Silkkikukko tappoi silkkikanan!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jenska

Silkkikukko tappoi silkkikanan!

Viesti Kirjoittaja Jenska »

Mulla tammikuussa kuoritui silkkejä (ekat silkit meillä) ja mä jotenkin luulin et se on "Lempeärotu" ulkonäön perusteellakin kun ovat sellasia karvapallopyllyjä...eilen mä sitten koin järkytyksen kun luulin ekaa kertaa nähneeni kuinka silkkikukko polkasee silkkikanaa...ja mitä vielä se mitään polkenu vaan tappo sen mun silmien eteen tosta noin vaan ilman mitään aikasempaa uhittelua sille kanalle...siis toki se kukko on meille ihmisille sellasta "uhittelua" ei hyökkäystä kuitenkaan tai mitään sellasta päällekäyvää käytöstä ole ollut.

Viimeviikolla löysin pihalta silkkikanan myös kuolleena ja luulin sen kuolleen kyyn puremaan koska eilen tapoin pihalta kyyn ja siinä kanassa ei ollu ulkosia merkkejä mikä ois selittäny sen kuoleman..mutta eipä eiliseen kukon tappamaan kanaankaan jäänyt mitään ulkosia merkkejä joten voi olla että se kukko tappoi myös sen toisenkin kanan kun en oo ollu näkemässä...multa kuoriutu 8 silkkiä joista kaks oli ruskeeta ja muut sellasia mustankirjavia..ja just nää 2 ruskeeta on nyt kuollu :(

No kukolta läks henki eilisen käytöksen perusteella.
kochin-fani

Re: Silkkikukko tappoi silkkikanan!

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Ihan on uusi juttu minulle, että kukko voi tappaa kanan! :shock: Millä tavalla kukko siis tappoi, kiipesikö se kanan selkään kuten polkiessa, vai mitä se teki? Voimia sinulle :smt056
Jenska

Joo kiipes ikäänkuin selkään ja alko retuuttamaan..eikä siinä kauan menny ku oli ihan mun jalkojen juuressa tää tapahtuma...olin sanomassa ukolle et nyt nään ekaa kertaa kun se polkee niin se ottikin siltä hengen...ukko otti sen kanan äkkiä syliin ja yritettiin pelastaa sitä mutta ei se siitä enää "vironnut" sitte mentiin kauemmas ja ukko laski sen kanan maahan jotta otetaan kukko kiinni ni eikös se kukko vielä yrittäny juosta uudestaan sen kanan luo ilmeisesti "viimeistelemään" mutta siinä vaiheessa läks kukko pölkylle.
Jenska

Siis ja kyllähän noita häiriintyneitä yksilöitä noissa elukoissakin voi olla ihan ku ihmisissäkin mutta jotenkin tuli yllätyksenä että tappoi ilman mitään varoitusta tai sen kummempaa härkkimistä.
Meillä kun on noita maatiaiskukkoja ja mitä sattuu kukkoja ni ne välillä on julkeita polkiessaan noita kanoja siis rajuotteisia toiminnoissaan ni pidin noita silkkejä siinä mielessä lempeinä :)

Siinä mielessä noi silkit on muutenki erilaisia (ainakin meillä) kun muut kanarodut hakeutuu 21 aikaan kanalaan orsille niin nää palloilee vielä 23-24 aikaan pihalla eikä aikomustakaan mennä kanalaan ilman ihmisen ohjausta tai välillä jopa kannetaan ne sinne kun eivät muuten menis "nukkumaan".
Ja muut kanat ja kukot ei kyllä härki tai kiusaa/syrji näitä silkkejä että siitä johtuis moinen käytös.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No huh huh onpas ollut nuppivikainen silkkikukko. Mulla on itsellä ollut neljä vuotta silkkejä ja yhtään agressiivista kukkoa ei ole ollut. Tosin silkkikukkojen ulkonäkö pettää, niistä kyllä tarvittaessa löytyy poweria. Oman parven kukoille silkit ovat ystävällisiä, eikä riitaa tule, mutta jos silkkikukko joutuu nokitusten naapuritarhan alhokukon kanssa, niin varmasti alhokukko jää toiseksi. Kyllä silkeistä yllättävän paljon sisua löytyy. Omistaan pitävät huolen ja kanoijaan hoitaa ja hellii, koskaan en ole nähnyt edes paljasta niskaa silkkikanalla. Eikä yksikään silkkikukko ole ihmisen päälle käynyt tai edes uhitellut. :smt007
Jenska

Niin eli tää tais olla hyvin poikkeavaa käytöstä ja hyvin poikkeva yksilö kyseessä :/
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Ajattelimpa että tappoiko tarkoituksella?
Voihan sitä tulla vahinko. Jos ei ulkoisia merkkejä ollu,niin entäs jos kana kuoli vsik sydämen pettämiseen?
No, toisaalta,jos aiemminkin kuoli kana,niin voi hyvinkin olla kukon tekosia.

Meillä kuoli ankkanaaras,kun hanhiuros polki sitä. :smt009
Jenska

Niin enpä osaa sanoa..suoraan se sen kanan päälle kuitenkin kävi kun laskin sen sylistä maahan..olin sitä kanaa viemässä sinne kana-aitaukseen yöksi, niinkuin joka ilta tehdään ja sitten se vaan hyökkäs sen kimppuun.

Niin sen aikasemman kanan kohtalosta on paha mennä sanomaan tai syyttämään sitä kukkoa koska en ollu näkemässä, voi olla että on sydän pettäny tai kyy purru tai sen kukon tekosia.
caysa

Viesti Kirjoittaja caysa »

Voi kurjuus... :smt056
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

On kyllä ollut häiriintynyt kukko, mulla on ollut parvessa yhtäaikaa 4 silkkikukkoa ja kaikki säyseitä kanoista ja poikasista huolen pitäviä.
Tosin 1 kukoista ei pitänyt mun miehestä ollenkaan, mutta tää kukko olikin parven alimmainen, joten sen ymmärrän että tällä kukolla piti olla myös joku jota rökittää ja otti sitten kohteekseen mun miehen , tästä kukosta ei saanut jälkeläisiäkään, ei tietenkään kun ei päässyt kanoja polkemaan, joten kukko muutti perheeseen jossa sa saa olla ainoa kukko.

Ja poweria kyllä löytyy tarvittaessa silkkikanoistakin jos vaan tarvis on, ei siitä montaa päivää ole aikaa kun meidän aika kookas lyhytkarvainen collie uros sai kanalta turpiinsa kun meni liian lähelle kanan tipua, koira sai jalat allensa kun sai valkoisen pumpulipallon päin näköä :smt005
Vastaa Viestiin