Miten vanhaksi kanat elää?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tea

Miten vanhaksi kanat elää?

Viesti Kirjoittaja Tea »

Eli miten vanhaksi kanat suurinpiirtein elää, ja onko suuria eroja eri kanarotujen välillä esim.brahmat ja maatiaiset?
Kukot vissiin voi elää jopa 10v? :smt017
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Voi olla, että muistan väärin, mutta maatiaiset (ainakin kiuruvetiset) taitaa elää 7-9-vuotiaiks. :smt001
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Silloin tällöin olen kuullut reilustikin yli 10 vuotiaista kanoista. Mikäköhän mahtaa olla ikäennätys ja mikä sitten tavallinen oletettava ikä? Olen kuitenkin ymmärtänyt että 10 vuotta ei ole mitenkään epätavallista vaan voi olettaa että normaalia elämää elävä kana lähes aina sen saavuttaa.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Meidän naapurissa on kuulemma yksi 10 vuotias kana. Rotua en tiedä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä löysin sellaisen tiedon, että Matilda-kana olis ollut maailman vanhin. Rotu oli joku kääpiö, kuoli 16 vuoden iässä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meillä oli savitaipaleitten aikaan Ellu, 10+, tarkkaa ikää en tiiä kun tuli meille jo "vanhana kanana".
Kehitti vanhoilla päivillään dementian, muni ensin vaivalla lituskaisen munan, hautoi sitä päivän ja hokas sitten tipulauman - hei ne kuoriutu jo! - hoiteli tipuja oikean mamman kans pari päivää ja oliki sitte yks ilta pää mamman siiven alla. Tipuna itekki. Koomista vaan että Ellu oli kauniisti sanottuna rotevahko tummu ja tipujen äiti sellasta sirpukkatyyppiä! :smt005
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Ihana Ellu. :smt007
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

No juu,mitenköhän tämän kanaharrastuksen saisi pidettyä edes jokseenkaan lapasessa :smt003 Niitä tipuja kun on ihana katsoa,kun kuoriutuvat ja kasvavat :smt007 Siis jos kanat tosiaan elää noinkin kauan,niin tilat loppuvat vuosien varrella kesken :smt002
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

...pysyy lapasessa ku ostat munintahybridejä :smt005 :smt005 2v on vanhus...
gipsy

Viesti Kirjoittaja gipsy »

[quote]munintahybridejä 2v on vanhus..

Onko nuo aikuistenoikeesti noin lyhytikäisiä? :smt086
Ja kun ne on niin viehkeän eloisia ja riemastuttavan touhukkaita. Toivottavasti niiden lyhyt elämä sitten muuten on onnellinen.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun kaverilla oli kyllä noin kymmenvuotiaita hybrideitä, mahtoivatko olla ainakin jotkut niistä jopa yli, muttei ainakaan kovin paljoa jäänyt kymmenestä vuodesta. Ruskeita ja valkoisia. Yksikin ruskea vanhus sokeutui mutta silti elää porskutti mukavasti. Ja niistä aina joku joskus munikin vielä munasen!
Mutta siitä on nyt pari vuotta kun ne laitettiin pois joten voi olla että tuotantohybridien jalostus on mennyt reilussa kymmenessä vuodessa niin paljon eteenpäin että elinikä on lyhentynyt...?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voipa olla hyvinkin noin ^, kun ainakin niitä uusia aina mainostetaan, että entistä tehokkaampia munijoita ovat. Jossainhan sen tehojalostuksen on sitten kostauduttava...vaikka eliniässä. Ja sitä pitkää elinikäähän niillä ei varmaan ees ajatella, kun ovat raukkaparat ns. kertakäyttökamaa...munitetaan yksi tai korkeintaan kaksi kautta ja sitten uudet tilalle.
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Meillä elelee kohta 14 vuottavanha Vanha englantilainen kääpiö taistelukana joka todellakin on vanha iän kyllä huomaa kun on väri vähitellen vaihtunut harmaaksi ja kana tuntuu jo melko vanhuuden höperöltä siilä joka aamu jo 8 vuoden ajan kana menee pesään istumaan ja aikansa siellä kököttä munimatta ja lähtee katsomaan missä muut ovat.
Välillä kana pyörtyy pihalle 5-30 min ja jatkaa matkaa kun mitään ei olisi tapahtunut. :smt001 Kyllä siinä on monet naurut on saanut katselessaan kanan touhuja :smt003
mimmu
australorp

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minulla ei ole kokemusta kanojen iästä, mut sanottiin et nämä Isabrownit elää max 2 vuotta ja nyt kaksi vielä puuskuttaa 3,5 vuotiaina :smt007 ja munivat sekä ovat virkeitä. =D>
mummo ja kanaset :biggrin:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Henriikka kuukahti 3 , Ellu noin 3,5 v (Isa Brown kanoja). ja ne oli sellaisia 2000v. jalostetipuja. Nää kääppärit näyttäis tosiaan olevan pitkäikäisempiä, Pekko on nyt 5 tai 6 v ja hyvin porskuttaa. Saas nahdä miten pitkään saadaan pitää... eilen taas lenteli joku haukka ja sitten on se peen supi..Rotujen välillä on varmaan aika tavalla eroja, mutta musta tuntuu, että myös hoito vaikuttaa .. jos kana saa levätä muninnasta (valotus talvella) niin se elää paljon terveenpänä ja pitempään. Oon yrittänyt meillä virittää valot niin, ettei marraskuun ja maaliskuun välillä juurkaan munita, kun ei voida käyttää munia ruuanlaittoon. Elikot saa silloin levätä. Brahmoijen eliniästä ei oo vielä kokemusta, eikä näitten mun sekoitusten.
Vastaa Viestiin