Ekat tiput tulossa konessa miten pitää valmistautua
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanapaavo
Ekat tiput tulossa konessa miten pitää valmistautua
APUAA mulla ei ole vielä yhtään kokemusta kone tipuista mutta kanan hautomista on jonkin verran.voisko joku antaa vinkejä . t paavo
-
annemari
Re: Ekat tiput tulossa konessa miten pitää valmistautua
Lue ENNEN munien koneeseenlaittoa Munanettiä ja kysele kokeneemmilta hautojilta, ÄLÄKÄ LAITA MUNIA KONEESEEN ENNEN KUIN OLET VARMA ETTÄ TAITOSI RIITTÄVÄT konetipujen hoitamiseen.
Olen LOPEN KYLLÄSTYNYT näihin aloittelijoihin, jotka eivät ota asioista selvää vaan alkavat hautomaan tipuja ilman minkäänlaista tietotaitoa. Tietoa on kyllä saatavilla jos sitä älyää hakea. Jälkeenpäin saa lukea lähes joka viikko pieleenmenneeistä kuoriutumisista, ruokintaongelmista ja tipukuolemista. Tiputkin ovat eläviä eläimiä kuten koiranpennut, marsut tai mitkä tahansa lemmikit, eikä niitä pidä ikinä hankkia ennenkuin osaa niitä hoitaa !
Olen LOPEN KYLLÄSTYNYT näihin aloittelijoihin, jotka eivät ota asioista selvää vaan alkavat hautomaan tipuja ilman minkäänlaista tietotaitoa. Tietoa on kyllä saatavilla jos sitä älyää hakea. Jälkeenpäin saa lukea lähes joka viikko pieleenmenneeistä kuoriutumisista, ruokintaongelmista ja tipukuolemista. Tiputkin ovat eläviä eläimiä kuten koiranpennut, marsut tai mitkä tahansa lemmikit, eikä niitä pidä ikinä hankkia ennenkuin osaa niitä hoitaa !
-
ninanni
Annemari iski ihan suoraa ytimeen. Minäkään en ymmärrä ns ketjujen aloittamista vaikka aiheesta löytyy PALJON tietoa haullakin! Ja monissa ketjuissa tietyt henkilöt kysyvät samaa asiaa/tekevät ketjuja aiheesta josta on jo selkeästi ketju olemassa!
Ainakin MINULLE tiput ovat eläimiä/lemmikkejä siinä missä muutkin koirat ym!
Ainakin MINULLE tiput ovat eläimiä/lemmikkejä siinä missä muutkin koirat ym!
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Juuri näin kuten annemari ja ninanni kirjoittivat! Tietoa löytyy ja paljon, JOS viitsii vähänkään etsiä ja lukea esim. kunkin aihealueet infot tai jonkin ketjun aloitusviestit. Olen kanapaavoa koettanut jo tässä 'tiedon etsimis'-asiassa yksärein opastaa, mutta saapihan sitä koettaa...huoh. Ja anteeksi 
-
ninanni
paavo - katselin tuossa profiiliasi ja huomasin että olet 14-vuotias. Älä ota itseesi kun kysyn, mutta ovatko vanhempasi ottaneet kanatipujen haudonnasta koneella selvää vai onko tämä tiedon haku / tipujen hoitaminen yksin sinun harteilla?
muistelen vain kuinka vanhemmat oli super tiukkoja eläimen hankinnan suhteen kun 10-vuotiaana tahdoin kanin! Silloin hain tieto, enemmän kirjoista kun nettiin pääsin vain valvonnan alla(tämä internet kun oli silloin paha asia, hah Niinku nyt ei löytäisi vahingossa nykylapset/nuoret pahoja sivuja ym.) näytin vanhemmille hakemani tiedot, ja tein koulussa jopa esitelmän aiheesta kani lemmikkinä, kunnes SAIN elämäni ensimmäisen lemmikin! Siksi tämä tiedon jano/ haku Minulla niin iskostunut tuonne takaraivoon ENNEN ELÄIMEN hankintaa
kyselen siis siksi koska Minulla on erilainen näkemys asiasta. Niin kauan kuin lapsi on alaikäinen, on vanhempi velvollinen olemaan se joka on kaikesta viime kädessä vastuussa!
mutta minusta on mahtavaa että monella nuorella on mahdollisuus kasvaa kanojen seurassa, se on etuoikeus 
-
kanapaavo
olen minä lukenut juttua ja tulostanut kone haudonnan abc jutun,mietin vain kelpaako tipuille sahan purut ja pahvi laatikko ja lämpö lampu ja ja ruoka ja vesi . 
-
ninanni
hienoa! Käy hyvin, kunhan on vedoton tila. Ensi päivänä mä oon pitänyt vain pientä pyyhettä tai sanomalehteä, etteivät sotkeennu puruun. Parin päivän ikäisille jo purua.. Muistaa vain ettei lämpölamppu ole liian lähellä pahvia
toivottavasti et yksin ole vastuussa kuoriutuvista ihanista, niistä kuitenkin on omat murheensa, ja huolensa. Koska siellä kuoriudutaan?
-
kanapaavo
kiitti tosta on paljon apua ja mun tädilläkin on hautomakone ja se on useaminkin käyttänyt sitä.kysyn siltä välillä neuvoa hautoma koneen kansa.
jännittää ihan hirveän paljon kun tiput kuoriutuu muutta vielä pitää odottaa pitkään . 
-
ninanni
odotus on pitkä, mutta se palkitaan. Tai sitten ihmismieli on kärsimätön vain
monesko päivä haudontaa on menossa? Mikä kone sinulla on ? Eiköhän sielläkin tipuja vielä kuoriudu!
-
kanapaavo
laiton ne koneeseen 16,6 ja eikös nien pitäis kuoriutua 6,7-7,7,niin joo kone on covatutto16 kuis 
-
ninanni
hienoa. Eli ei enään kovin kauaa odottelua!
kyselin siksi kun kiinnosti, onko kyseessä omatekoinen vai valmiskone
täällä palstalla kun paljon myös itsetehtyjä koneita! Voi kunpa itsekkin olisi osannut sellainen tehdä. Toisaalta vältyn valmiskoneella surulta jos oma ei olisikaan toiminut niinkuin pitää 
-
kanapaavo
se on totta ja mulla on orpin munia 8 munia ja kääpiökochinin munia 8 
-
kanapaavo
muuten millä etäisyydellä lämpölampun kannattaa olla tipuista 
-
Ada
Niin että lämpölampun alla kuivikkeiden korkeudelta mittarilla mitattuna on 35-38 astetta lämmintä.