Tehotytöt löylyttää uusia tulokkaita

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ann75

Tehotytöt löylyttää uusia tulokkaita

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Teinkös mä nyt pahimman virheen :smt013 Alhot tuli keskiviikkona ja olivat keskenänsä pari päivää tutustumassa paikkoihin. Tänään vein ne ulkotarhaan tutustumaan sinne ja tehotytöt ja Onni-kukko tulivat sitten illemmalla takaisin kotiin. Aluksi kiersivät toisiaan, mutta sitten tehotytöistä röyhkein rupes nokkaamaan pikkutyttöjä (alhot kesäisiä siis eli paljon pienempiä ja nuorempia).

Kauanko ja paljonko tuota löylytystä (no siis nokkasi pari kertaa, kun alhotyttö tuli liian lähelle, tosin meni myös itse tsiigaa ja nokkas sitten perään)? Mä olin tosi vihainen sille tehotytsille, mut eipä se taida järkipuhetta kuunnella :smt018

Onko välienselvittelyt olleet kanojen kesken kohtalokkaita? Tuo tehotyttö on niin paljon isompi, oppiiko nuorikot väistämään ajoissa vai tuleeko kiusaamisesta järjestelmällistä?

Onni suhtautui rauhallisemmin, kävi katsoo ja kiertämässä niitä, polki sitten jaloillaan maata, levitteli siipeään ja meni itse ympyrää, mistä tämä kertoo? Peloitteli, että täällä määrään minä?

Täällä ollaan ihan sydän syrjällään, miten meidän farmin nyt käy?? :smt010
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Eipä hätiä mitiä, kuule. :smt003 Kukon käytös on liehittelyä, se siis diggaa uusista mimmeistä. Tehotytöt ja alhot kyllä setvii välinsä, mutta tuskin siitä isompaa riitaa tulee. Hyvä vain, että kokoero on kunnollinen, maattarit varmaan oppivat äkkiä väistämään.
Kanoilla pitää vaan olla tilaa mennä karkuun. Ahtaissa tiloissa välien selvittely saattaisi mennä veriseksi.
ann75

kiitos taas Pootsi :smt001
Muakin alkoi ihan naurattaa tässä, luin miehelleni vastauksen ja totesin, et mistäs mä tiedän mitä se Onni-kukko ajattelee kun siinä tramppailee ja tsekkailee uusia likkoja :smt005

Teen jokatapauksessa vähän "hankalampia" orsia sisään ja ulos, että pikkuplikat pääsee halutessaan lepäämään ja ruoka/juomapaikkoja useampia kans, eiks jeh

Tytöille vaan paikka mitä pystyy puolustamaan :smt027 ja näyttämään tehotytöille :smt097 :smt097 :smt097
Nelli

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Meillekkin tuli viime talvena alhon kanoja oli vähän pienempiä ja tietenkin saivat nokasta. Mutta oppivat selviämään ja hyvin ovat pärjänneet. Oon aatellu et parempi kun tuo monta kerralla niin ei kaikki oo vaan yhen perässä. :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

ann75 kirjoitti:Muakin alkoi ihan naurattaa tässä, luin miehelleni vastauksen ja totesin, et mistäs mä tiedän mitä se Onni-kukko ajattelee kun siinä tramppailee ja tsekkailee uusia likkoja :smt005
Älä välitä! Mä luulin, että mun kukko on tullut hulluksi (tai saanut marekin ja horjuu siksi), kun se tanssi ensimmäiset kosiotanssinsa.. :smt005
ann75

hih, kiitos Teille rohkaisusta :smt001 laitan nyt kaikki samaan taas (yöksi laitoin alhot talvikotiin, kun kesämökin orsi ei riitä kaikille. Pitääkin muuten ens kesänä tehdä laajennus sinnekin. No tätähän tää on, jatkuaa laajennusta. Tosin tehotytöthän nukkui ulko-orrella koko kesän, että eipä sitä sisätilaakaan sit kai tarvii niin kauheesti laajentaa (kesämökin siis).
Täytyykin mennä seurailemaan mitä siellä tapahtuu

:smt006
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Onni tekee sitä mitä kukon kuuluukin eli esittää rouville rohkeita ehdotuksia. :smt005

Mutta ne "tehotytöt". Onko ne ruskeita vai valkoisia hybrideitä? Jos ovat valkoisia, en olisi kauhean huolissaan. Tosin häkissä eläneillä on usein sitkeitä käyttäytymishäiriöitä, kuten höyhenten nyppimistä (joka on eri asia kuin nokkiminen). Mutta nokkiminen alussa ei ole epänormaalia, kunhan se ei ole mitään verille hakkaamista ja yhden kanan ajamista. Kanat vain selvittävät uusien kanssa arvojärjestyksen ja se voi aluksi näyttää julmalta.

Jos sulla on ruskeita hybridejä, kannattaa vähän tarkkailla, miten ne suhtautuu pienempiinsä. Ne on nimittäin todella aggressiivisia joskus. En haluais pelotella, mutta meillä on ruskeat hybridit kerran tappaneet lajitoverinsa. Ne oli entisiä häkkikanoja, joten päässä oli varmaan vikaa elämänhistorian takiakin. Mutta kyllä ne on kiukkuisia.
ann75

Tehotytöt on ruskeita, mutta tulivat lapsina tänne (keväällä) eli ei vissiin ole olleet varsinasisesti häkkikanoja. Toivotaan, että ymmärtävät oman etunsa :smt011

Olen ollut pari pitkää päivää poissa ja päässyt vain aamulla ja illalla tsekkaa. Näyttävät päällepäin olevan ok, mutta pitää tietty nähdä liikkeelläkin. Mut tää oli aika hellyyttävä, yks tunkenut isojen kanojen ja Onnin kanssa orrelle, uusille on oma orsi, mut eihän se ole läheskään yhtä hyvä :smt019
Kuva

Tuolla takana (alhaalla) näkyykin kaksi muuta pikkulikkaa, ne ei rohjenneet/mahtuneet enää samalle..
Kuva
Kanaset siis vielä kesämökillä, kun on niin kivat ilmat, tosin tänään oli ollut ukkosta tossa lähistöllä... toivottavasti ei täällä. Vettä ainakin on tullut, kun katos on isolla pussilla. Kai se on tehtävä kunnon katos, jos näin lämmintä on ja kanat ulkona pitkään.

ja hyi hyi mua kun menin sinne räpsimään kuvia... mut se oli niin hauskan näköistä, yks minikana jättien välissä...
ann75

Pakko päivittää tänne viimeisimpiä uutisia taas..
Valoisaan aikaan pikkulikat istuu kesämökissä, orrella tai muuten vaan sisällä, kun tehotytöt ei diggaa siellä norkoilla päivällä. Avasin tänään aitauksen oven ja tehotytöt ja Onni lähti keikkailemaan. Pikkulikat sit uskaltautui ulos (ja meni ekaks juomaan, pitää laittaa kesämökkiin vesiastia!). Pikkulikat varmisti ettei törmää tehotyttöihin ja kävi omilla keikoilla nauttimassa vähän vihreetä kupuunsa. Pakkasin sitten kaikki aitaukseen ja lähdin kauppaan, sillä välin tuli jo hämärä ja kävin tsekkaa mahtuiko kaikki sovinnolla unipuille. Noh, alaorrella ei ollut KETÄÄN eikä ulkona... eli ei kun laskemaan yläorren väkeä, seitsemän, siis SEITSEMÄN kanaa (tai siis 6 kanaa ja kukko) oli siellä ylimmällä orrella. En voinut uskoa, että ne sai itsensä sullottua sinne, voipi tulla aamulla vähän ongelmia, miten ne sieltä lähtee. Siis orrella pituutta n. 90 cm. Mut pikkulikat on ovelasti tehotyttöjen "jaloissa", pitäis melkein mennä tsekkaa, miten nyt kun kaikki on asettuneet orrelle alas... Kyl noi on hauskoja, toivottavasti oppivat tulemaan toimeen ilman nokkapokkia. Kun kaikilla niillä on hyvät puolensa, tehotytöt on tehokkaita =munia riittää, pikkulikat on kauniita kuin mitkä ja Onni-kukko, no Onni on Kukko :smt005 (tai ainakin kukkoilee kovasti).
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nehän alkaa jo sopeutua hyvin, kun samalle orrelle mahtuvat :smt001 Suloisia kuvia nuo ylläolevat, kun pikkuinen siellä välissä kurkkii!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

ann75 kirjoitti:voipi tulla aamulla vähän ongelmia, miten ne sieltä lähtee.
Mä oon nähnyt vastaavanlaista survoutumista (ja sinnikkäästi ne muuten jaksaa sinne orrelle yrittää, vaikka ei heti onnistuisikaan), mutta sen voin sanoa, että alas sieltä kyllä pääsee - ja vauhdilla! Yksi kun lähtee, viereiset horjahtaa ja pyrähtää myös pois ja hetkessä orsi on tyhjä. :smt003
ann75

Nyt lähti tehotytöt omaan yksiöönsä, yksi pikkulikoista oli ihan apaattisena orrella, kävi se päivällä ulkona ja liikkui muiden mukana, mut heti aitauksessa juoksee sisälle ja orrelle. Menin nyt illalla moikkaamaan niitä ja se oli varmaan ihan kuivunut, naama sellaisen kuivettuneen vanhuksen näköinen. Annoin vettä (joi muutamia kulauksia) ja lettuja palasina, niitä söi niin et alkoi kupu tuntua taas. Sehän näivettyy tuolla ihan kokonaan. Hermostuin noihin tehokaakeroihin ja pakkasin ne talviasuntoon kolmistaan, nyt sit mietin et mitä mä niille tekisin, ne muniin hyvin, mut muuten :smt013

Mietiskelen saisko sinne kuitenkin kaksi yksiötä, vaikka kahteen kerrokseen, tuonne talviasuntoon.. Aina on liian pienet tilat! Voikos niistä tehotytöistä tehdä paistia, jos en saa hommaa kuriin?

Pikkukanat niin suloisia ja herttaisia, et ihan tippa silmässä katselin, kun ne vaan kyyhöttää. Pari niistä on vähän reippaampia. Kyl ne nyt kuopsutteli vähän aikaa kaikki, kun tehotytöt meni muualle. Tosin Onni-kukko on vähän epätietoinen, meni sit orrelle, kun ei ollut mitään tekemistä.

Voikos noin nuoria kanasia (kesällä syntyneitä, eri ikäisiä) pitää tuon nuoren miehen (pääsiäisen aikaan syntynyt) kanssa, alkaako se polkea pikkulikkoja? Pitäiskö pitää Onni vielä tehotyttöjen kanssa vai alhojen toistaiseksi?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Päätä pölkylle vaan anna mennä vaan :smt077

Vanha kana on maukasta! :smt004

Jos munien menetystä sureksit, niin mä voin lohduttaa, että noi tehot lopettaa sen munimisensa tosi nuorena. Mä sain ruskeista hybrideistä niiiin tarpeekseni sinä yhtenä kesänä, kun mulla niitä oli. Jotakuta siellä hakattiin aina ja ruokatarjoilun sai järjestää melkein jokaiselle omaan vatiin, ettei kupilla syntynyt tappelua. Ja sitten yhtenä päivänä oli yhdeltä vedetty suolet ulos ja syöty :smt078

Naapurissa on iso lattiakanala ja sen omistaja myös sanoi, että ruskeat tehot ovat hirveän aggressiivisia.

Ei se Onni varmaan likkoja polje, jos ne eivät ole vielä sukukypsiä. Ja jos polkee, niin ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole, jos ne eivät sitä kukkoa kuitenkaan pelkää. Meillä kukko pitää nuorisoa kauheassa kurissa ja kesäkuista kananuorikkoakin kurmoottaa. Polkis vaan mieluummin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä sitten taas olen sitä mieltä että voi hyvin polkeakin, ainakin meidän kukoista pedofilia on ihan ok :smt105 Ei kylläkään ongelma, kun noilla riittää sukukypsiäkin kanoja poljettavaksi ja mieluisampiahan ne on, joskus vaan oon havainnut että kelpaa niille nuorempikin morsian jos sopivasti hollilla on ja jos aikuisetkin kanat usein menee matalalentoa kukon irstailuja karkuun niin näille pikkuisille se on vieläkin vastenmielisempää. Hyvin ne kyllä karkuun pääsevät kun ei nuo kukot ihan seksihulluja sentään ole.
Yhden täyteen miehuutensa tuntoon kasvaneen nuorenmiehen vaan myin tutunnaapurille ja sen kaveriksi kanan joka oli sitä puolta pienempi ja toisen joka oli sitten sitä ensimmäistä kanaa puolta pienempi. Niin siellä tuli kuulemma ongelmaa kun kukko koitti noita alamittaisia morsioita polkea, sen verran oli hurjaa ollut meno että uusi omistaja katsoi parhaaksi heittää kukon muitten kanojensa sekaan odottamaan morsioittensa kasvua naimaikään.
Että vähän kannattaa seurata jos laitat Onnin vaan pikkurouvien kanssa olemaan. Eihän nuo sun uudet kanaset tosin ihan kauhean pieniä enää ole?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä voi nuori/viriili kukko polkea suurin piirtein mitä vaan kiinni saa...mä oon nähnyt kaninkin kimpussa :smt013
Vastaa Viestiin