kitupellava

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mirri

kitupellava

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kaikkea löysin tuolta aikaisemmista ketjuista. Mutta onko kukaan tietoinen kitupellavan käytösta kanoilla ja yleensäkin linnuilla. olikos et siitä saatiin jotain camelina öljyä. Ja sitten nää omea-3 jutut. Onko se tosian niin yksinkertaista että siirtyy kanojen muniin kaikki mitä syötetään. Ja kuinka ne sitten vaikuttaa lintuihin?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Muuta en asiasta tiedä kuin, että tutut viljelevät camelinaa, ja syöttävät sitä myös kanoille. Emäntä kertoi heillä olevan sydänystävällisiä kananmunia. Taitaa olla ihan mutu-tuntumalla, tuskinpa ovat asiaa tutkineet. Mutta teoriassa ainakin voisi näin ollakin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

http://www.smts.fi/mpol2008/index_tiedo ... /es090.pdf

löysin tuollaisen tutkimuksen camelinan käytöstä kanoilla. Että ihan perustuu ilmeisesti faktoihin tuo terveellisyys.
Mulla on tässä "oma lehmä ojassa" tavallaan kun miehellä on aika vaikea sydänvika, suonet tukossa ja kunnolla ja tarpeeksi moni.
Olisi mielenkiintoista tietää, että syöttävätkö ne siemenet ihan kokonaisina, vai pitääkö niistä valmistaa jotain puristetta tai muuta. vois vaikka omaankäyttöön kanoille koe viljellä. että kasvaako täällä meilläkin päin. Mistäköhän noita siemeniä saa ostettua? En löytänyt netistä ketään jolla ois myynnissä.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meidän tutut syöttää kokonaisina viljan joukossa.
Sen verran sivusta seuranneena olen ollut ymmärtävinäni, että kaikki jotka camelinaa viljelevät, ovat Raision sopimuksella. Nehän jalostaa sitä kaikkeen mahdolliseen nykyisin, ja myöskin aloittivat aikoinaan tutkimukset ja sopimusviljelyt.
Voin kysellä asiasta paremmin, kun noihin tuttuihin taas törmään.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

joo kiva se ois ihan mielenkiintoista. Oon jossain törmänny muistaakseni johonkin omega-3 viiriäisemuniinkin. Mitäköhän niille tarjoillaan? :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mitähän tossa hevosten pellavaroiheessa on.. mää välillä heivaan sitä kanoillekin.. Onko siitä kaikki öljyt tiessään... :smt012
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hei laittakaa vähän minkänimisiä noi rypsi ynm rouheet on että osaan kysyä maatalouskaupasta. Myyvät mulle muuten mitä sattuu. Mun käsittääkseni niitä voi syöttää kans kanoille, muun murkinan joukossa. Vois kokeilla, ja kattoo muuttuuko väri tai mikään munissa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kyllä niitten pitäis osata maatalouskaupasta antaa oikeaa tavaraa jos vaikka sitä rypsirouhetta kysyt. Tosin sen saatavuus on kai aika heikkoa? Rypsirouheessahan on paljon valkuaista joten se on siksi hyvä "munitusrehu". Ja pellavarouheessa on kyllä öljyä jäljellä (ja sekin on valkuaispitoista) joskaan ei tietenkään paljoa. Sitä kannattaa tietysti lisätä myös omaan ruokavalioon eikä vain kanoille! Itse tykkään laittaa ruokalusikallisen aamupuuron sekaan, nam nam :smt016
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Jatkanpa tähän ketjuun kun sattuu aihe sopimaan niin hyvin. Äitini soitti äsken ja käski selvittämään mitä viiriäisille voi syöttää jotta tulee "omegamunia". Viiruthan rakastavat pientä siementä kuten heinänsiementä ja rikkaruohonsiemeniä (mutteivat koske kauran kokoiseen) niin mietin että voisiko niille syöttää ihan kokonaisia rypsinsiemeniäkin rehun joukossa..? Ne kun ovat niin pieniä.

Pellavakin lienee hyvää mutta siinä on taas se kadmium-ongelma eli en mielellään ottaisi jatkuvaan käyttöön. Tosin itse pellavaöljyssä kadmiumia ei ole, vain siemenissä ja rouheessa. Katsoin netistä että kaupoissa myytävien omegamunien tuotanto perustuu pitkälti kylmäpuristettuu pellavaöljyyn.

Moniko on ottanut noita rypsirouheita käyttöön omegamunien tuottamiseksi? Munan vaahtoavuuskin kuulemma paranee, jolloin leivonta onnistuu helpommin :smt002
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Jossain muuten tais olla puhetta siitä et rypsi saattaa antaa muniin kalanmakua liikaa syötettynä, mutta mikähän on liikaa..Itseäkin kiinnostaisi tuo rypsin syöttö linnuile..
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kreikassa on tehty tutkimus vapaankanan munista, sisälsivät 20% enemmän omega öljyjä (kanat söivät villi portulakkaa, en ole saanut tilauksesta huolimatta siemeniä)! :smt009
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Viiruliirut ovat meillä syöneet rypsiä sellaisenaan. En ole huomannut makuhaittoja. Myöskin kanan ja riikinkukkojenkin ruuan seassa on meillä kokonaista rypsiä. En tiedä syövätkö sitä vai häviääkö kaikki pehkuihin. Ainakaan munat ei maistu kalalta, paitsi joskus kun olen tuonut töistä kalalaatikkoa ja vetävät sitä pari päivää innosta pinkeinä :)
Pauliina

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

N voi apua. Rypsistä haju - ja makuhaittoja? 7 kanastani ja Hra Kukko saavat päivittäin n. 4 dl rypsiä, siihen päälle kauraa, keittiöjätteitä, Yrjölänpuuroa, mitä teen koirille ja kalkkia ja hiekkaa. Joskus kalaa, melkein joka päivä jotakin lihaa. rypsiä oon antanut vasta ihan viikon verran, millonkahan nämä haju/makuhaitat huomaa?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tähän rypsiasiaankin löytyi jotain vinkkiä vanhemmista keskusteluista:
monnilainen kirjoitti:löysin siipikarjaliiton lintutarhaus- ja siipikarjakurssin materiaaleja joissa on jotakin aiheesta. kirjoitan suoraan koulutusmateriaalista 12.4.2003 Uumossa pidetystä koulutuksesta.
-Rypsi käyttösuositus muniville 5% saattaa aiheuttaa haju- ja makuhaittoja muniin.
Pauliina

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

^Höh, no voi helkkari. En haluais syöttää valmisrehuja, mikä kavereille takaa sitten riittävän valkuaisen? Ehän mää uskalla tuota rypsiä ainakaan päivittäin sitten antaakaan.
Vastaa Viestiin