mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kanasia

mistä johtuu? kanan heltta vaalenee!

Viesti Kirjoittaja kanasia »

mistä johtuu että kanojen heltat ovat liki valkoiset, valon puute?
joku ravinto aine vai mistä on kyse?
kanat ovat lopettaneet munintansa, yhden kanan höyhenet pörrössä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Sulkasadon (ja munintatauon) aikaan se on ihan normaalia.
ytylyly

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Meillä just kuoli yksi kääpiökana. Ei muita oireita, kun vaalenevat heltat.. Eikä ollut edes kovin vanha, joku 4v.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Itse huomasin myös tänään yhdellä kanalla samoja oireita.

on siis LSL hybridi, joka asunut meillä vasta kuukauden päivät. Yhtäkkiä heltat ovat kutistuneet, vaalentuneet ja kuivat. Olen rasvaillut niitä.
Mutta ei kivan näköiset :smt012

Muilla kanoilla ei samoja ongelmia (edes muilla samaan aikaan tulleilla hybrideillä)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mun kanoilla on kyllä noi oireet ihan sulkasadon yhteydessä. Harja lähes häviää olemasta ja on aivan vaalea. Sitten, kun höyhenet kasvavat takaisin, myös harja palautuu entisiin mittoihinsa. Välillä en meinaa tunnistaa jotain kanaa sulkasadon aikaan, kun ei ole pyrstöä eikä harjaa, jotka ovat usein parhaita tuntomerkkejä.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Joo ja sitten ne usein vaihtavat hieman väriä, kun saavat uudet sulat. Toiset onkin huomattavasti tummempia tai pilkutukset on persiillään.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pilkutukset persiillään :smt003 joo minäkin katsoin juuri vuoden vanhoja kuvia meidän kanoista ja ihmettelin miten mustavalkopilkullisenkirjava Pilkku oli silloin paljon vaaleampi ja nyt on kuin eri kana.

Takaisin itse aiheeseen, meilläkin yhdellä nuorikolla joka aloitti muninnan parisen viikkoa sitten, on harja ja heltat omituisen vaaleat :smt017 Ja huomasin että vaaleat ne on silloin kun se istuu pesässä, eilen päivällä ihmettelin haaleaa harjaa kun se oli munimassa ja illalla harja ja heltat punoittivat yhtä lailla kuin muillakin, ja tänään taas pesässä istui kalpeaharjainen ja -helttainen kana.
Muuten reipas ja virkku.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joo---minäkin olen havainnut, että myös muniva kana vaihtaa harjan+helttojen värisävyä pitkin päivää. Olen tuumaillut, että kun ne ovat tosivereviä ruumiinosia, niin kierrättäisikö kana muka jotenkin verta niin, että se menisi esim. muninnan yhteydessä sinne missä sitä eniten tarvitaan eli sinne peräpäähän ja reippaan syönnin jälkeen ruuansulatuselimistöön tjsp?
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Herättelempä tätä vanhaa ketjua. Olen seurannut yhtä kanaa noin viikon verran. Ei hosu ensimmäisten mukana ruokakupille, käppäilee taaempana ja vetää päätään "hartioihin", ihan ku palelis. Höyhenpeite hyvä, munii vissiin, mut eilen huomasin tuon harjan olevan tosi vaaleanpunainen. Tuli ekaks mieleen punkit ja tsekkasin kainalot+pyllyn...ei mitään liikettä. Muut kotkot viuhtoo terveenoloisesti, tarviikos tässä nyt huolestua vai mitä? En ole kyl madottanut noita. Jossain kanakirjassa kerrottiin, et jos kanalla on punkkeja niin munissakin olis veripilkkuja :smt017 oiskohan jollain kuvaa mokomasta, nois ruskeissa munankuorissa joskus on jotain tummaa pistettä, mut kiinnostas miltä ne punkin aiheuttamat jälet näyttää, kuivia vai märkiä veripilkkuja :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos oisi veripilkkuja, niin ilmeisesti ne olisivat munan kuoren pinnassa eli lähtisivät pesemällä pois, kun taas kuoren väritykseen kuuluvat pilkut eivät lähde. Kanapunkkihan on sikäli ovela ötö, ettei sitä yleensä näe kanassa päiväsaikaan. Paisi, jos on erittäin suuri punkkimäärä. Se asustaa valoisan ajan kanalan rakenteissa ja vasta pimeässä hyökkää kanan kimppuun verta imemään. Ja madotushan ei auta ulkoloisiin, vaan sisäloisiin.

Onko sillä Böödin kanalla höyhenet pörrössä palelun merkkinä? Voisko se vaan olla jäämässä sulkasadolle? Silloinhan ne ainakin ovat vähän aran ja vaisun oloisia.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis mitä onko munan pilkut merkki jostain.. Siis kuoren??
En ole ajatellut, mutta minusta Ainokaisen munassa oli muutama pilkku tänään??!!
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Kiitti vastauksesta! No, ei se niin hirmu pörrönen ole ja kaikki sulat+höyhenet on tallessa. Yks kana jo syksyllä teki sulkasadon, vieläkin takamus ja rinta paljaana....mut ei se noin oireillut. Ihmettelin sitäkin, kun vasta helmikuussa ovat kuoriutuneet ja noin pian paljaana. Eikä sitä muut ole nokkineet (en ole nähnyt). Ei niissä munissa ole märkiä verijälkiä ollut....oisko sit vaan sulkasato tulossa :smt017 Ei muuten, mut huollettaa jos jokin tauti on enkä hoksaa hoitaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt tuli itelläkin mieleen kysyä (pitäny jo viikko sitte!!)
Että miksi minun vanhimmalla on rinnassa noin kuvun kohdalla paljasta??
Sitä ei takuu varmasti kukaan noki!!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ei minunkaan kanoilla helttojen väri muutu kun muninnan loputtua, kun on talvilevolla. Tai sulkasadon aikoihin. Kun on oikeen virkkuna niin ne on tosi kirkkaanpunaiset.
Onko Suvianne sun kanalla se kupu jotenkin isompi, jos vaan näyttää että sulkia puuttuu :smt017 Jos kana on ahminut kuvun pullolleen jotain?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Böödi: kyllä kana on kipiä, kun se pitää päätä hartioiden joukossa, on pörhöllään ja liikkuu laiskasti. Joku sitä vaivaa.

Se harjan väri kanalla kai kertoo sukupuolihormonien määrästä veressä. Vilkkaasti muniva kana on oikein punahelttainen ja aktiivinen kukko myös.

Toi höyhenpuvun muuttuminen onkin muuten jänskä juttu. Joillain luonnonlinnuilla nimittäin höyhenpuku kertoo linnun iän eli puku muuttuu iän myötä, joillain lajeilla jopa vuosien ajan.
Vastaa Viestiin