Kesäkanalat ja -kanat 2014

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

PunainenKana

Kesäkanalat ja -kanat 2014

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Milläs mallilla muilla on tässä vaiheessa alku kevättä kesäkanala touhu?

Mun tekis jo kovasti mieli hakea kanaset kaverin luota talvihoiteista omaan pihaan, mut aika napakoita yöpakkasia on vielä (täällä Keski- Suomessa). Meillä kanalana eristämätön leikkimökki. Viis kanaa ja kukko siihen tulossa. Huhtikuun aikana joka tapauksessa tulevat, mutta kukolla olisi jo kiire päästä tänne uuteen kotiin. Kuinka paljon läheisyys yöllä orrella lämmittää?
Kotkottaja

Re: Kesäkanalat ja -kanat 2014

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Laita lämpölamppu orsien päälle, luulen että sillä pärjäisi jo yöt. Aina parempi jos löydät punaisen valon, niin ei häiritse yöllä. Päivät sujuu varmaankin jo ilman lisälämpöä.
PunainenKana

^ ei oo sähköä. Tai voisi kai sen roikalla vetää pihan läpi sen aikaa kun on tarvis. Mut ei viittis muutaman viikon takia kauheesti rahaa laittaa kiinni vehkeisiin. Oon Kyl miettiny et pystyiskö jollain olemassa olevalla tai laina vehkeellä vähän aikaa yöt lämmittää, mut meneekö Se lämpö ihan läpi kopista kun ei oo eristeitä :smt017 . Mun mies kun ei ihan älysti innostunun kun ehotin että jos nyt ihan vähän ihan äkkiä laitettais villoja :smt002 .

muoks. Ja on sen verran matala tuo leikkimökki, että orret on niin lähellä kattoa ettei pysty niiden päälle laittaa mitään lämmitintä. Joku sähköpatteri ja vilttejä seinille ehkä !? :smt003
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meiltä lähtevät kesäkanat parin viikon päästä eristämättömään leikkimökkiin. Mä sanoin että pärjäävät hyvin ilman lämpölamppua. Maatiaisia ovat lähtijät.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

yöpakkaset loppuu ja kuun loppupuoli on sateinen jos pitkänajan sääennuste toteutuu.

http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ennusteen-seuranta
Anna

Viesti Kirjoittaja Anna »

Varmaankin pärjäävät. Toi viltti seinälle ei mielestäni ole ihan idiootti: vanha täkki katon yli ja sen peitteeksi pressu, jottei kastu.Lämpö nousee ylös. Pressu kannattaa vetää yli seinänkin, jos laudoitus on niin harva, että tuuli käy läpi. Miettikää, miten metsien miehet rakentaa majoja.
Sellaisia pieniä öljytäytteisiä pattereita saa jopa alle 20€ ja se roikka varmaan löytyy joka omakotitalosta. Sen patterin voisi sitten myöhään illalla laittaa päälle yöksi termari +1- 0C asentoon, jos kunnon takatalvi iskee. Aamulla sitten patter pois, jos tila on kovin pieni.
Kevättä!
PunainenKana

Jee, ihanan kannustavia kommentteja! Täällä kotipuolessa kun mun hoppuilu ei sitä vastakaikua kauheesti saa. Mä haluan poppoon äkkiä omiin puskiin kuopsuttelee, ja eritoten kun sillä kukolla on oikeesti kiire muuttaa. Mein kanat on tosiaan maatiaisia, ja ulkoilleet läpi tämän lauhan talven, joten sekin varmasti edesauttaa tarkenemista. Mökki ei ole yhtään harva, tiivis ulkoverhoilu ja sisäpuolella vielä vanerit, joten tuulensuoja on hyvä varmasti.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kanat kotiin vaan :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
PunainenKana

Naapurin pihassa on fasaani. Liittyy Joo tosi paljon aiheeseen, mutta enpä oo kuuden vuoden aikana niitä kertaakaan tässä nähny :smt003 .

Appiukolla olis kuulemma sellanen patteri :smt041 . Kyllä mä sit ens viikolla ne kotiin haen.
PunainenKana

Noniin, maanantaille on sovittu kanojen ja kukon kotiin haku. Patteriasia hoidossa, nyt vaan kuivikkeita ja rehuja hakemaan :smt045 .

Mites, joko muille pian muuttaa kesäkanat?
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Multa on yksi rouva kysellyt kesäkanoja...
ottaisi ne kesäksi ´hoitoon noin kolme kappaletta ja paluttaisi ne syksyllä, mutta mietityttää se miten minun kanat jotka jää meille ottavat nämä ns. ´syksyn` uudet tulokkaat enää vastaan? onko kellään kokemuksia miten nokkimisjärjestys muuttuu?
Tällä hetkellä kaikki kanaset ja kukot ovat sopuisia keksenään, mutta pelottaa että jos kolme kanaa lähtee kesäksi pois ja sitten yrittävät syksyllä liittyä uudestaan parveen että tuottaa ongelmia!
Krahu

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Minulla on ollut nyt talven hoidossa kanoja omien lisäksi kolmesta eri paikasta, kaikki olen vaan läväyttänyt samaan parveen, eikä ole ollut yhtään tappeluita.
Aluksi osa kanoista eli omana pikkuparvenaan, mutta n.kuukaudessa olivat ihan sekaisin.
yaya

Viesti Kirjoittaja yaya »

:smt006 kevättä kaikille. meilläkin kanat olleet vanhassa navetassa ilman lämpöä jo yli kuukauden yöllä vielä nollassa tai vähän pakkasella kanalassa lämpö kuitenkin pysynyt n.+1 hyvin ovat pärjänneet ulkonakin ovat olleet joka päivä kun on ollut nyt plussalla koko päivän nauttivat selkeästi ulkoilusta :smt050 tipukin syntyi keskellä kylmintä talvea ja hyvin on pärjännyt ihanaa katsella kun kanat kuopsuttelevat pitkin pihoja ja kukot kiekuu kevättä rinnassa :smt047 eli eiköhän ne pärjää jo leikkimökissäkin kyllä ne toisiaan lämmittää aika mukavasti ja ovathan ne todella kestäviä ja sopeutuvaisia eläimiä :smt045
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Olen myös haaveillut kesäkanoista, millaisilla soppareilla/kuvioilla niitä yleensä annetaan? Kesäksi sen takia kun asunto tulisi olemaan vanha puutarhavaja joka ei sovellu ainakaan tällä hetkellä talvielämiseen.
PunainenKana

Me asutaan yaya teitä joku 150-200km pohjoisempana, täällä on järestään ollut nyt yöpakkasia muutamia asteita, mut on mulla niille nyt tosiaan se öljypatteri, sain kaverin tallista lainaan.

En tiedä varsinaisista kesäkanakuvioista, kun nää mun kanaset on tosiaan ihan ikiomia, vuosi sitten ne ostin, ja ja viime lokakuussa vein kaverin kanalaan talvehtimaan. Oikein hyvin meidän kuusikko sinne vastaanotettiin, alkuun olivat vähän omana laulamaan, mut pian niitä ei sieltä meinannut erottaa ollenkaan.
Vastaa Viestiin