Kantapään kautta opittua!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

Kantapään kautta opittua!

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suviannen ideasta intoutuneena aloitan tällaisen topicin. Eli tänne niitä kokemuksia, että "enpä olisi ihan heti arvannut, mutta aina sitä oppii uutta". Vähän sellaisen "negatiivisen" niksipirkan tapaan, että "älä tee, niin kuin minä tein, vaan tee niin kuin sanon". :smt003

Vinkki 1:

Älä anna useamman hautojan hautoa samassa pesässä. Tiedän, että joillakin on onnistunut, mutta mulla kävi jo toisen kerran sama: muutaman tipun kuoriuduttua emot lähtevät kilvan niitä hoitamaan ja jättävät loput munat - jopa piippaavat sellaiset! - hautomatta! (Törkeää välinpitämättömyyttä! :smt013)

Ja yksin hautovalla kanalla ei ole koskaan ollut samanlaisia ongelmia. Tämä siis vaatimattomalla noin 20 hautomisen kokemuksella. :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jos emo jostain syystä nokkii ja ajaa jonkin poikasista(siis omistaan) parvesta.. älä hempeile, vaan lopeta tirppa. Säästät sen kärsimyksiltä, sillä on kuitenkin joku ihmissilmään näkymätön vika ( yks kokemus riitti tästä) :smt009
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

...anna kanan hautoa rauhassa äläkä nostele munien päältä kun päivät ois mukamas täynnä! T: tuloksena tallattuja tipuja!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tyhjennä tipujen ympäristö valovuoden säteeltä vesiämpäreistä. Ja varaudu silti siihen, että ne itsethoiset pikkutipuset onnistautuvat hukuttamaan itsensä. :smt019
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos löydät kylmettyneen tipun hengettömänä, ota se kämmenelläsi lämpölampun tms. alle ja hiero hellästi hetken aikaa. Uskomattomia kuolleista heräämisiä on nähty! [-o< :smt045
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä yksi hautoja tappoi aina tipusensa (hautoi aina yhtä munaa). Kerran satuin olemaan paikalla, kun tipu kuoriutui ja emo alkoi nokkimaan. Tipu kasvoi keittiössä ja tällainen Susanna-kukko siitä tuli, mikähän siinä on vikana (muuta ku nimi)?


Kuva
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Älä koskaan puuhaile orren alla, kun riikinkukko istuu yläpuolella...
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Vaihda yhteispesä kiireen vilkkaa yksittäispesiin, niin vältät munansyöntiongelmat.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Aina kun ostat maatalouskaupasta rehuja, lue ITSE mitä vakuustodistuksessa lukee. Älä myöskään sokeasti usko myyjää.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Älä yritä pitää kanoja samassa tilassa lampaitten tai vuohien kanssa, jälkimmäiset on äkkiä kakkaraidoilla.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Edelliseen... paitsi jos haluat raidallisia seepralampaita :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kanat eivät välttämättä ole lopettaneet munintaansa, vaikka on jo syksy. Jos vain vapaana kulkevat, niin pesä on vain piilossa. Etsi etsi ja vielä etsi!!!
Nyt löytyi kauhean kävelemisen jälkeen!!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Jos yksi hautoo ja muut käy munimassa samaan pesään niin estä niitten toisten pääsy ajoissa... meillä Vuokolla oli laskettu aika tänään ja perjantai-iltana jo huolestuneena pähkäilin olisiko pitänyt jo vetää verkko pesän oviaukon eteen. En sit kuitenkaan enää sängystä sitä varten noussut :smt002 Aamulla ryhdyin pesän verkotukseen heti ensi toimekseni ja siellähän oli jo Lehdokki häätänyt hautojan pesästään ja istui siellä munimassa, hätä tuli kun kuului alta piipitystä. Kammettuani Lehdokin ulos pesästä huomasin että yksi tipu oli jo viittä vaille kuoriutunut... :confused2: tiedä sitten miten Lehdokki olis suhtautunut yhtäkkiä allaan mönkivään tipuun.
Mutta nyt on kaikki (ainakin toivottavasti) hyvin, Vuokko on eristettynä pesäänsä, yhden tummanpuhuvan tipunpään olen sen alta nähnyt kurkkivan... pakko käydä aina monta kertaa päivässä katsomassa josko näkyisi tipuja mutta sikälimikäli niitä on niin Vuokko pitää ne tiukasti allaan ainakin silloin kun minä olen paikalla :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Älä munia kerätessäs IKINÄ tunge kännykkätaskuun AINUTTAKAAN kananmunaa :smt003
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Äläkä nappaa taskuun maasta kananmunia ja unohda niitä sinne. Äläkä varsinkaan anna sen jälkeen ruokaa iloisesti hypähtäen tervehtivälle leonberginkoiralle. Äläkä varsinkaan untuvatakki päällä :)
Vastaa Viestiin