Paras kanarotu lihantuotantoon?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tikkilä

Paras kanarotu lihantuotantoon?

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Ross-keskustelun innoittamana päätin aloittaa ketjun lihaksi kasvatettavista kanoista, monella tuntuu olevan halukkuutta kasvattaa kanoja myös lihantuottotarkoituksessa.
Mistä roduista on parhaat kokemukset? Itse en niinkään hae supernopeaa kasvua vaan maukasta lihaa ja reilunpuoleista teuraspainoa.
Orpington?
Maattari
lindell

Re: Paras kanarotu lihantuotantoon?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Orpin liha on hyvää. Sekä kukoissa että kanoissa on hyvin lihaa. Miinuksena hidas kasvu sekä hautomahalukkuus. Mulla on koko talven ollut eri kasvuvaiheessa olevia orppeja kanalassa. Mä haluaisin että sinne jää vain siitoseläimet talveksi mutta kun nuo orpit hautovat ympäri vuoden. Haluaisin myös että lihani kasvaa ulkona pihalla auringossa matoja kaivellen eikä talvella sisällä. Hautomakoneella sa ajoitettua kuorinnat hyvin mutta se ei poista tuota hautomahalukkuutta. Pitää äidiksi haluavien jotain saada hautoakin. Sussexia, australorpsia ja wyandottea yleensä suositellaan omavaraisuutta haaveilevalle. Orppia pidetään liian hidaskasvuisena ja myös syö paljon, joten ei kovin taloudellinen kasvatettava. Sussexeja saa Suomesta mutta noita kahta muuta voi olla vaikea löytää. Mutta jos hidaskasvuisuus ei haittaa niin orppi on hyvä valinta joka myös munii hyvin. Orppi on vapaana ulkona ollessaan hyvä ruoanetsijä, ei häviä siinä puuhassa ollenkaan maatiaiselle.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minuakin kiinnostaa tämä aihe kovasti. Vielä ei ole mahdollisuutta ympärivuotiseen kananpitoon, mutta tulevaisuudessa siihen pyrin.
Ideaali olisi se, että kasvatettava rotu olisi iso (lihakas), mutta tuottaisi myös munat ja ehdottomasti kuulutan kestävyyttä ja terveyttä. Mihinkään massatuotantoon ei ole tarkoitus pyrkiä, mutta silleen, että aina välillä saisi sieltä muutaman pistää pöytään.
Miten plymouth rock soveltuisi tähän hommaan? Jos ajatellaan, että orpit ovat hidaskasvuisia, niin onko rokki yhtään nopeampi?
Tuo sussex kuulosti kyllä hyvältä vaihtoehdolta. :smt045
Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Onko kenelläkään kokemusta maatiaisen ja Sussexin risteytyksestä?
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Itse olisin kasvattanut (jos olisi rokkikanat jääneet) rokin ja orpingtonin risteytyksiä! Huomasin myös että meidän brahmatytöt on MASSIIVISIA :shock: kasvavat vaan tuohon mittaan melkein vuoden :smt042 meitin brahmat tuntuu painavammilta kuin orppitytöt! Vaaka pitää ottaa kohta esiin, orppikukko lähenee 3kk haluan tietää sen painon ja samalla vois punnata muitakin lintuja :)
SimplySix

Olisi kyllä todella tervetullutta tietoa jos joku on ollut niin ahkera, että olisi punninnut ja seurannut kasvuja tällaisilla liharotuisilla kanoilla. :smt035
Anybody?? :smt006
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on yksi maatiais-orppimix. Tämä yksilö,kana, on perinyt kummankin rodun parhaat puolet. Kasvoi nopeasti kuten maatiainen,höyhenpeite tiivis kuten maatiaisen, koko melkein yhtä iso kuin orppi, munii yhtä hyvin kuin orppi ja hautomhullu kuten maatiainen ja orppi. Välillä leikeittelen ajatuksella että tekisin näistä oman lihamixin mutta tuo hautomainnokkuus :smt009 . Voisin tietenkin tehdä leghorn-orppiristeytyksen mutta legsukin on mun makuun vähän liian hidaskasvuinen. Mutta legsut ei haudo.
Faverolle kasvaa vähän nopeammin kuin orppi jos nuo jalkahöyhenet ei haittaa. Itse pidän sileäjalkaisista.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

eikö nuo maatiaiset ole aikas pieniä?ainaki alhot...plymouthrokkiki on kyllä hyvä vaihtoehto!
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Minä sanoisin että brahmat :smt003
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Minulla on suunnitelmissa orppi - rokki yhdistelmä. Tosin varmasti noista orpeistakin alkaa jossakin vaiheessa jäädä kukkoja pataan asti. :smt002
tepatsu

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Sussex on kyllä ihan paras, en ymmärrä miksei sitä ole Suomessa juuri kenelläkään. Siis olen varmasti monesti aiemmin täällä sekä blogissani kertonut sen olevan täydellinen rotu kotikanalaan. :smt007
Silosäärinen, kaunis kuin mikä, ei ole kömpelö kuten jotkut jättirodut, rauhallinen. Ja mikä parasta, hyvä sekä munan että lihan tuotannossa. Tämä on hyvä talvimunija, toisin kuin suomalainen maatiainen. Ja täysikasvuinen kukko on ISO, 2 kilon paisti siitä tulee. Liha on hyvää. Rodulla on juuri sopiva haudontainto. Eivät ole kovin innokaita hautojia, mutta ne saa myös tarvittaessa hautomaan, jottei konetta tarvitse käyttää.
Mulla on kokemusta suomalaisen maatiaisen ja sussexin risteytyksistä. Ovat ihania kanoja, mutta perineet enemmän ominaisuuksia suomalaiselta maatiaiselta kuin sussexilta. Ovat kovin hautomahaluisia ja tosi paljon pienempiä kuin puhtaat sussexit, ihan hyviä talvimunijoita, mutta siis kovin hautomahaluisia järjestään. Ei siis missään nimessä kannata risteyttää jos haluaa saada paljon munia ja paljon lihaa.

Sussexhan on vanha englantilainen maatiaisrotu, terve ja kaikinpuolin mahtava. :smt055
Kanan alta on tullut mulla aina terveitä poikasia, mutta koneesta on kuoriutunut 2 jalkavammaista.

En ole pitänyt kirjaa painoista, mutta varmasti myös nopeakasvuisin suomessa olevista jättiroduista.

Ja nämä ovat juuri niitä mitä Tanskalainen maajussi otti omien maatiaistensa rinnalle!!! Ja Emmerdalessa näitä yleensä pyörii siellä maatilalla.

Tuolla on mun ylpeyksiä :smt060 http://aasilaaksontarinat.blogspot.fi/2 ... sexit.html

PS. En myy siitosmunia :smt002
Kesämamma

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Punnituksia siis kehiin :smt006 Pitää punnita meidän orppi 3kk ja orppi-jättikoch risteytykset. Nämä ovat sannikilta lähtöisin. Orppi näyttää isommalta kuin risteytykset, mutta tuntuu ehkä kevyemmältä. Varsinkin toinen risteytyskana on tosi massiivinen..
SimplySix

Tuo sussex kuulostaa kyllä hyvälle vaihtoehdolle, kun lukee kokemuksia. :smt045
Onko niitä miten hankalaa sitten saada? Eikö siitosmunien myyntiä ole ja onko aikuisia sussex-kanoja ihan mahdoton saada? :smt017
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

On suomessa sussex-kanoja ja siitosmunia,mutta vähempi.Ihmiset ovat niin omahyväisiä ja tuijottavat vaan omaan napaan,kuten näistä ketjuista saa lukea.Se olis vaan hyvä asia jos möisivät niin harvinainen rotu lisääntyis ja sukusiitos vähenisi.Minulla möisin jos olis,on vaan suomalaisia maatiaisia.
tepatsu

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Kyllä sussexia on Suomessa, mutta eipä ole kauheasti tehnyt kauppaansa kun olen välillä ylimääräisiä yrittänyt myydä. Kiinnostuneita on ollut jonkin verran, mutta kanat pitäisi yleensä saada kotiovelle kuljetuksella johonkin toiselle puolelle suomea ja puoli ilmaiseksi.

Minä myyn siis aikuisia lintuja tai nuorikoita jos tulee ylimääräisiä, mutta en ole mikään hyväntekijä, että jakaisin näitä munia muutamalla eurolla kaikille haluaville. Vastailisin sähköposteihin ja puhelimeen jatkuvasti kyselijöille joista yli puolet kyselee vain lämpimikseen, pakkaisin ne, lähettäisin postissa ja kuuntelisin vielä valituksia jos munista ei mitään tulisikaan tai tulisi värivirheellisiä tms ja odottelisin rahoja, joita ei ehkä koskaan tule. Käyn töissä ja saan ihan kohtuullista palkkaa joten muutaman kympin tulot moisesta hommasta ei todellakaan kiinnosta.
Kun myyn aikuisia lintuja, tiedän mitä myyn ja kun näen ostajan silmästä silmään tiedän myös kenelle myyn.

Itse olen nyt ostamassa muutamaa keltaista (harvinaisempi kuin light) kanaa toiselta kasvattajalta muniksen kautta ja kanan hinta on 70 euroa. Mielestäni täysin oikea hinta eikä tullut mieleenkään tingata. Mutta tiedän että jos itse laittaisin myynti-ilmoituksen jos ne keltaiset mulla lisääntyvät, niin en koskaan saa 70 euroa kanasta keneltäkään. NIin se vaan menee.

Se on jokaisen oma asia myykö siitosmunia vai ei. Mulla on oikeasti aika paljon muutakin tekemistä kuin hyväntekeväisyys, ja koska hyväntekeväisyyttäkin haluan kuitenkin joskus harrastaa, niin valitsen kohteeksi esim. WWF:n tai paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen tai Donkey Sanctuaryn, en Munanetin kanaharrastajia!
Olenpa omahyväinen, hyi minua! :smt050

Myyntipalstalla on tälläkin hetkellä myynnissä sussex-kanoja jos oikein tarkkaan katsoo. Ei nämä mitään harvinaisuuksia ole, ja toivon että nämä lisääntyisivät Suomessa. Mutta valitettavasti näitä on niin vähän Suomessa että melko varmasti kaikki ovat jo tällä hetkellä sukua keskenään. Näitä tuskin on kukaan Suomeen tuonut ulkomailta pitkään aikaan.

Mutta siis tämä on todella hyvä rotu kotitarvekanalaan, ulkomailla näitä on tosi paljon. Ja minäkin myyn näitä välillä kun tulee ylimääräisiä, viimeksi ennen joulua lähti yksi aivan täydellinen pariskunta.

Tämä vuodatus oli tarkoitettu Kukkopojalle, joka näköjään haluaa joka keskustelussa olla riidan haastajana, mutta ei osaa oikeista asioista kuitenkaan keskustella.
Vastaa Viestiin