olkaapa tarkkana !
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
annemari
olkaapa tarkkana !
Nyt on jostain syystä liikkeellä puhdasrotuisina myytyjä sekarotuisia kanoja ja kukkoja. Oikeat rotuominaisuudet puuttuvat huolestuttavan monelta yksilöltä ! Ottakaa ennen ostopäätöstä selvää rodun ominaispiirteistä, ja tarkastakaa ne kaupan olevasta yksilöstä. Tehkää tämä, vaikka kauppakumppanina olisi millaisen kokemuksen omaava lintuharrastaja ! Älkää luottako pelkkiin puheisiin.
Jos näitä sekarotuisia/vääränrotuisia aletaan levittää laajemmin, meiltä häviää puhtaat rodut, ja niiden ominaisuudet! Uudet ja vanhat harrastajat, valppautta !
Jos näitä sekarotuisia/vääränrotuisia aletaan levittää laajemmin, meiltä häviää puhtaat rodut, ja niiden ominaisuudet! Uudet ja vanhat harrastajat, valppautta !
-
Maattari
- lindell
Re: olkaapa tarkkana !
Mutta koska joillain on ei värejä sekaisin joukossa voi myös olla puhdasrotuisia mutta värivirheellisiä. Esimerkiksi orpeissahan on paljon tällaisia. Näyttelyssä värivirhe on suuri virhe mutta sellaiselle joka haluaa isoja paisteja sillä ei ole mitään merkitystä. Aikoinaan värien sekoittaminen myös laajensi orppien kapeaksi käynyttä geenipoolia. Sama pätee varmasti myös muihin rotuihin mutta kyllä myyjän pitää asiasta kertoa.
Toinen asia vielä että kasvatusta kun harrastaa niin aina tulee niitä rotupuhtaita mutta ei niin hyviä yksilöitä, vaikkakin juuri värivirheeellisiä tai vähän sulkajalkaisia mutta rotupuhtaita nekin ovat silti. Eivät ehkä hyviä jalostusyksilöitä mutta eivät todellakaan sekarotuisia. Tämäkin on hvä muistaa ennen kuin lähtee syyttämään ketään sekarotuisten myymisestä.
Meillä ei vielä harrasteta näyttelytoimintaa mutta jos se joskus pysyvästi rantautuu meille niin silloinhan yksi hyvä asia on että on tulee olemaan helpompaa saada rotunsa tyypillisiä edustajia, ainakin ulkonäöltään. Mutta kun lähdetään jalostamaan ulkonäköä tuotanto-ominaisuudet usein häviävät, hyvät munijat mutta muutaman väärän värisen sulan omaavat yksilöt karsitaan, rodulle ominainen munaväri esim haalistuu jne. Tännekin ehkä tulee ne näyttelylinjaiset ja käyttölinjaiset kanat joita jo muualla maailmassa on. Itse myös veikkaan että meillä on paljon ulkonäkönsä puolesta rotunsa huonoja edustajia koska meillä ei ole näyttelyitä ja koska uuden veren tuonti ulkomailta laillisesti on tehty kovin hankalaksi, käytännössä lähes mahdottomaksi.
Toinen asia vielä että kasvatusta kun harrastaa niin aina tulee niitä rotupuhtaita mutta ei niin hyviä yksilöitä, vaikkakin juuri värivirheeellisiä tai vähän sulkajalkaisia mutta rotupuhtaita nekin ovat silti. Eivät ehkä hyviä jalostusyksilöitä mutta eivät todellakaan sekarotuisia. Tämäkin on hvä muistaa ennen kuin lähtee syyttämään ketään sekarotuisten myymisestä.
Meillä ei vielä harrasteta näyttelytoimintaa mutta jos se joskus pysyvästi rantautuu meille niin silloinhan yksi hyvä asia on että on tulee olemaan helpompaa saada rotunsa tyypillisiä edustajia, ainakin ulkonäöltään. Mutta kun lähdetään jalostamaan ulkonäköä tuotanto-ominaisuudet usein häviävät, hyvät munijat mutta muutaman väärän värisen sulan omaavat yksilöt karsitaan, rodulle ominainen munaväri esim haalistuu jne. Tännekin ehkä tulee ne näyttelylinjaiset ja käyttölinjaiset kanat joita jo muualla maailmassa on. Itse myös veikkaan että meillä on paljon ulkonäkönsä puolesta rotunsa huonoja edustajia koska meillä ei ole näyttelyitä ja koska uuden veren tuonti ulkomailta laillisesti on tehty kovin hankalaksi, käytännössä lähes mahdottomaksi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
SimplySix
Todella, todella toivon ettei asiat mene koskaan sille tolalle, että kanoissakin erotetaan erikseen käyttö ja näyttöelukat. 
-
annemari
Minun tietooni tulleissa tapauksissa on kyse kokonaan eri rotuisista tai sekarotuisista kanoista, eikä mistään ylläolevasta asiasta. Olen itsekin tätä hommaa niin kauan harrastanut, että jonkinlainen käsitys rotupuhtaudesta, ja sen sisällä syntyvistä poikkeamista on.Toinen asia vielä että kasvatusta kun harrastaa niin aina tulee niitä rotupuhtaita mutta ei niin hyviä yksilöitä, vaikkakin juuri värivirheeellisiä tai vähän sulkajalkaisia mutta rotupuhtaita nekin ovat silti. Eivät ehkä hyviä jalostusyksilöitä mutta eivät todellakaan sekarotuisia. Tämäkin on hvä muistaa ennen kuin lähtee syyttämään ketään sekarotuisten myymisestä.
En minäkään ikinä halua kanoille mitään käyttö- ja näyttölinjoja erikseen, mutta myyjien leväperäisyyden tai tietämättömyyden vuoksi varsinkin uusia harrastajia saatetaan johtaa harhaan. He sitten myyvät siitosmunia ja kanoja puhtaina, vaikkei näin ole
-
rilla
Minä en kyllä jaksa suhtautua järkevästi tällaiseeen ongelmaan.
Minusta on olemassa nämä rotupuhtauden vaalijat,jotka kyllä huolehtivat rotujen puhtaudesta. Sikälimikäli rodut nyt pysyvät täysin suljettuina.
Rotuihin on vuosien varrella sekoittunut kaikenlaista. Tahallisesti ja tahattomasti.
Muutosta tapahtuu jonkunverran. Toiset piirteet voimistuu,toiset heikentyy.
Toki on ikävää,jos tahallaan harhaanjohdetaan myyntitapahtumissa.
Vaikea asia taas kerran.
Muistelen joskus maatiaisten jalkojen väristä täällä maininneeni,et ne pitäis olla harmaat,kovasimenväriset,et keltajalkaiset ei ole puhtaita.
Siitä tuli aika paljon myös vastaväitteitä.
Mutta ei nyt niin kauheen ryppyotsaisia viitsitä olla. En usko,et kukaan järjestelmällisesti yrittäis myydä sekarotuisia puhtaana.
Rotupuhtaus jo sanana on kyllä vähän vastenmielinen. Mutta tietenkin ostajan pitäisi saada sitä,mistä maksaa.
Minusta on olemassa nämä rotupuhtauden vaalijat,jotka kyllä huolehtivat rotujen puhtaudesta. Sikälimikäli rodut nyt pysyvät täysin suljettuina.
Rotuihin on vuosien varrella sekoittunut kaikenlaista. Tahallisesti ja tahattomasti.
Muutosta tapahtuu jonkunverran. Toiset piirteet voimistuu,toiset heikentyy.
Toki on ikävää,jos tahallaan harhaanjohdetaan myyntitapahtumissa.
Vaikea asia taas kerran.
Muistelen joskus maatiaisten jalkojen väristä täällä maininneeni,et ne pitäis olla harmaat,kovasimenväriset,et keltajalkaiset ei ole puhtaita.
Siitä tuli aika paljon myös vastaväitteitä.
Mutta ei nyt niin kauheen ryppyotsaisia viitsitä olla. En usko,et kukaan järjestelmällisesti yrittäis myydä sekarotuisia puhtaana.
Rotupuhtaus jo sanana on kyllä vähän vastenmielinen. Mutta tietenkin ostajan pitäisi saada sitä,mistä maksaa.
-
Orpington talo
Tuollainen varoittelu ilman todellista infoa ja nimiä on yhtä tyhjän kanssa.annemari kirjoitti:Nyt on jostain syystä liikkeellä puhdasrotuisina myytyjä sekarotuisia kanoja ja kukkoja. Oikeat rotuominaisuudet puuttuvat huolestuttavan monelta yksilöltä ! Ottakaa ennen ostopäätöstä selvää rodun ominaispiirteistä, ja tarkastakaa ne kaupan olevasta yksilöstä. Tehkää tämä, vaikka kauppakumppanina olisi millaisen kokemuksen omaava lintuharrastaja ! Älkää luottako pelkkiin puheisiin.
Kerro nimet, niin osataan varoa. Minulle eräs iittiläinen kanaharrastaja jätti toimittamatta orpington kukon, vaikka maksoin etukäteen 50 euroa. Tarkoitatko ko. harrastajaa?
-
Maattari
- lindell
Rakas Orpington talo, alias Tähkäpää, tiedät itsekin varsin hyvin miksi et saanut etukäteen maksamaasi kukkoa. Kaupat sovittiin silloin kun hain ne surullisen kuuluisat broileritiput. Kukon hinta vähennettiin broilereiden hinnasta. Minun kirjoissa olet vielä velkaa minulle 100 euroa.
Ehkä tämä sopii hyvin tähän ketjuun, olkaa tarkkana keneltä ostatte lintuja.
-
Orpington talo
Minua ei Eva kiinnosta pätkääkään mihin tiput laitoit. Minun myymäni tiput olivat Suomesta. Virosta tulleet hävitti Evira. Asian voi helposti tarkistaa Evirasta, eikä kirjoitella huuhaa juttuja minusta.Maattari kirjoitti:Rakas Orpington talo, alias Tähkäpää, tiedät itsekin varsin hyvin miksi et saanut etukäteen maksamaasi kukkoa. Kaupat sovittiin silloin kun hain ne surullisen kuuluisat broileritiput. Kukon hinta vähennettiin broilereiden hinnasta. Minun kirjoissa olet vielä velkaa minulle 100 euroa.
-
Maattari
- lindell
Samoin, Orpington talo. Laitoin nyt tämän ylläpidon tietoon.
-
Iita
Semmoinen juttu ,että laitanko "Orpington talo" sinun nimesi tänne ja jos ei kiinnosta pätkääkään mihin broileritiput meni ja mitä meille ostajille tuli (näytteitä,karensseja jne) niinOrpington talo kirjoitti:Minua ei Eva kiinnosta pätkääkään mihin tiput laitoit. Minun myymäni tiput olivat Suomesta. Virosta tulleet hävitti Evira. Asian voi helposti tarkistaa Evirasta, eikä kirjoitella huuhaa juttuja minusta.Maattari kirjoitti:Rakas Orpington talo, alias Tähkäpää, tiedät itsekin varsin hyvin miksi et saanut etukäteen maksamaasi kukkoa. Kaupat sovittiin silloin kun hain ne surullisen kuuluisat broileritiput. Kukon hinta vähennettiin broilereiden hinnasta. Minun kirjoissa olet vielä velkaa minulle 100 euroa.
-
Orpington talo
Jos joutuu ilkeiden juorujen takia paniikkiin se tuskin on minun syyni. Taisit olla pahin päsmäri aikoinaan ja valheiden levittäjä. Laita Iita faktaa esiin, että olen myynyt virolaisia tipuja.Iita kirjoitti:Semmoinen juttu ,että laitanko "Orpington talo" sinun nimesi tänne ja jos ei kiinnosta pätkääkään mihin broileritiput meni ja mitä meille ostajille tuli (näytteitä,karensseja jne) niinOrpington talo kirjoitti:Minua ei Eva kiinnosta pätkääkään mihin tiput laitoit. Minun myymäni tiput olivat Suomesta. Virosta tulleet hävitti Evira. Asian voi helposti tarkistaa Evirasta, eikä kirjoitella huuhaa juttuja minusta.Maattari kirjoitti:Rakas Orpington talo, alias Tähkäpää, tiedät itsekin varsin hyvin miksi et saanut etukäteen maksamaasi kukkoa. Kaupat sovittiin silloin kun hain ne surullisen kuuluisat broileritiput. Kukon hinta vähennettiin broilereiden hinnasta. Minun kirjoissa olet vielä velkaa minulle 100 euroa.
Ehkä tämä sopii hyvin tähän ketjuun, olkaa tarkkana keneltä ostatte lintuja...JOS meiltä myytäisiin eläimiä ,jotka olisivat kyseenalaisia tms. OTTAISIN TÄYDEN VASTUUN!!! Ja nytkin kun 2 vuohta lähti ,ostaja otti yhteyttä ,koska toisen jalka oli tullut kipeäksi ,niin OLEN ITSE huolissani mikä siinä jalassa on!!
-
rilla
Hei
Mielenkiinnolla odotan....
Minusta tämä vääntö on vähän turha taas. Mutta olishan se mukava kuulla,miten se juttu oikeasti meni.
Suuttua ei kumminkaan pitäisi. Asiat vaan pahenee useimmiten sillälailla.
Mielenkiinnolla odotan....
Minusta tämä vääntö on vähän turha taas. Mutta olishan se mukava kuulla,miten se juttu oikeasti meni.
-
Orpington talo
Minä luotan asiassa viranomaisiin, enkä juoruihin.rilla kirjoitti:Hei![]()
Mielenkiinnolla odotan....![]()
Tulli pysäytti laittoman untuvikkojen ja siitosmunien tuontierän. Läänineläinlääkärin päätöksellä untuvikot lopetettiin ja siitosmunat tuhottiin tautiriskien vuoksi.
Lisätietoja:
ylitarkastaja Jaana Vuolle, eläinten terveys ja hyvinvointi -yksikkö, p. 040 489 3322
ylitarkastaja, jaostopäällikkö Sirpa Kiviruusu, eläinten terveys ja hyvinvointi -yksikkö, p. 0400 920 503
-
Iita
Valheiden levittäjä ?? Missä???????? Tänne on tullut kirjoiteltua.. Voit tähkäpää lukea kaikki menneet .Ja loput löytyy yksityisviesteistä ,mistä tiput haetaan jne. ELI MITKÄ VALHEET ??KERRO !!!!!
-
annemari
Ompa älytöntä juttua, En varoituksellani tarkoittanut ketään tässä ketjussa kirjoittanutta mutta älähtääkö se koira kehen kalikka kalahtaa ?
En tosiaan teidän kanakaupoista tiedä mitään, paitsi Orpington Talo-Tähkäpää-Ampsun kanala ja ketä muita niitä nyt olikaan tällä nimimerkkinä, Sinun puuhasi nyt tietää ihan kaikki ilman mitään Eviraan soitteluja. Oikea nimesi on myös tiedossa, joten antaisit jo olla !
En tosiaan teidän kanakaupoista tiedä mitään, paitsi Orpington Talo-Tähkäpää-Ampsun kanala ja ketä muita niitä nyt olikaan tällä nimimerkkinä, Sinun puuhasi nyt tietää ihan kaikki ilman mitään Eviraan soitteluja. Oikea nimesi on myös tiedossa, joten antaisit jo olla !