Kanat toiveissa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Cherryboon

Kanat toiveissa

Viesti Kirjoittaja Cherryboon »

Ollaan perheen kanssa mietitty että otettais pari kotkottajaa vanhaan kanalaan, joka ei ole lämmitetty ja muutenkin vähän huonossa kunnossa. Maalla asutaan, mutta ei millään tilalla. Ei ole mitään kokemusta kanankasvatuksesta. Ympärivuotisiksi siis ajateltiin. Mitä pitää tehdä? Millaset olosuhteet ne vaatii? Miten niitä hoidetaan? Mitä niille pitää syöttää? Mistä niitä saa hankittua? Mitkä rodut on hyviä alottelijalle? Hirveesti kysymyksiä olis ja tossa nyt niistä pari, Kiitos jos autatte!
Masterj3k3

Re: Kanat toiveissa

Viesti Kirjoittaja Masterj3k3 »

Tuostakun rupeet selaa, niin pääsee jo pitkälle.

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=1&t=5183
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Juu tuolta linkistä löytyy jo pitkälle tietoa!

Vaikeaa tämän kanailun ei tarvitse olla mutta ennenkuin niitä kanoja hankkii niin kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa ja sitähän täältä muniksesta löytyy kun vain selailee :smt045
Ja jos jokin kysymys askarruttaa johonka et täältä valmista vastausta löydä (kirjoitat vaan hakusanaa tuonne oikeaan ylänurkkaan "tarkennettuun hakuun") niin sitten kysyt :smt023

Aivan oikein teette kun ensin otatte selvää juurikin siitä, että mitä kananpito vaatii ja sitten vasta ensin fiksaamalla kanoille asialliset tilat voitte aloittaa sopivien kanaatien etsinnän :smt038
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Niin ja tervettuloa Munikseen! :smt040
Pii

Viesti Kirjoittaja Pii »

Minulla on myös kanat toiveissa :smt001 . Mulla olisi pari kysymystä ja olis hienos jos joku viitsii vastata :smt002

-Kuinka paljon kanojen hoitaminen vie päivässä aikaa suunnilleen?
-Kuinka paljon rahaa kuluu noin viiden kanan ja yhden kukon ruokintaan kuukaudessa?
-Kuinka usein kanala siivotaan?

Itselläni on kokemusta koirista ja niitä löytyy pari kappaletta, mutta haave kanoista on kolkutellut jo pitkään ja nyt kun asumme maaseudulla haave olisi mahdollista toteuttaa :smt001
albatrossi

Viesti Kirjoittaja albatrossi »

Kanojen hoitamiseen menee aikaa päivässä noin. 30min-1h (jos tekee vain kaiken pakollisen eli vaihtaa veden, ruokkii ja kerää munat.) Mutta yleensä menee kauemmin, koska niiden touhuja on niin mukava seurata. (itsellä menee päivästä noin. 2-4h kanalassa) :smt003
Toinen kysymyshän sattui minulle juuri sopivasti, koska itselläni on 5 kanaa ja kukko (tosin eilen kuoriutui 3 tipua) Itselläni menee ruokiin noin 50e/kk (40kg rehusäkki maksaa noin. 25e ja se kestää vähän reilu kuukauden. Lisäksi ostan joskus kanakalkkia ja milloin mitäkin sattuu mukaan rehun lisäksi lähtemään.) ja kaurat saan naapurin maatilalta munia vastaan ja kotiruokaa kanat syö myös, joten se on ilmaista sapuskaa..
Minulla on kanalassa kestopehku, joten vaihdan kuivikkeet kerran vuodessa( ja samalla teen myös suursiivouksen, eli kalkitsen seinät ja vaihdan orret) ja orsia ja tasoja putsailen lähes päivittäin. Puhdasta kuiviketta lisäilen vain tarvittaessa päälle.
Kaikinpuolin minun mielestä kanat on tosi helppohoitoisia, joten ei muuta kuin kanalliseksi vain! Tervetuloa porukkaamme! :smt023
Vastaa Viestiin