne hautomaan :smt005 pakko muutenki nuorentaa porukkaa ku alkaa olla kanat nii vanhoja että kohta lopettavat munintansa ja sitte joutavat pataan.. aika raakaa mutta se on elämän laki:)
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mimmi: mitä sä syötät sun kanoille ku ne on iha pöhlöjä hautomaan? :smt002 :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eihän sitä oikein voi muuta, kuin kokeilla antaa sellaiset olosuhteet, joissa kananen voisi tuumasta innostua. Laita vaikka uusi, ylimääräinen ihanan hämärä pesä kaikista rauhallisimpaan paikkaan. Sinne oikein reilusti pehmusteita ja vaikka ihan verhoa oviaukon eteen.. Houkuttimeksi sitten yli 5 munaa, ei ne ainakaan vähemmästä taida innostua..

Ja toinen vaihtoehto on tietenkin hommata jostain hautova kana.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on korkeet odotukset Neiti Ainokaiselle :)
Neiti on kovasti muuttunut. Ei juokse karkuun enää kanoja, mutta ei vieläkään anna astua, mutta vissiin on todella lähellä kun kukko niin lellii sitä.
Siinä mulla on toden näköisesti kasvamassa Mamma tuleville tipuille :) :smt004
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tius^^ kirjoitti:mimmi: mitä sä syötät sun kanoille ku ne on iha pöhlöjä hautomaan? :smt002 :smt003
Ai, tämmönen teoria.. Noh: munitusrehua, kauraa, vihreätä (talvella salaattia, kaalia..), omenoita, porkkanaraastetta, maksalaatikkoa, jauhelihaa, viinirypäleitä, pullaa, jne jne.. Oiskos niistä jossakin jokin salainen ainesosa?? :smt017
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

pitää kyllä yrittää väsätä jonkinlainen pesävärkki yhteen rauhalliseen nurkkaan nii jospa ne rupeis hautoon ja sais tipuja :smt007
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tius^^ kirjoitti:en tiiä.. oiskohan missää olemassa sellasta lamauttavaa ainetta joka lamauttaa ne hautomaan :smt005
Punkkua :smt002
Maatiaiskanatiedotteesta löytyy ohjeita vuodelta 1878, oppaasta 'Aloitus kanain kaswattamiseen':
- Jätetään useampia munia yhteen, että kanat itsestään jäisivät niiden päälle
-Ruokitaan kanoja hampunsiemenillä niin kauwan, ett'eiwät enää muista mennä ulos ruokaa etsimään (onko ne sitten pilvessä? :smt017 )
-Juowutetetaan ne wiiniin kastetulla leiwällä, ennenkuin pannaan munain päälle
-Nypitään höyhenet mahan alta ja suomitaan sitte nokkoisilla, jota niille käy mieluisaksi munain raikas wiileys, joiden päälle ne pannaan. Näin woipi saada yksin wanhat kukotkin ja salwotut kukot munia hautomaan; ne hoitawat sitte kananpoikia yhtäläisellä huolella kuin kanakin.
Ja vielä; - parempi on, jos sille joka päiwä pannaan ruokaa ja wettä, niin että woi syödä pesästä lähtemättä. Hywin tarkoituksenmukaista on koko hautomisaikana ruokkia kanaa wiiniin ja weteen kastetulla, hyvin tehdyllä leiwällä.

Viljapitoinen ruokinta edesauttaa hautomishaluja ja tietysti houkuttelevat hämärät rauhalliset pesät joissa on tarpeeksi suuri määrä munia. Pienessä parvessa kana hautoo todennäköisemmin kuin isossa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kamala ku nauratti tuo nokkosilla suomiminen! sen kun sais videolle, niin luultavasti häkki heilahtas nopeammin kuin rattijuopolle :smt005
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Ratkaisuhan on sitten ihan paivan selva kun kerran wanha kirja suosittelee punkkua ja Mimmi syottaa kanoilleen rypaleita mista punkkua tehdaan!
Tehoaa myos naisiin: kun maki juon ruuan kanssa punkkua niin en millaan viittis nousta enaa tiskaamaan vaan mieluusti vaikka hautoisin yhen munasatsin - jos vaan tarjoilu pelais kaikki ne viikot ;-)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kotopullaki kirjoitti:Tehoaa myos naisiin: kun maki juon ruuan kanssa punkkua niin en millaan viittis nousta enaa tiskaamaan vaan mieluusti vaikka hautoisin yhen munasatsin - jos vaan tarjoilu pelais kaikki ne viikot ;-)
:smt005 :smt005 :smt005
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meilla muuten haudotaan ihan koko ajan ja hirveella innolla, seka kanat etta kalkkunat, vaikken rypaleita syotakaan. Ja punkut juon ite. Oon epaillyt syyksi sita kun meilla on noita kukkoja niin paljon niin kanat ei enaa jaksa ;-) ja menee piilottelee hautomapaikkoihin. Onko tallanen mahdollista??? Kalkkunoista se pakoilu ainaki paistaa selvasti lapi. Istua tokottavat paivasta toiseen munintalaatikossa eivatka yhen yhta munaa pyorayta aikoihin. Kanat kay munii niitten alle omansa ja kalkkunarouvat sitten hoitavat istumatyon. En oo kylla paljastanut heidan kikkojaan kalkkunakukoille. Ollaan likkojen kesken supateltu "Kylla ma ymmarran, en makaan tykkais jos tollanen kuranen kalkkuna mun selkaan kiipeis, istukaa rauhassa vaan"
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

:smt005 :smt005 :smt005
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

ei mul oo ku 2-3 kanaa+kukko/häkki. ovat siis pienissä laumoissa ja sen takia et kaikilla kukoilla on oma kanalauma:)
Vastaa Viestiin