JIPIII - Ihka eka ikioman kana munima muna *WIRN*

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Klara

JIPIII - Ihka eka ikioman kana munima muna *WIRN*

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meikä täälä hymyilee ku idiootti korvasta korvaan :smt003

Kävin tossa kanoja morjenstamassa ja vähä siivoilemassa ja pirskatti.. meinas silmät pudota päästä! Sielä orren alla, ikkunan edessä möllötti muna! Yksi ainoa reppana kakkakasojen keskellä :smt005 Liekö sielä joku tuumannu että ompa tänään sonta jumis ja turahuttanu munan puolvahingos :smt005

Mutta meikä on onnensa kukkuloilla - Aaww... mamman piänet kanasen kippuraisen kotkoset on tehny munan :smt007

Juu minoon ihan pöhölö tiijän - mutta ku äitin peeni tehny peenen munasen :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea munasta! On se sykähdyttävä kokemus - itseasiassa minusta vieläkin, vaikka aika monta sataa munaa oon tainnut jo pesistä kerätä.. :smt003
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meidän ensimmäinen riikinkukon muna oli myös ikimuistettava. Linnut olivat tarhassa ja kun niitä oli vain yksi pari, niin niitä varjeltiin silloin kaikelta ääneltä ja turhalta menolta :smt005 Eräänä päivänä joku lapsista oli heittänyt tarhaan tennispallon! Ehdin hyppiä tasajalkaa ja puhkua raivosta, ennenkuin tajusin, että tennispallot olivat jo tuolloin vihreitä tai keltaisia, eikä enää valkoisia kuin harvoin. Varovainen hiipiminen takaisin tarhalle ja uusi hyppiminen alkoi, sitten kyllä ilosta, munahan se siellä möllötti! Ja lintu mokoma muni silloin ekana vuonna minne sattui. Minä kiikutin ne aina siististi kasaan ja taas se levitti ne. Yöksi hain sisälle, etteivät palellu :smt003 Arvatkaapa vaan tuliko tipuja...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onnea!! Et ole hölmö, kyllä se on nuin mukavaa :smt005 Meillä lapset saa nyt hakea ja se on heistä oikea kunnia tehtävä.
Kana oli eilen pesässä, niin jaksoivat kaksi tuntia leikkiä traktorin päällä ja odottaa kanan poistumista :smt005 :smt005
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No ei jotain hyvää jottei jotain pahaaki. Osoittautui että mein Jaakko kukko ei ole kovinkaan lauhkea tapaus :smt103

Kävin viemässä ruokaa kanoille niin se prkle kävi päälle. Ihan tosta vaan. Olin ihan WTF :smt104 On muuten isolla kukolla kova nokka ja terävät kynnet kun pääsee iskeen paljaaseen ihoon, nyt on reikä kämmenselässä ja käsivarsi sen näkönen ku oisin tapellu kissan kanssa.

Ikinä ennen ei ole uhitellu tai mitään, niin nyt tolleen. On kyllä ilmeisesti tullu sukukypsäksi kun polkee kanoja heltta töttöröllä koko ajan ja vaikka on aina kiekunut niin nyt kailottaa haasteita maailmalle ihan jatkuvasti.

Osaiskos joku kertoa että mahtaako tämä olla nuoren kukon uhoamista mikä menee ohi vai oisko tuo nyt sen luonto? Jos on niin meillähän ei vihasta kukkoa kattella vaan se on yks *piip* luikaus ku kalautan sen pataan.

Juu voitte arvata että munimisesta johtunut ilo vaihtu nyt *itutukseen ja kättä särkee aika lahjakkaasti :smt093
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Suvianne kirjoitti:Onnea!! Et ole hölmö, kyllä se on nuin mukavaa :smt005 Meillä lapset saa nyt hakea ja se on heistä oikea kunnia tehtävä.
Kana oli eilen pesässä, niin jaksoivat kaksi tuntia leikkiä traktorin päällä ja odottaa kanan poistumista :smt005 :smt005
Muksut kun meillä tuli äsken koulusta ja huomasivat munan niin alkoi kilpailu siitä kuka saa sitte hakea seuraavaksi munia. Ovat reppanat ihan intoa piukassa. Ainoo vaan että enhän mä voi noita metrin mini ihmisiä tonne tarhaan laskea jos Jaakko alkaa tolleen päälle käymään. Ei se tuntunu kivalle aikusestakaan niin saati että lapsen altistaisin sen hyökkäykselle :smt107
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olipas juttu! Toivottavasti on ohi menevää. Onko se voinu innostua munan myötä liikaa. Pitäiskö sun nyt sinne sellanen tekomuna tai kaks laittaa?
Meillä on ainakin Pikkumusta niin herkkä että jos sen edes bongaa pesällä niin se etsii uuden. Ja jos vie viimesen munan niin sillonkin.
Eli johonkin oikean peään houkutus muna ja seuraavaksi vaivihkaa pesälle ja harhautuksena ruokaa
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla ei ole kukaan kukoista käynyt ihmisen päälle - edes uhitellut - ja jos tekisi niin, niin se ois siltä istumalta pää poikki ja pataan! Ei ne kukot maailmasta lopu, joten parempi on antaa vain hyvätapaisten elää ja lisääntyä. Mä en ainakaan uskaltais ottaa riskiä esim. just lasten kanssa agressiivisen kukon myötä.

Ainoa mahdollinen poikkeus olisi, jos olisi selkeästi osoitettavissa, että kukon hyökkäys perustuisi johonkin ihmisen tai toisen eläimen törkeään käyttäytymiseen, kuten tahalliseen kiusaamiseen, jahtaamiseen tms. (Muoks; jolloin siis se ei itseasiassa olisi kukolta hyökkäys vaan puolustus..)
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä oon miettiny pääni puhki mistä toi hyökkäys olis voinu johtua. Mitenkään uhatuksi kukko ei itseään voinut tuntea. Se oli mun sivulla, kun menin viemään ruokaa kanoille. Kun kumarruin laittamaan kippoa lattialle se iski salamana käsivarteen kiinni. Paukutti nokalla ja potki jaloilla.

Mulla oli samat navettavaatteet päällä kuin ennenkin, ja kaikki muukin oli ennallaan. Ainoa mikä on muuttunut on toi että se on alkanut polkea kanoja ja tänään tuli eka muna :smt017

Suunnittelin että kun ukko tulee töistä kotiin niin pitää mennä kanalaan niin, että se on mulle back uppina ja varottaa jos takaapäin on jonkinsortin äksöniä tulossa. Jos kaikki menee ok niin pistän koko homman kukon virhearvion ja jättiegon piikkin ja jatketaan kuten ennenkin. Jos se tulee päälle vielä niin sitte se päätyy huomiseksi ruokapöytään.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Suvianne kirjoitti:Olipas juttu! Toivottavasti on ohi menevää. Onko se voinu innostua munan myötä liikaa. Pitäiskö sun nyt sinne sellanen tekomuna tai kaks laittaa?
Meillä on ainakin Pikkumusta niin herkkä että jos sen edes bongaa pesällä niin se etsii uuden. Ja jos vie viimesen munan niin sillonkin.
Eli johonkin oikean peään houkutus muna ja seuraavaksi vaivihkaa pesälle ja harhautuksena ruokaa
Pikkumusta vissiin on kana??

Ei kai kukko ny nuan munista intaantuis että päälle kävis - vai intaantuisko :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu, se on kana. En osaa sanoa ollenkaan. Tuo sinun kokeilu kuulostaa hyvältä. kerro miten sitten meni!!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Klaralle ekasta munasta! Se on elämys! Ja kaipa voisi toivottaa samoin tein myös hyvää ruokahalua sen kukon suhteen :smt016 Aika moni on koettanut kouluttaa vihaista kukkoa kiltiksi, muttei se ihan nopeasti onnistu. Meillä projekti kesti aika tarkkaan viisi vuotta! HäHähHää---Siponen alkaa olla niin kilttiä poikaa että! Saapi jo kulkemaan nätisti ilman haravaa ja orrelta voi kopata syliin.
Tottapuhuen: vihaiset kukot ovat oikeasti vaarallisia varsinkin lasten kanssa, joten vaihtoon vaan.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Suvianne: Mie kerron *lupaa*

Juu en tiä mikä on kukolla noussu harjaan, naeset vai pissi, mutta tossa kun kävin äsken kanatarhalla taas niin se saamari koppas hihaan kiinni siitä verkon välistä. Seuraili vierellä koko ajan ja kun pysähdyin, hyppäs orrelle tuijotti hetken ja koppas hihan nokkaan ja kiskoi oikken voimalla. Seisoin vaan siinä ja annoin repiä ajatuksena "no koita ny niin huomaat etten sua pelkää vaikka kuin reuhdot" sitte se päästi irti ja kajautti oikeen raikuvan kukkokiekuun ilmoille.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihan tosi!!! Kamalaa, ei ole mukava juttu.
Saatko mistään toista kukkoa niitä tulevia munia siittämään?
Minä keittelin tänään ihanassa liemessä kanan voin laittaa reseptiä ;)
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Laita vaan :smt002 Ei toi nyt kovin lauhkealta otukselta vaikuta. Huomenna koitetaan jossain välissä tota isäntä turvana tarhassa haahuilua, niin näkee sitte miten akan käypi. Pitänee terottaa vesuri valmiiksi ja kattoo pölli paikalleen varaston taa...

Niin se uus kukko :smt017 Kyllähän tuola mualimmalla kukkoja piisaa. Kysymys taitaakin olla enempi siitä että onko se sitte uusi puhdas ilmajokinen vai jokin muu... Toisaalta haluaisin vähän vanhemman kiltiksi ja mukavaksi todistetun kukon jolla olis jo muutama jälkeläinen jotta ois todistetta siitä että kilttejä ovat edelleen, eikä kukko ole tuhkis :smt002

Nuoren kukon ottaminen on sitte sitä jännäämistä ja palkäämistä että "entäs jos täsä kasvaa samanlainen kiukkuperse ku Jaakko"...
Vastaa Viestiin