valon säätö kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pjl123

valossa vai hämärässä??

Viesti Kirjoittaja pjl123 »

pikku kanalani alkaa olla valmis, onko hyvä että on riittävästi ikkunaa ja valoa kanoille vai onko hämärä parempi?? munivatko vaosassa paremmin jne ,, tietysti pesästä yhteys ulkoilu alueelle jossa kyllä valoa riittää mutta kyse on itse pesästä?? :smt030
kruttu

Re: valossa vai hämärässä??

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Itse pesä kannattaa laittaa hämärään.
Sally12

valon säätö kanalassa

Viesti Kirjoittaja Sally12 »

Hei ! Säädättekö valoilla kanan munita aikaa?-kuten "teho-tuotannossa"Itse räpsäytän päälle loisteputket ennen töihin lähtöä,ja sammutan ne illalla.Mikä olisikaan hyvä aika valoisalle osiolle?Meillä on suurin osa nuorikoita,joiden toivoisin alkavan kohta munimaan.Infra -puna lamput tilauksessa myös. Asutaan niin pohjoisessa,että saattaapi tulla kanalassa muutes kylymä..
Suvianne

Re: valon säätö kanalassa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vähintään 8 tunnin lepo. Itse pidän 10h lepoa ja loput valoa. Hyvin ovat munineet
Kotkotin

Viesti Kirjoittaja Kotkotin »

Meillä ovat vielä pelkästään luonnon valossa ja lähes koko valoisan ajan ulkoilevat. Muniakin putkahtaa pensaan juurelle, et näköjään auringon valo on vielä riittänyt.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Huomenna meinaan säätää talvi ajalle, klo 05- 18
helga

Viesti Kirjoittaja helga »

Meillä on ollut lämpölamppu aamukuudesta iltakuuteen ajastimella, lisänä hehkulamppu manuaalisesti (roikka seinään-ja pois) viitisen tuntia päivällä :smt004 . Pehkun palaminen meinasi katketa niin ajattelin pitää riittäviä lämpöjä yllä noilla valoratkaisuilla, yksi syystipukin kun kuoriutui viikko sitten.
@nsku

kanalan valaistuksesta

Viesti Kirjoittaja @nsku »

yritin etsiä tietoa mutten ainakaan heti löytänyt, sitten eksyinkin lukemaan kestopehkusta ;)
eli siis valaistuksesta kaipaisin tietoa. kanalassa on ikkuna joten luonnonvaloa tulee vähän. katossa on hehkulamppu, mutta en ole sitä viittinyt pitää 24/7 päällä. kanaset asuvat meidän tulevalla kotitilalla toisaalla, eli käyn katsomassa niitä kerran päivässä, joten valot aamulla päälle ja illalla pois, ei onnistu.
mies vois viritellä valaostuksen uusiksi kun vaan antais ohjeet.... mietittiin miten ledit soveltuisivat valaistukseksi? sen löysin että loisteputket eivät käy... eli mitäs jos laittais ledit ajastuksella, onko toimiva ratkaisu?
RautaM

Re: kanalan valaistuksesta

Viesti Kirjoittaja RautaM »

Voin kommentoida kolmen ja puolen kuukauden kokemuksella kanojen hoidosta seuraavaa: Itse olen laittanut valaistuksen säätöön ulkokäyttöön soveltuvan ajastimen (valot päällä 6-19). Ajastin "karjakeittiön" puolella. Eli ei vaadi sähköasentajan kelpuutuksia virittelyyn.
pirtti

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Meillä kanssa pistokkeessa perusajastin (sellainen kuin autopistokkeissa jne.). Lamppu päällä klo 8-18.
@nsku

meillä on toi valaisin ihan katkaisijalla toimiva, ei jatkojohdolla, eli ajastin ei tuohon onnistu. siksi ajattelin led-valoja kun joku uusi systeemi pitää joka tapauksessa laittaa.
@nsku

Kun vaan tietäis onko ledit hyvä kanoille...
juujuu

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Led valoja minäkin miettinyt Ihan näitä ulkovaloja nekun on niin kirkkaat että varmasti on paljon valoa Eivät maksa paljon ja kestävät monenmonta tuntia Mutta haluis kanssa tietää että onko niissä jotain värinöitä tai muuta vastaava joka ärsyttää kanojen silmiä Vaikka kyllä tuo nykyinenkin valosysteemi on ihan hyvä vaikka ei kovin kirkas Liekö siinä syy kun ei tule kuin yhtä munaa päivässä vai siinä ettei ole kuin yksi munintakykyinen kana laumassa tällä hetkellä
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Meillä on ollut kanalassa ledit vuoden. Eivät ole valittaneet. Eivät välky kun toimivat tasasähköllä.
@nsku

kiitti suikku! taidan uskaltaa kokeilla kans. miten paljon sulla noita ledejä on ja millasessa tilassa? kaikki lisätieto olis erittäin tervetullutta ;)
Vastaa Viestiin