Asuntomessuilla kukko ja kanoja

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

väriminttu

Asuntomessuilla kukko ja kanoja

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

Käväisin asuntomessuilla Tampereen Vuoreksessa sunnuntaina, viimeisenä päivänä ja siellä oli pari kanaa ja kukko. En juuri tutustunut tilaan, mutta pieneltä häkiltä näytti. Kukko veteli muutaman kerran kunnolla kiekuut siinä kun olimme lähistöllä. Jäi mietityttämään että oliko tämä "vain trendi". Toisaalta on hyvä asia, että kanojen pitämisestä on tullut ns. muotivillitys, sillä se lisää myös asiallisten kanaharrastajien määrää, mutta vähän kyllä puistatti tuolla asuntomessuilla...
smari

Re: Asuntomessuilla kukko ja kanoja

Viesti Kirjoittaja smari »

väriminttu kirjoitti:Käväisin asuntomessuilla Tampereen Vuoreksessa sunnuntaina, viimeisenä päivänä ja siellä oli pari kanaa ja kukko. En juuri tutustunut tilaan, mutta pieneltä häkiltä näytti. Kukko veteli muutaman kerran kunnolla kiekuut siinä kun olimme lähistöllä. Jäi mietityttämään että oliko tämä "vain trendi". Toisaalta on hyvä asia, että kanojen pitämisestä on tullut ns. muotivillitys, sillä se lisää myös asiallisten kanaharrastajien määrää, mutta vähän kyllä puistatti tuolla asuntomessuilla...
Mikä siis puistatti? Häkin koko vai se kukko ja kanat vaiko se että ne olivat asuntomessuilla?
capeet

Viesti Kirjoittaja capeet »

väriminttu kirjoitti: Jäi mietityttämään että oliko tämä "vain trendi". Toisaalta on hyvä asia, että kanojen pitämisestä on tullut ns. muotivillitys, sillä se lisää myös asiallisten kanaharrastajien määrää, mutta vähän kyllä puistatti tuolla asuntomessuilla...
Minustakin on ihan hyvä että kanojen pitäminen on nykyään "muotia". Ne on kuitenkin suhteellisen helppohoitoisia, eikä sitä pidetä (mä en ainakaan pidä) niin pahana asiana, jos ottaa muutaman kesäkanan, kuin esim. kesäkissan. Uskoisin että useimmat kesäkanojen ottajat sentään etsii kanoilleen talvisijoituspaikan tai laittaa pataan.
väriminttu kirjoitti:En juuri tutustunut tilaan, mutta pieneltä häkiltä näytti.
Siis asusteliko ne ihan siinä häkissä, vai oliko ne vaan tuotu näytille? :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

tota: ootteko jo unohtaneet kuinka ihmiset pelkää kanoja, kun niistä saa sen lintuinfluenssan :smt047 .. Pakko kertoo että munkin kolleega ihmetteli hirveesti että KANOJA KOULUN VIERESSÄ,maalaispitäjän taajamassa(ei siis meijän vaan yhen mun, jolle vein sitä luomurehuu testiin).. eiks ne oo epähygieenisiäkin ja ne haisee.. hällä itellä on muuten koira, joka tietty kuseksii ja paskoo naapureitten portinpylväät ja kadunvarret.. Niillä salmonelloilla , ja lintuleinssuilla pelottelulla on kyllä ollut ihan arvaamattomat vaikutukset.. kaupunkilaisten käsityksiin tai tuotantoelikoista vieraantuneisiin..SIIS OSAAN...osa ymmärtää että esim kissa voi kantaa paljon vaarallisimpii loisii ja pöpöjä, kun toi pihalla taapertava siipiveikko.

Musta, kana taajamassa omakotitalon pihalla on paljon vaivattomampi, harmittomampi lemmikki kuin esim isot koirat , mut sanos tota jollekkin jättikoiran omistajalle. ( no tietty jos on kukko, voihan sen kiekuminen kuulua, joka tietty on VALLAN TAVATONTA, räksyttävään ja ulisevaan koiraan verrattuna :) )
smari

capeet kirjoitti:
väriminttu kirjoitti:En juuri tutustunut tilaan, mutta pieneltä häkiltä näytti.
Siis asusteliko ne ihan siinä häkissä, vai oliko ne vaan tuotu näytille? :smt017
Pieni häkki on ilmeisen suhteellinen käsite. Itse pidän pienenä häkkinä niitä laillisia hirvittäviä häkkejä joissa pidetään ne kanat joiden munia löytyy joka kaupasta. Tässä linkissä on niistä kuvia: http://www.oikeuttaelaimille.net/www2/l ... teollisuus

Asuntomessujen nuorikot, kukko ja 2 kanaa oli häkissä joka on ihan eri kokoa kuin edellisen linkin häkit. Mittoja en tarkalleen osaa sanoa, mutta se oli tehty yhdestä koiraverkkorullasta joka on 20 metriä pitkä. Koko rulla oli käytetty häkkiin, jota itse kutsuisin mieluummin tarhaksi. Googlettamalla löytyy kokohäkistä varmasti kuvia, tässä yksi josta ei näy paljon mitään: http://www.sisustuspilkkuja.com/2012/08 ... halta.html Munimiseen ja säänsuojaksi oli pieni koppi jossa oli munimispesät, tosin kanat oli nuoria eikä edes munintaikäisiä. Ei luxusta, mutta ei mun mielestä kuukauden asumiseen kolmelle nuorelle missään tapauksessa puistattava eikä edes huono. Jokainenhan tietysti itse päättä omat suhteensa pienestä ja suuresta. Ja oikeasti olen jäävi tätä kommentoimaankaan, koska itse annoin ohjeita esim verkon laadusta ja kanat ja kukko oli lainassa meiltä..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä se varmaan puistatti, kun olivat lintuja.. jos tollaisessa hienossa tarhassa olis pötkötellyt kolme piskiä( en oo koiranvihaaja, mut tollaset tarhat on luksusta kerrostalokoirille) ..vaikka sitten niitä ISOJA.. niin johan ois ylistetty, että HIENOO kun on otettu huomioon se mahollisuus, että on koirilla TARHA.. TOssahan oli kasvillisuuskin ihan jäljellä että SATAVARMAAN oli tosi miellyttävä kokemus KANASILLE :smt047 .. olla töllisteltävänä.. ne kun on aika uteliaita.. mitä tapahtuu siellä pällistelijöidenkin puolella... :smt040..

Kuten sanottu, ihmiset ei enää osaa laittaa samalle viivälle eri elikoita.. koiraa saatetaan pitää jopa kytkettynä sisässä, tai sisällä häkissä( oon nähny sitäkin ), ja se ei oo mitään, kun se on lemmikkieläin eikä siitä kärsi SEN VUOKSI. ja pienet kanat vaatii vähintään 1 ha laidunalueen ja verhot kanalan ikkunaan :smt040

Suden reviiri, josta koirat on lähtöisin on useita neliökilometrejä, ja kanalla noin 50m kanalan ulkopuolella, jos on irrallaan, niinkus meillä :smt025..
Taijan olla jo senverran vanha ja kokenut, etten aina ymmärrä mitä ihmettä ihmiset aattelee, kun esim erinäisiä jyrsijöitä pietään pienissä häkeissä, lemmikkejä kun ovat, tai lemmikkieläimiks määriteltyjä lintuja, niin sitten ollaan valmiita AINA arvostelemaan joka ikisen tuotantoeläimen olosuhteita... vieläkin pistää vihaksi yks juttu.. josta hiltalle laitoin linkin.. ja täällä SEKIN paikka meni samaan paskaläpeen, kuin häkkimunijat, joita ainakin mää en kyllä ainakaan tohon tarhaan vertailis :smt006 . Hienoo työtä Smari!!!
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minustakin hienoa että smari lainasi kanojaan asuntomessuille. Tarhassakaan en nähnyt mitään vikaa, monella kanaharrastajalla on varmaan isommallekin parvelle samankokoinen ulkotarha. Onnellisin on varmaan se kana joka viilettää vapaana pihalla mutta aina se ei ole mahdollista syystä tai toisesta. Kotikanala voittaa kyllä virikehäkin mennen tullen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mun mielestä jo se on super upeaa että asuntomessuilla on kanojakin näytillä ! Mahtia :smt023
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minustakin on vain hienoa, et siellä kanojakin näkyy. Itse en ole käynyt.
Ehkä nämäkin kanat auttaa sellaisia ihmisiä, jotka on kovin vieraantuneita normi kotieläimistä.
Voi taas olla, että en ymmärrä asiaa ihan kokonaan. Mutta kuitenkin uskallan pitää tätä asiaa hyvänä ja kasvattavana. :smt006
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Täältä tais löytyä koko tarhasta kuva.
http://elamaajaelamyksia.blogspot.fi/20 ... osa-1.html

Aika passeli tolle parvelle. Kyllä musta on hyvän näkönen tarha, toi omani kun on kyhätty ennen mua tohon pihalle jätelaudasta ja isosilmäsestä rappausverkosta. Huomioin myös et oli paria tai kolmee eri rotua :smt002 Hienoa ylipääns et ne oli siellä!
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

No hohhoijaa taas.Toi tarhahan oli ihan hyvän kokonen. ..
suvi.k.

Viesti Kirjoittaja suvi.k. »

Olisko toi jotain 2 x 3 metriä? Jos olis niin siinähän olis just se 2 neliötä per kana mikä taitaa olla suositus tai vähimmäissuositus. Varmasti se vois olla isompikin mutta ihan hyvähän tuo on. :smt001
smari

Oli se isompi kuin 2x3 metriä, mutta en tiiä minkä verran. Voisin arviona heittää että vajaat 3 x noin 4 metriä. Joku varmaan laskee kuvasta koiraverkon ruudut ja laskee oikeat mitat ;) No kumminkin se oli sellanen minkä nyt tekee 20 metristä verkkoa ja mun mielestä ihan hyvä. Tietysti olisin halunnut että siellä näytetään jotain vielä hienompaa, ison sisätilan ym ja ehdottelinkin että olisi leikkimökin tapainen asumus tarhan lisäksi. Hyväksyin kumminkin tuon ihan mukisematta. Kanoista huolehti aikuinen erittäin täysijärkisen oloinen ja mukava ihminen, jolla on kanoja ollut jo lapsuudessa ja paperiasiatkin hoidettiin. Eli ei tässä nyt pitäisi olla mitään ihmeellistä. (Tai sitten on ihmeellistä hyvin monessa muussakin kananpidossa.) Tuosta aloitusviestistä sai nyt mun mielestä vaan väärän kuvan. Voin kirjottajaa lohduttaa, että ihan terveenä ja hyvänvoimaisena tämä kolmikko on nyt irti meidän pihassa ja messut ohi.

Kanat sai paljon huomiota, pääasiassa erittäin hyvää. Tietysti oli niitäkin joiden mielestä kukkoa pidetään vain jos halutaan kiusata muita ihmisiä, mutta yleensä kiekuna oli ollut kuulemma monelle valtavan hieno positiivinen elämys. Joillekkin kanat oli jääneet messuista mieleen jopa tärkeimpänä asiana. Hauska jutunkin kiekumisesta kuulin; jotkut oli ihmetelleet kenellä on niin hieno ja aidon kuuloinen soittoääni puhelimessa :smt005
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Tilava ja siisti tarha. Mun kaveri kävi keskustelemassa tuon kukon kanssa. Vastas aina kun kaveri kieku sille :smt005
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Ymmärrän kyllä mitä väriminttu ajaa takaa (tai mistä minä sen voin tietää..). Olisihan tuo hieman kehno asumus, jos olisi tuolla YMPÄRI VUODEN, mutta näin laina/kesä kanalana, todella siisti ja kelpo asumus kanoille ja kanat näytti ihan tyytyväisiltä siellä. Eikä minusta siinä ole mitään hienoa, jos joka mökin pihalla olisi kanat ja kukko, vähän sama jos joka talon pihalla olisi ferrari. Hyvähän se on että kanaharrastajia tulee koko ajan lisää ja ns. maatilan eläimet tulee tutuiksi muuallakin kun maalla. Meillä kävi toissa päivänä 5v tyttö kylässä joka pelkäsi kanoja enemmän kun koiria. Ihan tärisi siellä kana-aitauksessa, ei ole koskaan ennen kanoja nähnyt.
Vastaa Viestiin