buteista kuvia

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mokomaki

buteista kuvia

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Eli ku oon laiska enkä jaksais selata kaikkia kuvia läpi, onko jollaki sekä naaras että uros butista kuvia? aikusesta...Mulla kyllä tyväri meinas että kalkkunat ei mitkään oo rumia, eikä niille ainakaan saa sanoa että oisivat rumia... :smt002 mutta itellä vain kuva et butit on nimenomaan niitä rumia niin todistakaa joku vääräksi minun luulot! :smt005
SimplySix

Re: buteista kuvia

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Eikös se niin oo, että kauneus on katsojan silmissä? :smt040
Tässäpä omia nuoria kalkkuna ukkoja:
Kuva

Ja tämmönen siitä tulee aikuisena:
Kuva
Kuva
mokomaki

kiitos kuvista :smt003 On nuo vaan niin erillaisia verrattuna pronssiin yms. :smt045
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mullakin on nyt neljä kalkkua. Kaksi Buttia ja kaksi mustakalkkuristeytystä. Nuoria vielä. Sanokaahan miksi noin komiat linnut eivät pidä pyrstöstään huolta? Valkoisilla ne on aina ihan ravassa ja rispaantuneet ja jostain suustä yksi musta katkoo pyrstöstä sulkia alinomaan ja kun ne on vasta kasvavia, niin verta tulee. Siipisulatkin on kaikilta neljältä enemmän tai vähemmän poikki. Selkä ja rinta on hyvin huollettu kaikilla ja oikein kaunis ja tasainen.
SimplySix

Ainakin tuo kaverin ukkobutti (1-vuotias, kuvassa esiintyvä) on niin massiivinen, ettei se edes kykene huoltamaan persaustaan/ itseään kunnolla. Kyllä sen huomaa, ettei niitä ole eloon tarkoitettu.
Samalle kaverille tulleet mustakalkkunan poikaset ovat kyllä siistin näköisiä ja varsin upeita verrattuna omiini, samanikäisiin butteihin. Näkyyhän se likakin paljon herkemmin valkeasta kuin mustasta elukasta. :smt016
Meillä butit kyllä sukivat itseään ja pitävät puhtaana (vaikka eivät siltä näytä..) ja niiden pyrstösulat näyttää katkeilevat siinä, kun toisen maatessa toinen tulee tallomaan viereen ja pyrstö jää aina jalkoihin. :smt012
Käyn räpsäisemässä tänään taas kuvia niistä, niin voin laittaa tänne "vertailunvuoksi".
minkuliini

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Hienolta näyttävät Simplysixin buttit! Minusta ovat erittäin veikeän ja sympaattisen näköisiä olentoja :smt007
mokomaki

On tuo rintalihaski sen näkönen että kantamista on buteilla. hullulta tuntuu ajatus että vain kesän yli kannattaa kasvattaa vaivojen takia, vaikka onhan toki poikkeuksiaki. Pitäs luonnossa joskus nähjä tuomonen, mut meille ei tule kuiten butteja :smt001 Jos joltaki löytyy kuva missä on vaikka pronssi/musta ja butti samassa kuvassa nii laittakaahan vertailun vuoksi :smt002
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mokomaki, mun galleriaketjussa "Nukin palleroiset" on kuvia buttiakasta. Kyllikki on 4-v ja painaa kunnioitettavat 14 kiloa. En muista onko siellä kuvia missä Kylli poseeraisi yhdessä pronssien kanssa, mutta näppään tänään pari kuvaa jossain vaiheessa ja laitan tähän ketjuun.
Nyt mulla ei ole enää pronssiakkoja, löytyy vaan toi ukko joka painaa yhtä paljon kuin Kyllikki.
SimplySix

Nuitten rintamus on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Omatkin butit eilen koppasin syliin ja varsin tunnustelin, että mitä sieltä höyhenien alta löytyy (etteivät liian laihoja ole) ja sieltähän löytyi jo varsin muhevat rintalihakset. Ikää nuilla on ~3kk:tta.
Leikittelin yksi päivä ajatuksella, että jättäisin yhden tai kaksi buttia talven yli, kun niin olen nuihin kiintynyt.. Mutta koska tiedän, että ainakaan ukoilla ei tahdo jalat jaksaa kantaa hirveän kokoista kroppaa, niin syksyllä lähtö jokaiselle koittaa. :smt010 Otan sitten mustia tai pronsseja jos "kestokalkkuja" otan.
mokomaki

kalkkunat on kyllä luonteelta aivan mahtavia, meillä pronsseja isot ja sekotuksia pienet. Mie olin vain luullu et nuo pronssit yms ois jotenki arkoja yms ku moni kehuu nuita butteja luonteelta, mutta meillä ainaki on niin tyrkkyjä nuo pronssit, varmasti ovat joka paikassa missä ittekki on. Yrittävät sisällekki pokkana tulla perässä! Tuota "komistelua" olen miettiny että mitä sillä meinaavat, ku varsinki pikkuväkeä komistelevat. Eivät vielä ainakaan ole tehneet mitään mutta seurata häätyy.
Nuki

Tässä pari äsken räppäistyä kuvaa Kyllikistä ja Hermannista. Katson vielä, löytyisikö arkistoista jotain kuvaa missä olisi pronssiakka yhdessä Kyllikin kanssa.

Kuva
Kuva
Nuki

Tää oli ainoa minkä löysin, missä akat on kimpassa, eikä tästäkään kauhean hyvin kokoeroa näe. Pronssiakat on kuitenkin noin 2/3 Kyllikistä.

Kuva
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Minulla oli lapsena butteja jotka olivat erittäin kaunis sulkaisia ja muutenkin tuli mieleen lähinnä vain valkoinen pronssikalkkuna (joskin hitusen jykevämpi) näistä kolmesta kalkkunasta (1ukko ja 2akkaa) toinen akka kuoli 5 ja toinen 6vuotiaana ja ukko kuoli myös 6vuotiaana. Jalat pelasivat kaikilla ihan loppuun asti. Ainoa joka sairasteli oli ukko joka sai kadesti elämänsä aikana jonkin laisen taudin joka sai sen täysin nuutuneeksi ja veltoksi mutta se virkosi muutamassa päivässä kummallakin kerralla kun juotin sen pipetillä noin tunnin välein ettei päässyt herra kuivumaan.
mokomaki

niin nuissa tuntuu joskus sattuvan terveitäki yksilöitä, oisko etteivät oo niin isoja nämä terveemmät?eikös täällä jokku jokka lihaksi laittaneet niin 20kg LIHApainolla hehkuta? eli jos nukinki kyllikki painaa 14kg tuomosena elävänä niin oiskohan pieni kokonen butiksi?minusta näyttää mitä muuallaki kuvia kattonu niin monesti on semmonen tuotantoeläimen höyhennys butillaki(kaljuja läikkiä yms) niinkö nuilla tehomunija kanoilla yms on kans yleisemmin entä muilla. Tokkiins on meilläki aika kaljua porukkaa, noin kerran vuojessa :smt005 mutta muuten hyvässä höyhenessä. Nukilla on kyllä kaunista ja hyvin hoidetun näköstä porukkaa!
Nuki

On Kyllikilläkin rinta paljaana suurimman osan vuodesta, muuten se on onneksi yleensä hyvässä höyhenessä. Ehkä Kylli on sitten tuommoiseksi yli-ikäiseksi butiksi pienehkö, tai sit sillä on vaan vahvat jalat. Asiaa varmaan auttaa se, ettei Kyllikki nuku orrella tai ylipäätään nouse minnekään korkealle. Hermanni nukkui vielä viime talven orrella, sitten se alkoi arastella alastuloa ja nostelin sitä alas lähes päivittäin.
Jonkun kerran kun jäi nostamatta, se oli kai tullut vähän huonosti alas ja ontui keväällä. Seurailin sitä ja ontuminen parani, eikä Herkkukaan oo sen jälkeen noussut orrelle. Onhan ne komeita kun ovat noin isoja, mut seuraavat kalkut valikoin kyllä kevyempinä. Toisillahan kalkut lentelee puihin ja talon katolle, hieman vaikee kuvitella tosta mun möhköpariskunnasta...
Vastaa Viestiin