Operaatio Korpikotka

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Korpikotka

Operaatio Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

Omahyväisesti aloittelin uuden aiheen, koska olen täällä vielä niin untuvikko, enkä osaa ehkä etsiä kysymyksiini vastauksia oikeilta poluilta. Mutta Matille kiitos tämänpäiväisistä vinkeistä, tulen varmasti kiusaamaan sinua vielä monen monta kertaa! :smt002

Olen saanut putsattua tulevan kanalan, elikkä tuon ulkorakennuksen siiven. Siellä sitä roinaa oli, neljästä polkupyörästä, autonrenkaista ja tuohonleikkureista lähtien. Realisoin ne uuteen paikkaan, isäntä varmaan tykkää! :smt016 Nyt olen vakuuttunut, että tämän tuvan entinen omistaja ja rakentaja on tarkoittanutkin tuon siivekkeen juuri tätä varten! Sehän näyttää jo ihan kanalalta! Onhan siellä ruokinta-automaatti, jonka väsäsin. Vain kanat puuttuu!

Olen pääni puhki miettinyt vaihtoehtoja kanaroduille, ja muutamaan suuntaan olen jo kyselyjä laittanut. Kukkojen suhteen näyttää täällä foorumilla olevan tarjontaa, jotta niitä ei varmaan tarvitse kauaa metsästää.

Kumpa tuon isännän vain saisi ymmärtämään sen seikan, että kanaseni tarvitsevat KOKO vajan, eikä vain puolia siitä.. ja myös sen seikan, että luumupuuta ON SIIRRETTÄVÄ että saadaan tarpeeksi kookas ulkotarha. Miesolennot joskus eivät vain ymmärrä. :tongue4:

Totuushan on, että tarkoituksenani on ottaa kanoja ja kukkonen vain kesäksi, syksyn tullen joutuvat pataan, tai muuttamaan lämpimämpiin tiloihin. Toivottavasti tämä ei loukkaa ketään teistä, vaikka kohtuuttoman omahyväiseltähän tuo kuulostaakin... Mutta tarjoan takuulla rakastavan ja huolta pitävän kodin niille, vaikkakin vain pieneksi aikaa vuotta.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voisko sen luumupuun suojata jotenkin? Juuret on pahimmassa vahingoittumisvaarassa, maanpinnalle vois kenties laittaa jotain jämäkkää verkkoa ja vaikka kiviä.

Jos tosiaan meinaat laittaa kanat pataan syksyllä, niin mun mielestäni on turha ottaa kalliita ja todennäköisesti hankalasti saatavia rotukanoja. Kasvatuskanalat myyvät edullisesti hybridinuorikkoja, jotka tööttäävät munan per kana per päivä.
...Mutta mä kyllä hiukan epäilen, että teillä ollaan syksyllä tekemässä talvikanalaa. On noi niin mukavia eläimiä. :smt002
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

^Tuotahan tässä jo pian alkaa pelkäämään...
Itseasiassa... vähän jo mietin, että jos tuonne ja tänne, saisi villoja... niin sitten saisi tästä talviasuttavankin...
Mutta josko nyt olisi järkevä, niin kokeilisi aluksi pitää niitä kesän yli. Tuo pata-asiakin on niin ahdistava...

Luumupuu on ollut siinä paikallaan vasta 1½ vuotta, jotta uskoakseni se ei ota nokkiinsa siirrosta, kunhan saa mukaansa aimo annoksen maata.

Hybridit ovat varmasti helpoin tapa, vaikkakin halu olisi saada jotain muuta... Mutta tosiaan, eihän kannata kesäkanoiksi ottaa mitään kalliitakaan.. Asia on tiiviisti mietintämyssyssä!
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ja maatiaiset ei vaadi mitään ihmeitä talvitiloilta. Viileämmässäkin menee...
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

älkää yllyttäkö hullua! :smt118
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Ja tämmöisiä talvia jatkossakin, että porukalla on kanat ulkoilleet melkein päivittäin. Ei tarvita talvikanalaa ei :smt001
Sittenkun sulla ne kanat on, niin alat varmasti haaveilemaan omien kanojen tipuista :smt007
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Niin, ja niihin kiintyykin. Mä luulin ennen, ettei kanaan kiinny, pöh, nehän vaan tepsuttaa ympäriinsä ja nokkii jyviä. Olin ihan älyttömän väärässä :smt003 Kun eka kana sairastui ja kuoli, mä itkin ku vuoripuro.
Maattarit on hyviä hautomaan, tai siis Alhot ainaskin. Ihan vinkkinä vaan :smt003
Siitä luumupuusta, että kanat tykkää ku on puita ja puskia tarhassa. Ne voi olla oksilla ja ne ovat hyviä varjo paikkoja, jos on kuuma päivä.
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

\o/
Työkaverin kautta saattanen saada uutta kotia kaipaavia kanasia ja kukkosen! :smt007
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Korpikotka kirjoitti:Itseasiassa... vähän jo mietin, että jos tuonne ja tänne, saisi villoja... niin sitten saisi tästä talviasuttavankin...
:smt044 :smt043 Kohta se Korpikotka rakentaa kalkkunoiden tarhaa, sitten tulevat vuohet, lampaatkin olis kivoja, vähän kyyhkyjä ja vaikka riikinkukkoja... Siitä se lähtee! Eikä loppua näy. :smt005 :smt016

Pidetään peukkuja, että saat hyvät kanat ja komean kukon. :smt001

Mulla on kanojen tarhassa joku männynkäppänä. Kanat on taineet tehdä siitä selvän.. Mä en kyllä mikään puutarhuri ole ja säätkin on olleet ikäviä, eikä maakaan taida männylle paras mahdollinen olla, mutta voipi se luumupuukin kanojen käsittelystä kärsiä. Luulisin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jaa ettäs tällänien ketju.. noo aamulla heräsin kukonlauluna aikaan ja just tulin sisään.. ensin se leiptyö ja sitten nää harrasteet..vaan enpä vaihtais..Mulla on jo tauti aika pahana :smt005 ja kalkatteja .. kohta riittäsävästi ;). meillä oli noin 850 omppupuuntaimee.. vaan ei oo enään , kun on niitä vuohia ja lampaita :smt019
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 joo tuosta se lähtee...
Minäkin huomasin että mullahan kaksi isoa huonetta navetassa jäänyt ihan huomiotta.. mitähän niihin kesän mittaan ilmaantuukaan. No toiseen tulee varmasti viiruja, mutta toinen on sitten vielä vapaana... Nuo miesväet tahtoo aina jarrutella suunnitelmia. Kuulostaa kivalta tuo kanalasi. Luumupuustahan olis kanooille varjoa, jos sen juuriston tosiaan onnistuisi suojaamaan. Ja miksei se olis kivan näkönenkin tarhassa!
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

Tuo luumupuu on vasta reilun metrin mittainen, ja oksatkin ovat kuin risuja, joten siitä ei ole mitään hyötyä tarhassa. Luulen, että kanat tekisivät siitä selvää hetkessä, jotta kyllä se nyt siirtyy tarhan tieltä... Kunhan maa vähän sulaisi!

Tänään olen ahkeroinut koko illan "kanalassa".
Laudoitusta on lähtenyt, kanoille tehty orsia ja tikapuut. Katon ja seinän vliset kolot tilikitty...
On siinä vasara ja saha heilunu Korpikotkalla siihen malliin, että sauna tekee terää!

Tahtoo saada kaiken valmiiksi hetikohtapian!!! :smt003
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Siitä se lähtee :smt041 Itsekin otin kolme vuotta sitten kesäkanat ja kolme pässiä, mut toisin kävi :smt008 Villaa seiniin ja lisätilaa niin siit se tuli talvitilakin.
Niihin kiintyy vaan niin paljon ja itkulla tälläkin on joka kerta :smt022 päivät menneet jos on jotain kanoille tullut. Pässipojat joutui pataan ja sekin oli tosi kova paikka. :smt009
Nyt on kasti lisääntynyt kahteen uuheen ja eri rotuisiin kanoihin/kukkoi.
Talvitilaan tehtiin syksyllä lisäsiipi ja hyvin kaikki yhdessä mahtuu. Katsotaan nyt vieläkö täälläkin lisääntyy noit tipusia. :smt045
Onnea kanalalle ja :smt006 tervetuloa joukkoon mukaan.
mummo ja kanaset :biggrin:
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

Oi miksi oi miksi piti tulla lunta ja pakkasta, juuri kun kevään piti oikeasti alkaa. Mun kanala-projekti on jäissä niin kauan, kun maa vähän sulaa...

Yövuoroissa on tullut kahlattu lähes koko munanetti läpi, ja jos en ole viisaammaksi tullut, niin sitten ainakin yhä kahjommaksi! :smt003

Kevät tänne, nyt ja heti!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tää on tosi paha paikka tutkia yhtään mitään järjellistä.. kattos kun kahjoja koko voorumi.. ja uudet aina tulee sillain samankaltaisiksi.. :smt005 Mää arvaan että yövuorot on aika tylsiä joskus, vaan ootkos muistanut ettei ääneen passaa nauraa, luulevat vielä että TÖISSÄ on hauskaa :smt004
Vastaa Viestiin