Apua! Maatiaiskukko voi huonosti?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Terttu
Apua! Maatiaiskukko voi huonosti?
Hankin kesäkuun alussa kaksi kanaa ja kukon, Alhon kantaa kaikki. Toisella kanalla on nyt 7 poikasta ja toinen hautoo ainokaista munaansa. Kanat ja tiput voivat mielestäni hyvin, mutta kukko on muuttunut apaattiseksi ja pudottanut pisimmät pyrstösulkansa. Uloste on muuttunut löysähköksi ja väriltään vihertävän kellanruskeaksi. Kukko myös lepäilee paljon maassa kyhjöttämällä. Mikähän sitä vaivaa? Muutos on tapahtunut vajaan viikon sisällä. Pikaisista vastauksista etukäteen kiittäen, Terttu Säkylästä.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Apua! Maatiaiskukko voi huonosti?
Voisi olla ihan viattomasta sulkasadosta kysymys, kun pyrstön laulusulatkin ovat tippuneet. Näkyykö paljon irtosulkia maassa/lattialla tai löytyykö kukosta semmoisia "siilinpiikkejä", (jotka ovat siis uusien höyhenten alkuja)?
Ulosteen muutokset voisivat viitata sisäloisiin eli madotus olisi hyväksi. Miten kukko kävelee ja lentää? Huomaatko siinä mitään muita oireita?
Ulosteen muutokset voisivat viitata sisäloisiin eli madotus olisi hyväksi. Miten kukko kävelee ja lentää? Huomaatko siinä mitään muita oireita?
-
Terttu
Kiitos vastauksesta. Kukon kiekaisuja ei ole kuulunut muutamaan päivään ja se oleilee enemmän sisätiloissa, vaikka ulos on lämpimillä ilmoilla vapaa pääsy. Myös toinen emokana, jolla on 2-3 -viikkoiset poikaset, menettää sulkiaan. Irronneita sulkia on maassa melko paljon. Yritän saada kukon ulosteesta näytteen, jonka vien eläinlääkärille. Ei ole vielä onnistunut varmuudella, siksi vielä odotellaan. Toinen emokana, jonka poikanen kuoriutui edellispäivänä, näyttää hyvinvoivalta. Jos kyse on sisäloisista, olisiko mitään yhteyttä sillä, että alkukesästä syötin kanoille ja kukolle kompostilieroja? Syötin myös tukkien kaarnan alla eläviä valkoisia toukkia, jotka katosivat kuin "kuumille kiville". Muuten olen syöttänyt maanviljelijältä ostettuja siemeniä (kaura ja ohra) sekä vehnälesettä ja keittiön ruoan tähteitä. Myös liotettuja ja murskattuja ruokaherneitä olen tarjonnut. Tipujen synnyttyä olen syöttänyt niille muusattua, keitettyä kananmunaa ja kaurahiutaleita. Munankuorimursketta olen antanut päivittäin. Kalkkirakeita on erillisessä kipossa, mutta en ole huomannut kanojen syövän niitä. Hiekkaa on ulkona isoile ja tipuille sisällä. Puhdasta vettä on tarjolla isossa ja pienessä kipassa koko ajan, tosin se näyttää likaantuvan nopeasti. Vaihdan veden tipuille monta kertaa päivässä. Tuoretta vesiheinää ja muuta vihreää olen tarjonnut satunnaisesti.
-
Maattari
- lindell
Kuvaamassasi ruokavaliossa on liian vähän proteiinia, jos et syötä valmista rehua kannattaa lisätä ruokaan eläinperäistä proteiinia kalaa,lihaa, piimä raejuustoa tms.
Hautonut kana pitää usein ainakin osittaisien sulkasadon ja varmaan tähän aikaan vuodesta vaihtaa koko sulkapuvun. Sulkasatoiset kanatkin tarvitsevat täyspainosta ruokaa vaikka eivät munikaan.
Hautonut kana pitää usein ainakin osittaisien sulkasadon ja varmaan tähän aikaan vuodesta vaihtaa koko sulkapuvun. Sulkasatoiset kanatkin tarvitsevat täyspainosta ruokaa vaikka eivät munikaan.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
maunu_muori
herne sisältää ihan kiitettävästi valkuaista, eli sekin on ihan hyvää rehua, http://www.mtt.fi/koetoiminta/pdf/mtt-k ... 02s07b.pdf
Tutkitusti soveltuu siipikarjan ruokintaan
Tutkitusti soveltuu siipikarjan ruokintaan
-
Maattari
- lindell
Herne ei vaan yksinään riitä proteiinilähteeksi. Mulla hernerouhe+kefiiri päivittäin ja lisäksi muutama kerta viikossa kalaa tai lihaa
Muoks; sehän olikin siinä muoriskan linkissä
olisi pitänyt lukea ennen vastausta
Muoks; sehän olikin siinä muoriskan linkissä
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.