Rotujen sekoitus? mix?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hups

Rotujen sekoitus? mix?

Viesti Kirjoittaja hups »

Olin poissa näiltä sivuilta muutaman vuoden ja nyt katselen vähän ihmeissäni, kuinka paljon on eri rotujen sekoituksia on liikkeellä. Eikö puhdasrotuisuutta enää arvosteta?
Olen miettinyt syytä siihen, sekä mitä se pidemmällä aikavälillä tekee kanakannalle. Tämähän on täällä harrastusta ja kullakin on mahdollisuus itse päättää, mutta jotenkin se ajatelluttaa. :smt017 Olenko ainut vai mihin tulokseen toiset ajattelijat ovat tulleet? :smt024
Aberkios

Re: Rotujen sekoitus? mix?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Samaa olen minäkin ihmetellyt. Jokseenkin kaikissa muissa eläinlajeissa suomalaiset harrastajat vannovat puhdasrotuisuuden nimeen, vain kanat näyttävät muodostavan poikkeuksen.

Ikävintä mielestäni on, että "Myydään/annetaan" -palstalla ilmoituksen otsikossa mainitaan jokin tietty rotu tai maatiaiskanakanta, mutta itse tekstistä ilmenee, että myytävissä kanoissa/siitomunissa on, tai saattaa olla, vähän sitä sun tätä! Tuttavani lähti taannoin "toiselle puolelle maata" hakemaan muutamaa kanaa ja siitosmunia. Paikalla sitten selvisi, että myyjä olikin "Nooan arkki" -menetelmällä kanoja tuottava harrastaja. Samassa parvessa oli useita rotuja ja näiden sekoituksia. Mutta myyjän mukaan nämä kaupiteltavat yksilöt ja siitosmunat olisivat ihan varmasti rotupuhtaita. Just joo!
hups

Näitä " Nooan arkkeja" tuntuu olevan vähän siellä sun täällä. :smt001
itse en osaa arvostaa jos jonkin näköistä risteytystuotetta. Tuntuu vastenmieliseltä lukea myytävistä sekoituksista, joissa luetellaan, kuinka montaa rotua on sekaisin. Jos mitään ymmärrän, niin kannat taantuu aika nopeasti tämmöisessä menetelmässä. Entä eläinsuojelu, jos isot kukot ja pienet kanat ovat sekaisin? Eläinrääkkäystäkö pienille kanoille?
Mutta harrastaja on saanut kokea mahdollisimman paljon eri rotujen omistamista. :smt038
Itsellä oli aikoinaan montaa rotua, mutta rakensin kaikille roduille omat häkit ja tarhat. Meillä rodut eivät sekoittuneet. Työlästä kyllä, mutta silloin priorisoidaan :smt018
Voi kun tulisi aika, että harrastajille olisi tärkeää puhtaat ja elinvoimaiset rodut! Että laatu korvaisi määrän ja saisi olla ylpeä kanasistaan. :smt038
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moikka, osallistun tähän keskusteluun sekaparven omistajana. Omalta osaltani parvi on sekalainen seurakunta toistaiseksi rajallisten tilojen vuoksi. Kanalan rakensin vasta loppukesällä suht lyhyellä aikataululla muuttotohinoissa ennen kuin alkoi maha olla tiellä. Ensi kesänä sunnitteilla toinen kanala, sekä kesä että talviasumus, jotta saan parven hajoitettua kahteen osaan. Eli; Ilmajokiset haluan omaksi parvekseen, jotta voin hyvällä omallatunnolla ehkäpä myydäkin kanoja ja sekoitukset omaan porukkaan toiseen kanalaan. Ja kyllä sekoitukset on ostettu tietäen niiden olevan sekuleita. Osa on "jalostettu"myyjän sanoin -jos niin voi sekoituksista sanoa- munintaa ajatellen, eli sekoitettu hyvin munivia ja ei niin hautomahalukkaita rotuja keskenään-> onnistunut, munivat hirmu hyvin :smt001, ja osa on sellaisia ns. kuhanvaankanoja, ja nyt näyttää siltä, että ne juuri ovat sellaisia luomuhautomakoneita :smt002 , viidestä neljä innostui hautomapuuhiin jo 6kk iässä. Ja onhan tuossa nyt pari kanaa tullut heräteostoksena hommattua lisää-ne menevät sekaparveen.
Eli minä en myy tipuja, ennen kuin on täysi varmuus mitä ne ovat, ellei sitten joku vartavasten halua sekoituksia.

Yleisesti sekoituksista- siitä en tykkää että sekuleita myydään muka puhtaina kuten Aberkios sanoi;
Aberkios kirjoitti:Ikävintä mielestäni on, että "Myydään/annetaan" -palstalla ilmoituksen otsikossa mainitaan jokin tietty rotu tai maatiaiskanakanta, mutta itse tekstistä ilmenee, että myytävissä kanoissa/siitomunissa on, tai saattaa olla, vähän sitä sun tätä! Tuttavani lähti taannoin "toiselle puolelle maata" hakemaan muutamaa kanaa ja siitosmunia. Paikalla sitten selvisi, että myyjä olikin "Nooan arkki" -menetelmällä kanoja tuottava harrastaja. Samassa parvessa oli useita rotuja ja näiden sekoituksia. Mutta myyjän mukaan nämä kaupiteltavat yksilöt ja siitosmunat olisivat ihan varmasti rotupuhtaita. Just joo!
Joo... niitä myyjiä on... ja vaikka minulla on sekaparvi, haluan tietää mitä olen ostamassa, ettei tulevaan ns.puhtaaseen porukkaan eksy yhtään sekoitusta.

Toisin sanoen- jos myyt kanoja, kerro rehellisesti mitä niissä on ja jos ei ole varmuutta, niin ne on sitten sekuleita.
hups

Ymmärrän tietenkin, että jokaisella sekaparven omistajalla on perustelut, miksi on sekaparveen päätynyt. Ja kuten sanottua, kaikilla on vapaus itse päättää.
Jos joku puhuu rotuja sekoittamalla " jalostavansa", esim. hyviä munijoita, niin minulla on jalostamisesta ihan eri käsitys. Sitten mietin sitä, että mitä sekarotuisilla hautojilla tekee? Laitetaanko sille puhdasrotuisten munia alle vai jatketaanko sekarotuisuutta?
Jos itse lähtisin ostamaan jotain puhdasrotuisia kanoja, minussa herättäisi heti epäluuloisuutta, jos nurkalla kotkottaa jos minkäkin rotuista ja näköistä kotkottajaa. Sen verran on kokemusta siipikarjan-ja jos jonkin karjan, arjesta ja tapahtumista.
Puolestani kaikki kukat saavat kukkia, mutta liputan edelleen vahvasti puhdasrotuisten, vahvojen, elinvoimaisten ja pitkäikäisten kanojen puolesta. :smt041
pingu

Viesti Kirjoittaja pingu »

Meilläkin on sekä puhtaita, että sekuleita muutama joukossa. Kaikki rodut ovat kyllä omissa häkeissään, joten sekulit on ihan tarkoituksella (ehkä lähinnä uteliaisuudesta) aikaansaatuja ja tunnistettuja yksilöitä, joita ei puhtaina myydä kellekään. Tällä hetkellä kaksi eri maatiaiskantaa on samassa, mutta nekin on tarkoitus järjestää ruotuun, ennenkuin niistä siitosmunia kerätään. Katson sitten ajan kanssa, kummasta kannasta luovun.
Eli vaikka meillä on noita ihmetupsupäitä, niitä ei kaupitella harhaanjohtavasti, eikä niiden munia haudoteta.
Minusta ne ovat kivoja persoonia joukossa, eihän me ihmisetkään niin samasta muotista kaikki olla, eikä tarviikaan.
Koiratkin meillä on aina ollut pääasiassa sekarotuisia ja hyvin on meille kelvanneet :smt001
Risteytetäänhän esim. hevosiakin?
Eli onko kanankaan risteyttäminen niin vaarallista niin kauan kun joku tolkku säilyy hommassa?
hups

Taas kerran, kaikkilla on vapaus valita... Mutta kirjoittelen vaan omia ajatuksiani. Esim. missä kulkee tolkun raja? Toisekseen, Onko puhtaiden rotujen kasvattajia tarpeeksi, ettei olla kohta tilanteessa, että kaikki kanat ovat enemmän tai vähemmän sero kanoja Suomessa. Ja onko sillä mitään väliä? Miksi pitäisi olla puhdasrotuisia? Eihän eletä omavaraistaloudessa, kaupasta saa tarvittaessa. Tämä sukupolvi tietää vielä suunnilleen, mitä rotuja omat kanat sisältää, mutta seuraava voi sanoa, että emmä tiedä, mitä niissä on. Mutta tarviiko tietääkään? NE ON KANOJA. :smt044
pingu

Viesti Kirjoittaja pingu »

Niinno, muniihan se sekarotuinenkin kana, eli jos niitä henkensäpitimiksi pitäis elättää, niin saman asianhan sekin ajais :smt025
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Tässä on kaksi puolta...rotuja voidaan risteyttää huvikseen tai tarkoituksella. Jenkeissä on ijan yleistä tehdä esim.intialainen taistelukana*plymouth rock risteytyksiä jotta saadaan hyvät paistikkaat. Vitsi on vaan se että risteytys toimii vaan ekassa polvessa. Huvikseen risteyttämistä on kerätä parvi erirotuisia ja haudottaa niistä, vain nähdäkseen mitä hauskaa tulee. Aina ei edes saa puhtaita pareja.

Mulla on sekä puhtaita että risteytyksiä. Puhtaista suunnilleen tietää mitä saa, sekarotuisista ei. Sekarotuiset on mulla vaan huvin vuoksi, tosin ne joutuu nyt keväällä tekemään tilaa uudelle rodulle. Tosin tilanne on se että jos haluaa tavoitteellisesti kasvattaa puhtaita, niin mistäpä niitä nyt kaivaa...vähintään värit on päin prinkkalaa. Ulkomailla olisi mutta tuo nyt näillä pykälillä...
Haluaisin rotupuhtaita jotka olisivat myös rotutyypillisiä, vaan huonolta näyttää. En tiedä onko kyse siitä ettei rotukanojen kasvatus ole täällä mitenkään perinteinen harrastus niin ei ehkä ihan ymmärretä sitäkään että kaikki puhdasrotuiset ei ehkä ole niitä jatkojalostuksen arvoisia. Jatkuvasti näkee myynnissä "puhtaita", joilta on rotutyypilliset ominaisuudet hukassa. Ne voi olla puhtaita tai olla olematta, mutta mä näen kaksi eri asiaa siinä onko ne kanat rotutyypillisiä puhtaita vai vaan puhtaita. Sitä paitsi kuka näissä perässä pysyy...mitään sukuselvityksiä ei saa ostaessa, paitsi ehkä maattareille. Hyvässä lykyssä saa tiedot isovanhempiin asti ja siihen katkeaa..kannat ovat pienellä pohjalla, niin aina ei edes ota selvää onko joku ilmaantuva virhe merkki sekarotuisuudesta vai jostain sisäsiitoksen tuloksesta.
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

hups kirjoitti:Sitten mietin sitä, että mitä sekarotuisilla hautojilla tekee? Laitetaanko sille puhdasrotuisten munia alle vai jatketaanko sekarotuisuutta?
Sitä itselläni suunnitteilla, että mikäli puhdasrotuiset (tässä tapauksessa ilmajokiset) eivät innostu hautomisesta, niin voi sitten tuikata niiden munia noiden pikkuisten luomuhautomoiden alle. Eihän se rotupuhtaus hautojasta ole kiinni :smt002 , mieluummin haudotan kanan alla, kuin koneessa-> saavatpa tiput sitten olla oikean kanan kasvatuksessa. Konetta kun en omista edes...
hups

Jonna, nyt osuit asian ytimeen. Tätä tässä enemmän tai vähemmän toipilaana olen yrittänyt tuoda esiin. :smt017
Onko Suomessa mahdollista enää sanoa varmasti eri rotujen kannoista, että ne ovat rotupuhtaita kaikkine tyypillisine juttuineen?
Itse joskus aikoinaan haudotin australorpsia, mitkä piti olla puhtaita. Eikö mitä, kun pikkuiset syntyivät, niillä oli yksi varvas liikaa. :smt042
Meillä ei ollut mahdollisuutta sekaantua, eikä myyjälläkään, mutta se oli kauempana historiassa, joten tässä näkee sen puhtauden.

Mitä mieltä olette, pitäisikö tehdä jotain? :smt027
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Eikös ne rotupiirteet ole kuitenkin aina jonkun keksimiä/valitsemia piirteitä?

Joku on päättänyt,että esim on määrätty määrä varpaita.
No,mitäs jos ei ole? Ei kai ole olemassa "puhdasrotukonetta" josta läpikäyneet on kaikkien keksittyjen standardien mukaisia?

Tää nyt on taas asia,josta ei yksimielisyyttä varmaan löydy.
Mut rotukuvaukset on kuitenkin aina joku kirjannut.

Melko kauas kuitenkin monet kanarodut on päätyneet joistain viidakkokanoista.
Kehitystä on tapahtunut aina. Rotujen ulkonäköä ja ja muita ominaisuuksia on muokattu.

Rotupuhtaus on ihan hyvä juttu. Mutta onko nyt kovin suuri uhka noi harrastajien sekarotuparvet?
Omistajilleen ne kuitenkin tuottavat iloa ja varmasti hyötyäkin.
Sitten mennään väärille raiteille,jos tahallisesti väitetään rotujen sekoituksia puhtaiksi. :smt024
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Rodutkin on aikanaan jalostettu risteyttämällä.
Minun sekulit ovat tarkoin vaalittuja ja harkinnalla jalostettuja ensin toisen kasvattajan toimesta ja sitten olen itse jatkanut. Tavoitteena on ollut ja on edelleen vihreitä munia tekevä, hyvin muniva, ei hautova, sileäjalkainen, kestävä ja terve kana. Nämä sekulit hakkaavat kaikessa edellä mainitussa, paitsi ulkonäössä kun aika rumia ovat, mennen tullen nuo rotupuhtaat maatiaiset ja sussexit vaikka työ on vielä kesken. Hauskaakin tämä on, paljon hauskempaa kuin maatiaisten ja sussexien kasvatus. Ei kovin tieteellisellä pohjalla ja mutumenetelmällä menty mutta ah niin mielenkiintoista.
Joku haluaa rotupuhtaita, joku haluaa risteytyksiä, joku haluaa kumpiakin. Kunhan saan vielä kokoa lisättyä noihin sekuleihin jotta käyvät vielä lihankasvatukseen niin rotupuhtaat ehkä lähtevät. Tosin siihen menee vielä kauan, todella kauan.
Ja meillä nuo rotupuhtaat hautovat sekuleita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jalostustyö on helppoa ja nopeaa harrastekanaloissa.Tiedän yhden isännän jolla oli useita kanarotuja,yhdisti ne,ei mennyt montakaan vuotta kun syntyi uusi kanarotu.

Se rotu oli nimeltään SUOMEN VALKEA :smt005
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Näinhän se harrastaja-kanailija jalostaa :smt005 Kun vielä vähän valikoi rotuja joita käyttää ja valitsee parvesta ne yksilöt jotka lisääntyvät voi tuntea olevansa melkein pro :smt025
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin