Yks kakkaa,kaks kakkaa....

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Chick

Yks kakkaa,kaks kakkaa....

Viesti Kirjoittaja Chick »

Kanankakan jatkokäytöstä kyselisin. Oletteko lapioineet sen suoraan kasvinmaalle? Turpeen seassa varmaankin maanparannusaineeksi, mutta pitääkö sitä kompostoida ensin vai voiko laittaa suoraan..? Entäs kikkareet jotka ovat muualla kuin turpeessa, esim. tasoilla, voiko ne vipata lapiolla suoraan ruusupuskaan..? Onko joku kasvi/vihannes tms. joka EI tykkää kanancacasta?
Kiitos!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon kompostoinut, taitaa muuten olla turhan tuhtia tavaraa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ruusupuskien juurelle voit heitellä suoraankin keväällä ja alkukesällä, kun et laita kovin paksua kerrosta.

Kasvimaalle ja kasvihuoneeseen oon myös laittanu tuoretta, kuitenkin niin että aika kauas juuristoista, eli että kanankakka on jo vähän muuttanut olomuotoa ennenkuin juuret ehtii kasvaa siihen asti. Ja aina niin että jos penkin leveys on vaikka 80 cm, niin kakkavana menee siellä toisella reunalla noin 20 cm syvyydessä. Ja taimet (esim tomaatit ja kurkut) penkin keskelle istutettuina. Tuolla, että sitä on vain toisella puolella, oon varmistanu sitä että jos se maa väkevöityy liikaa, niin juuristo saa kuitenkin otettua vettä. Niin ja kanankakan joukkoon oon myös sekoittanu multaa vaihtelevan määrän.Ymmärsiköhän tuosta mitään :smt017

Hevosenlanta on kyllä helpompaa ja huolettomampaa käyttää, mutta molemmilla kasvit on aina loistavasti kasvanu, enkä eläissäni oo ulkokasveille tarvinnu lannotetta kaupasta hakea :smt003 Tai no kaliumia kyllä joskus.
On tuo mimmin kompostointi kyllä turvallisin vaihtoehto varmasti.

Mites muut on kanankakat hyödyntäny?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Miten sää Mimmi kompostoit? Kauanko ja missä? Ja mitä sekaan? T:kompostoinnista mitään ymmärtämätön
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä heitän pieniä määriä kerrallaan biojäteastiaan samalla lailla kuin muutkin biojätteet. Sitten, kun keväällä otan siitä multaa, se on valmiiksi lannoitettua. :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kokeilin keväällä kanankakka-puruseoksella pintakompostointia kasvimaassa. Armottomasti noin 5-10 cm paksuudelta kuivaa tavaraa suoraa kanalasta perunan, porkkanan ja sipulin juurelle, pottu tais saada enempiki.
No potun varret muistuttaa lähinnä liaaneita, hiivin varovasti kuokkimaan ja epäilin saavani herneen kokoista uutta perunaa liiasta typestä johtuen. Eikä mitä! Kouranpohjan kokosta pottua, sileää ja kaunista! En olis uskonu! Porkkanasta en tohi sanoa mitään mut sipulin varret on kuin purjoja, mikä ei haittaa kun nekin syödään.
Vattupuska riehaantui samasta tavarasta. Ruusuille asti menen vasta ens vuonna kun tulee uus toimitus.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä kokeilin toissa keväänä pintakompostia mansikkamaalle kanalan tuotannosta. Hyvä kaura/ohrapelto siihen tuli :smt003---kitkemistä riitti! Eikö kanamummolla kasvanut mukamas mitään ylimääräistä?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Piikkasen, automaatti on näköjään kuitennii pitäny aika hyvin! :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No hyvä, että ees pikkuisen tuli kitkettävää sullekin-heh! Siinäpä se selitys samalla tulikin=sulla on automaatti, mutta mä nakkelen jyvät suoraan pehkuun. Eli tällä mun tyylillä menee kamalasti hukkaan, mutta onneksi on viljan hinnat suoraan paikallisilta maanilveilijöiltä ostettuna edulliset ja ne kitkujätteet toki pitää taas kierrättää kanojen kautta :smt003
Chick

Viesti Kirjoittaja Chick »

Entäs kananmunankuoret, käykö maan kalkitsemiseen...? Mitäs eroa on maanparannuskalkilla ja tuolla kalkkirakeella mitä kanat syö..?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mumma ainaki laitto munankuoria ruukkukasveille. Noista kalkkien eroista on taatusti muut viisaampia vastaamaan. :smt001
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kanakalkki ja maanparannuskalkki valmistetaan kummatkin kalkkikivestä, toinen vaan on karkeampaa kuin toinen. Munankuoretkin nostavat maan pH:ta, itse olen murustellut kanoilta yli jäävät kuoret oikein hienoksi ja ripotellut suoraan kasvimaalle. Joskus on tullut laitettua munankuorenpaloja kukkaruukkuihinkin, mut on se aika törkysen näköistä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tätä lueskelin ja muistin seuraavan vihjeen jota olen käytännössäkin kokeillu.
Peruna tykkää kuulemma höyhenistä.
Eli jos joku niitä tipujaan raskii teurastaa niin höyhenet kannattaa säästää. Niitä voi ripotella suoraan sinne vakoon minne pottu laitetaan.
En millään muista mistä luin. Siinä vain kerrottiin että kaikki vanhat tyynytkin pitäisi siten kierrättää.
Itse olen kerran kokeillu, eikä syksyllä edes näkyny niitä höyheniä. Kaippa ne perunat ne söi!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä tein nyt seuraavanlaisen. Meillä on vanha uima-altaana toiminut puinen hässäkkä. Siihen on vain laitettu ressu aina pohjaksi. Siis lasten kahluu allas.
Se on tehty laudoista ja laudat kiinnitetty vanhalla liinalla.
Sellanen aika matala ja 1,5 metriä halkasia.
Raahasin sen nyt hyvään paikkaan ja ajattelin vuorata suodatin kankaalla. Sitten kasaan tiilistä johonkin yhden tornin että voin astua sinne sisälle joskus.
Elikkäs rupean tähän kerään kanalan kakat ym. Ja joskus kun se on piripintaan ja vähän kompostoitunut niin istutan siihen minikeittiö puutarhan!
Eikö kuulostakkin ainakin hienolta ;)
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eikös ne kukkaruukkuun laitettavat kuoret pidä laittaa melkein ruukun pohjalle eli juurten ulottuville? Mä oon joskus saanut mummeleilta huonekasveja, joiden mullanvaihdon yhteydessä olen näin nähnyt...

Tuo peruna+höyhenvinkkikin kuulostaa hyvältä---sinnehän voisi laittaa sulkasadonkin tuottamat 'karvat'. Mitähän ainetta höyhenet kemiallisesti ottaen lienevät, kun joskus olen oppinut, ettei pottu tykkäisi kalkista...

Suviannen kompostisysteemi kuulostaa ja näyttää hienolta :smt007
Vastaa Viestiin