Missä iässä tiput uuteen kotiin?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
malla

Missä iässä tiput uuteen kotiin?

Viesti Kirjoittaja malla »

Tipujen sopiva myynti-ikä on joko heti vastakuoriutuneina tai aikaisintaan kuuden viikon ikäisinä, jolioin niiden vastustuskyky on riittävän kehittynyt eikä muuttostressi riskeeraa kehitystä. Tällä periaatteella ilmeisesti toimitaan jatkossa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Kuusiviikkoisista erottaa sukupuolenkin varmuudella.
mik

Re: Missä iässä tiput uuteen kotiin?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mistä tämä tieto säilytysohjelmasta on peräisin?
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

Mtt:n säilytysohjelman tämänkesäisestä maatiaiskanatapaamisesta Tammelassa. Säilyttäjien uutena keskustelufoorumina mm. ohjelman muutostarpeista Facebookin Suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelma-ryhmä (suljettu ryhmä).
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

malla kirjoitti:Tipujen sopiva myynti-ikä on joko heti vastakuoriutuneina tai aikaisintaan kuuden viikon ikäisinä, jolioin niiden vastustuskyky on riittävän kehittynyt eikä muuttostressi riskeeraa kehitystä.
Onko tutkimustuloksia vastustuskyvyn kehittymisestä ja muuttostressistä? Ja mitkähän siinä on rotukohtaiset vaihtelut, kehittyminenhän on eritahtista (vrt. broilerit ovat teurasiässä 6-viikkoisina)? Mielenkiintoista että toisaalta vastakuoriutuneet eivät kokisi muuttostressiä eikä muutto vaikuta niiden vastustuskykyyn?
Omien kokemusteni mukaan maatiaiskanat ovat hyvin vastustuskykyisiä ja reippaita jo pienestä asti. Meiltä onkin lähtenyt uusiin koteihin useita alle kuusiviikkoisina enkä muista kuulleeni uusilta omistajilta että heikko vastustuskyky olisi aiheuttanut ongelmia, paitsi kerran jolloin silloinkin sairastunut tipu taisi muuttaessaan olla jo ylikin kuuden viikon iän ja sairastuikin muutama viikko muuttonsa jälkeen. Stressaantuneista tipuista en myöskään ole kuullut, päinvastoin tipujen mukavasta luonteesta olen saanut useitakin kehuja :smt001
Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen, varsinkin olot joihin tiput ovat muuttamassa, minusta tipujen luovutus ei ole yksinomaan kalenterista katsottava tapahtuma.
malla kirjoitti:Säilyttäjien uutena keskustelufoorumina mm. ohjelman muutostarpeista Facebookin Suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelma-ryhmä (suljettu ryhmä).
Suljettu myös useilta säilyttäjiltä joten jos aiheesta on siellä keskustelua ei se tavoita kaikkia (mikä lienee tarkoituskin?).
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Muusa: ei siellä ole aiheesta keskustelua. Siks ihmettelinkin, et mistä tämmöinen tieto. Nähtävästi seminaariin osallistujille on sit eri säännöt, kuin muilla, kun tällaisesta ei ole tiedotettu.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

mik joo seminaarissa kyllä puhuttiin aiheesta samalla kun pohdittiin muitakin tulevia muutoksia säilytysohjelmaan maatiaiskanan brändäystä ajatellen eli luovutusikäkin on ilmeisesti pohdinnan alla työryhmässä. Ja tiedotetaan varmaan sitten kun on päätöksiä tehty?
Ei kuuden viikon luovutusikä huono suositus ole.
Mut tuo yhtälö ikä-muutto-stressi-vastustuskyky on mielenkiintoinen. Muuttostressin lieventämiseen löytyykin varmasti keinoja, mietin miten vastustuskykyä voi parantaa. Tietysti tipujen hyvällä hoidolla. Meillä on joskus tipuillekin syötetty Progut-suolistoparannetta jonka ainakin pitäisi lisätä vastustuskykyä.
En tiedä miten muut konehaudottuja tipuja hoitavat mutta meillä ne ovat yleensä noin pariviikkoisiksi sisätiloissa ja sen jälkeen muuttavat tallin tipuosastoon. On vaikea nähdä eroa siinä muuttavatko ne tässä vaiheessa omaan vai jonkun muun kanalaan, joka tapauksessa elinympäristö muuttuu. En ihmeemmin noita "kesyttele" eli hoitajan pysyminen samana tuskin kovinkaan paljon tuo turvaa. Tipun stressi on tietysti vaikeasti mitattava asia mutta ainakin minusta näyttää siltä että tiput sopeutuvat uuteen kotiinsa ja uusiin (isompiin) kavereihinsa ihan hämmästyttävän nopeasti. Tässä muuttovaiheessa ei yksikään tipu ole havaittavasti sairastunutkaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

malla kirjoitti:Säilyttäjien uutena keskustelufoorumina mm. ohjelman muutostarpeista Facebookin Suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelma-ryhmä (suljettu ryhmä).
Muusa kirjoitti:Suljettu myös useilta säilyttäjiltä joten jos aiheesta on siellä keskustelua ei se tavoita kaikkia (mikä lienee tarkoituskin?).
Hmm...aika kummalliseksi menee (on mennyt) säilytysohjeman toiminta :smt017
(Itselleni aivan sejasama, mutta jotenkin vaan harmittaa pitkänlinjan säilyttäjien puolesta kaikki kummat uudet kiemurat...)
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Samaan aikaan kun päätöksenteossa yleisesti korostetaan avoimuutta, niin säilytysohjelma menee suljetummaksi ja suljetummaksi. Vaikka eihän se avoimuus ole koskaan ollutkaan valtion hallinnon paras puoli...
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Pesäjättöisenä lintuna kana ja varsinkin maatiainen, kykenee jo alusta alkaen hankkimaan ravintoa ja emon avustuksella ja mallioppimisella tipu hakee ravintoa itsenäisesti alle viikon ikäisenä. Ainut positiivinen seikka tukemaan myöhäistä luovutusta, on emon opettava vaikutus, tuskin muuta.
Tuosta säilytysohjelmasta; kovin näkyy menevän suljetuksi piiriksi. Sitten näköjään tulevat tarkastukset, kirjanpidot, erilaiset näytteet...jne.
Kun tuon sain kuulla, seminaarissa en ollut, ilmoitin lähettäväni säilyttäjäilmoitukseni Jokioisille heti sinä päivänä kun ensimmäinen terkastaja meille ilmaantuu/ilmoittaa tulostaan.
Maatiaisia, alhoja tulen edelleenkin kasvattamaan mutta kasvatustapa tulee olla omani, ilman mitään sivustapuuttumista tai ylhäältä tulleita määräyksiä. Ohjeita vastaan minulla ei ole mitään.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä ymmärtäisin sen että kanan alta ei myydä pieniä tipuja, senhän pitäisi kyllä olla itsestään selvää mutta konehaudotut :smt017
Avoimuutta ja keskustelua kaipaisin kovasti.En myöskään ymmärrä että ryhmä on suljettu, sehän palvelisi uusia kiinnostuneita avoimena paljon paremmin. Silloin ei vaan kannattaisi heittää ihmisiä ryhmästä eikä poistaa kommentteja jotka eivät vastaa ryhmän ylläpitäjien käsitystä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Olen päättänyt jo silloin kun toi facebook tuli muotiin, että en sinne tule rekisteröitymään koska se ei ole mun juttu pätkääkään. Silti huomaan että milloin mitäkin tietoa saadakseen pitäisi olla siellä. Olen ajatellut että pitäköön hyvänään sitten. Avoimutta kannatan säilytysasioissa minäkin.
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kun minulla on samantyyppinen kysymys, niin kysyn sitten tässä ketjussa:
Jos hautovan//tipuja hoitava emon pesää pitää siirtää, niin milloin olisi sopiva aika tai tipujen ikä?
Helepotus

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Mistään en mitään tiedä, mutta itse olen siirtänyt pesää vasta siinä vaiheessa kun kaikki tiput on kuoriutuneet. Jos pesä on ollut korkealla, olen suojannut tai verkottanut pesän niin ettei tiput pääse putoamaan ennen kun saan laskettua pesän maan tasalle :) Ehkä joku viisaampi kertoo totuuden :)
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä olen odottanut kun ensimmäinen on kuoriutunut ja siirtänyt sen jälkeen jos on ollut tarve.
Vastaa Viestiin