Taisi olla hölmö idea ottaa se muna, mutta nyt on myöhäistä katua kun munan sisällä on elämää. Täytyy viedä homma loppuun asti kun siihen kerran ryhtyi!
Riikinkukkotipun ruokinta?!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
eliisa
Riikinkukkotipun ruokinta?!
Hei riikinkukon kasvattajat, neuvoja kaipailisin! Meidän yksi kana hautoo riikin munaa, jonka sain kanojen siitosmunien mukana. (Siis kanan alla ei ole kuin se riikin muna, muut munat on toisen kanan alla.) Kokemusta riikinkukoista ei ole, ja olen yrittänyt selvittää mitä vastakuoriutunut riikintipu syö?! Kanan tipuille olen antanut keitettyä kananmunaa ja pikkupunahelttaa. Voiko sitä samaa antaa riikintipulle vai jotain muuta? Kalkkunan rehua? Entä ruokinta jatkossa?
Taisi olla hölmö idea ottaa se muna, mutta nyt on myöhäistä katua kun munan sisällä on elämää. Täytyy viedä homma loppuun asti kun siihen kerran ryhtyi!
-
Mikka
Re: Riikinkukkotipun ruokinta?!
Kerro sitte ihmeessä onnistuko! Tuuri sulla on käyny, saat kyllä uskomattoman lisän parveen! Rohkeasti vain kohti seikkailua! 
-
eliisa
Sain Monnilaiselta hyviä ohjeita! Kiitos paljon!!!
Ja ilmoittelen kyllä miten käy! Laskettu aika on 1.8., eli vähän yli viikko piinaavaa jännitystä....
Ja ilmoittelen kyllä miten käy! Laskettu aika on 1.8., eli vähän yli viikko piinaavaa jännitystä....
-
eliisa
Viime yönä tipu oli syntynyt! Aamulla kanaemon alta kurkki reipas riikinkukon alku! 
-
eliisa
Raatsinhan minä!
Napsin kuvia pikkuisesta illemmalla. Eri asia on osaanko lisätä sen tänne.
Mutta yritetään...
Tipu on muuten aika eri näköinen kuin kanatipu! Tietenkin isompi, mutta sellainen siromman oloinen ja nokka on isompi suhteessa päähän. Ja koivet on isot!
Väriltään se on kauniin ruskeankeltainen.
Kuvittelinkohan vain, mutta kun tipu aamulla änkesi emon alta esiin, emo katsoi piipittävää riikkiä hyvin pitkään pää kallellaan. Mutta kun tipu katseltuaan suurta maailmaa hetken ja terhakkaana änkesi takaisin alle, emo nosti siipeään ja otti tipun tyytyväisenä alleen.
Tipu on muuten aika eri näköinen kuin kanatipu! Tietenkin isompi, mutta sellainen siromman oloinen ja nokka on isompi suhteessa päähän. Ja koivet on isot!
Kuvittelinkohan vain, mutta kun tipu aamulla änkesi emon alta esiin, emo katsoi piipittävää riikkiä hyvin pitkään pää kallellaan. Mutta kun tipu katseltuaan suurta maailmaa hetken ja terhakkaana änkesi takaisin alle, emo nosti siipeään ja otti tipun tyytyväisenä alleen.
-
annemari
En nyt oikein ymmärrä miksi nämä ruokintaohjeet piti laitta yv:llä, eikö niitä voi kertoa kaikille kun kerta ollaan keskustelupalstalla??? 
-
monnilainen
Ihan siksi kun niitä minulta kysyttiinkin yksityisviestillä.
-
eliisa
Riikkitipu voi hyvin! Jännitti vähän kun tulin töistä kotiin, että miten on päivä mennyt. Siellä olivat emo ja tipu tyytyväisinä kopissa.
Yritän nyt lisätä kuvan, saa nähdä onnistuuko...
http://imageshack.us/photo/my-images/837/lzfv.jpg/
Ai se menikin noin! Ei tullut tähän suoraan, mutta tuon linkin kauttahan se näkyy!
Yritän nyt lisätä kuvan, saa nähdä onnistuuko...
http://imageshack.us/photo/my-images/837/lzfv.jpg/
Ai se menikin noin! Ei tullut tähän suoraan, mutta tuon linkin kauttahan se näkyy!
-
Raksu
Oho sehän on syntyessään melkein mamin kokoinen, kaunis kuin mikä 
-
annemari
Ahaa... Monnilainen, se selittääkin asian
Minulla on kerran ollut riikkitipu jättikochinin alla, ja kun se kasvoi ja lähti kävelemään ympäristöön, se ei puhunut lainkaan samaa kieltä emonsa kanssa. Se vaelteli pitkin pihoja aivan valtoimenaan, eikä tuntenut emon kutsua lainkaan. Sen jälkeen olen kasvattanut riikkivauvat kaninhäkissä lämpölampun alla, ja laittanut ne muutaman kk ikäisenä muiden riikkien seuraan jotta oppivat lajinsa kanssa olemaan. Olen kyllä kuullut kalkkunoiden yms lintujen kaitseneen riikkejäkin, mutta meillä se ei oikein onnistunut.
Onnea tipusta !!!
Minulla on kerran ollut riikkitipu jättikochinin alla, ja kun se kasvoi ja lähti kävelemään ympäristöön, se ei puhunut lainkaan samaa kieltä emonsa kanssa. Se vaelteli pitkin pihoja aivan valtoimenaan, eikä tuntenut emon kutsua lainkaan. Sen jälkeen olen kasvattanut riikkivauvat kaninhäkissä lämpölampun alla, ja laittanut ne muutaman kk ikäisenä muiden riikkien seuraan jotta oppivat lajinsa kanssa olemaan. Olen kyllä kuullut kalkkunoiden yms lintujen kaitseneen riikkejäkin, mutta meillä se ei oikein onnistunut.
Onnea tipusta !!!
-
eliisa
Raksu, kuvakulma vääristää aika paljon.
Tipu nököttää etualalla ja mamma makoilee kopin perällä. Mutta on se normi maatiaistipua suurempi. Nuo jalat on kyllä suhteessa aika isot. 
Ja vielä ainakin emo ja tipu tuntuvat ymmärtävän toisiaan.
Tipu tulee emon kutsusta syömään ja tuntuvat muutenkin juttelevan keskenään. Toivottavasti näin jatkuu, mutta jos tulee kieli- tai muita ongelmia, täytyy keksiä muu ratkaisu. 
Ja vielä ainakin emo ja tipu tuntuvat ymmärtävän toisiaan.