Kanala

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

sisu65

Kanala

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Nyt kaipaisin neuvoja. Eli kanala hankeeni edistyy mukavasti, suunnitteilla kanalan teko vanhaan navettaan.

Kysymyksiä

1.Kuinka iso sen pitäisi olla? Kanoja tulisi 3-5 kpl. Maatiaisia tai voi olla että kun pääsen katsomaan myyjän luo niin rotukin voi vaihtua.

2.Kanaset pääsisivät ulos ikkunan kautta eli jonkinlainen silta pitänee olla? Olisko hyvä olla välitasenne ikkunan ja maan välillä?

3. Minkälainen tuo kakkalauta on mistä olen lukenut täältä? olisko kenelläkään kuvia?

4. Viiriäisistä olen myös haaveillut, pitääkö niille olla erillinen osasto vai menevätkö kanojen kanssa samassa?

5. Kanasilla tulee olemaan ulkona häkki ympärillä ihan turvallisuus syistä, kun täällä on petolinja yms. Kuinka iso sen pitäisi olla? Pitääkö viiriäisille olla pienempi "silmäinen" kuin kanoille?

6. Mistä tarvikkeista siis levystä kannattaa seinät tehdä sisälle kanalaan?

7. Orret ja pesät kannattanee tehdä eri seinille?

Olisi mukava saada linkkejä/ kuvia teidän kanaloista.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Noin pienelle kanamäärälle riittää sen kokoinen kanala mihin saat mahdutettua orret, pesät ja ruokailupisteen. Eli käytännössä pari neliötä. Jotain osviittaa antaa se että maatiaiskanan säilytysohjelman kananhoito-ohjeessa ohjeistetaan kanatiheydeksi 3-4 kanaa neliöllä. Mutta jätä toki tilaa parven suurenemista varten :smt112
Vesivaneri on varmaan aika passeli seinämateriaali, helppo pitää puhtaana. Maalihan siinä ei tahdo pysyä joten valitse vaalea "maatilavaneri" tummanruskean sijaan.
Orret ja pesät on kai hyvä olla eri seinillä ettei jompikumpi rakennelma ole toisen päällä... pesät kannattaa sijoittaa niin että ovat hämäriä ts. ettei aurinko tai lamppu paista pesän luukusta sisään.
Kanat lentävätkin aika hyvin mutta joku silta tai välitasanne on silti kiva olla ulosmenoluukulle sekä sisällä että ulkona.
Ja mitä isompi ulkotarha sitä parempi, tietysti! Mutta pienessäkin kanat saavat toki raitista ilmaa.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kiitoksia vastauksesta.
Neliöitä tulee varmaankin enemmänkin, suunnitelmissa on vielä se kukonkin laitto. Eli haaveena olisi pikkutipusia sitten tulevaisuudessa.

Pitäisikö ulkotarhassa olla katto. Tulee kylläkin aika hyvin pihlajan alle.

Nuita kuvia löysinkin kun vähän surffailin täällä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on tämmöinen orsiviritys, jonka takana tasona ja kakkalautana toimiva levy. Leveyttä levyllä n. 40cm ulkomuistista sanottuna. Yleensä nukkuvat pyllyt seinään päin, joten toimii hyvin ja on helppo kerätä yökasat pois. Korkeus on määritelty mun pituuden (lue lyhyyden!) mukaan, jotten tarvitse lypsyjakkaraa siivoushommiin.
Kuva
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on jotain vinkkejä kotisivuilla:

http://www.katajavuori.tarinoi.fi/170

Mulla on yks katollinen ulkotarha ja muut ilman. Katon ajattelen lähinnä suojaavan pedoilta. Sääsuojaahan on helppo rakentaa jonkinlaisen kopin verran aukinaiseenkin tarhaan.

Kanoille käy kanaverkko, viiriäisille kannattaa olla pienempisilmäinen verkko, lähi-Rautiassa löytyy ainakin meillä ihan häkkilinnuille tarkoitettua verkkoa joka on tosi hyvää. Viiriäisenmunia et varmaan löydä ikinä, jos ne ovat vapaasti isossa tilassa?? Ja siis niille pitää olla (käsittääkseni?) katto(verkko), eikös ne muuten lentele tiehensä?? (en ole kokeillut)
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kvinkin katsomassa nuita kotisivujasi. Tuo viiriäisten kesäkämppä on kyllä hieno ja totettamisen arvoinen. Pitää tehdä niille myös oma häkkisysteemi sisällekin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on sisällä tallissa kiinteä häkki, siitä onkin kuvia täällä: http://munanetti.power-forums.com/mimmi ... 34-60.html
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minkähän kokoinen ulosmenoaukon pitäisi olla, että kanaset siitä mahtuvat?
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Tässä kuva satoa valmiista kanalasta
Pesät
Kuva
Tässä kuvaa ylätasolta, mistä tulee myös ulos pääsy jahka tarha valmistuu.
Kuva
Toinen sivu kanalasta, missä on orsi.
Kuva
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Hienot pesät :smt001
Kivannäköisen kanalan olet kanoillesi tehnyt, viihtyvät varmasti! Ja kaikki vielä niin siistiä ja puhdasta :smt001
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Tänään tuli sitten ensimmäiset 2 muna, kauniin ruskeita.

Nuo kanaset kun ovat hy-kanoja niin ne eivät vissiin kai haudo nuita munia itse?

Minkä ikäisenä kana muuten voi/ alkaa hautomaan?

Jos itse haudon munia kauanko pitää odottaa että munista tulee tipuja kun kanaset eivät ole olleet kukon kanssa kuin vasta eilisestä lähtien?
gipsy

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Hihhii. Kävikö Sisu, samalla lailla kun mulle, että
kun lujalla päättäväisyydellä ehdottomasti menin hankkimaan maatiaisia, niin Lassilan pihalla päättäväisyys ja tarkkuus rodun suhteen mureni kuin kiviaita.
Brahmat on niin upeita :smt007 ja sulkajalkaiset :smt007 ja silkkikanat :smt007 ja.. loppujenlopuksi vaatimuksenani kai oli että elukassa sais olla höyheniä ja sulkia. Ja rajasin lajin kanoihin. :smt003 Vaikka olisivathan ankatkin kauniita ja lutuisia... Onneksi tilat ovat pienet ja autonkotterossakaan ei ollut tilaa 2 susihukan joukossa enemmälle, niin otin vain 3 tavallista kanaa ja kauniin alhokukon. Jonkinverran hillintää myös aiheutti aavistus mahdollisesta munamäärästä jonka
isompi revohka valoisana aikana aikaansaa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Häh, mitä enempi munia sitä parempi :smt016

Kaverilla on jonkun sortin hybridikanoja jotka on muistaakseni tuolta Lassilan tilalta juuri haettu, ja ne ovat kyllä hautoneet tipuja! Eli ei sekään mitään mahdotonta ole että hybridi hautoisi :smt001 Kone tietysti aina luotettavammin hautoo :smt002

Sisuhan on vauhdikkaasti liikkeellä, onko sulla kanat nyt ollut pari päivää vai mitä ja nyt jo suunnittelet hautomista :smt003
Kukon vaikutus kanoihin alkaa kyllä nopeasti ja kestää pitkään eli seuraavana päivänä kukon leimaamisesta voit jo saada hedelmöityneitä munia.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Taisi käydä samalla lailla gipsyn kanssa ja kun muita hautovia ei oikein ollut saatavilla niin nuo kolme mukaan lähtivät kukon kera. Kaikki kolme muuten munivatkin sitten tänään. Nyt munat ovat tuolla kiehumassa että saadaan maistella. :smt016 Kolmea enempää en minäkään niitä ottanut vaan ajattelin että jos saisi vaikka niitä omia tipuja. :smt003
Kukko kyllä näytti heti eilen illalla leimaan kanasensa. Niin ja kaksi kanaa muni heti nuihin pesiin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla nuorimmat hautovat kanat ovat olleet reilun puolen vuoden ikäisiä. Eli kunhan kana on jonkin aikaa muninut, niin kyllä se jo osaa hautoakin. Tipujen hoitaminen on vanhemmalla emokanalla vähän huolellisempaa ja varmempiotteista, mutta onhan se ensimmäinen lapsi jokaisella äidillä.. :smt003
Vastaa Viestiin