Muutto ja muninta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Matami
Muutto ja muninta
Kävin keskiviikkona hakemassa kanalaan seitsemän uutta alhorouvaa. Rouvat ovat kuudessa päivässä tehneet yhden munan. Uhosin jo miehelle, että en osta enää ikinä munia kaupasta
, mutta kauankohan tässä pitää pärjätä ilman munia. Koska teidän kanat ovat muuton jälkeen alkaneet munia?
-
max3
Re: Muutto ja muninta
Mun kanoja oli kesäkanoina ja normisti hyviä munimaan. Kahden kuukauden aikana olivat pyöräyttäneet munan/kana.
Mut kotiin tullessa alkoi normi muninta heti.
-
Matami
Voi hitsi, pitäisikö alkaa olla huolissaan
. Onkohan jokin pielessä?
-
Hellan lettas
Ei varmaankaan kannata olla huolissaan. Eikö ne siit innostu kun huomaavat ,että ollaan tässä ja nyt.Mun tehotytöt ei lopettanu munintaa,voi johtua rodustakin,vaikka olin siihen valmistautunut ,kun hain ne. 
-
iracarita
Minun kesäkanoiksi antamat kanat pitivät vajaan kahden viikon munintatauon, kunnes aloittivat muninnan uudessa paikassa.
-
Matami
Meillä nyt sitten viikko täynnä. Yksi muna on siis tullut viime viikolla ja sen jälkeen ei ole vielä näkynyt mitään. Kaapissa enää kolme munaa eli niillä pitäisi pärjätä siihen, että muninta alkaa
. Josko nyt sitten odottelisin vielä rauhassa toisen viikon. Tulen kertomaan, koska muninta taas jatkuu.
-
Iloisten Munatalo
Saas kattoa miten meillä vaikuttaa munintaan kun iitit siirtyy laajennusosaan uuteen kanalaan sitten. Voi siinä hetkeksi mennä munasarjat sekaisin 
-
tytti
Meille tuli kesäkuussa kolme brahmakanaa ja heti kahtena seuraavana päivänä oli kopissa yksi muna, vaan sitä seurasi sitten melkein neljä munatonta viikkoa
kunnes nyt ovat alkaneet munimaan 2 munaa päivässä melkein joka päivä, onneksi
. Luulin tosiaan niille alkavan jo vaikka aikaisen sulkasadon tai jotain, mutta asiaan vaikutti varmaan myös kukon vaihtuminen, paikan lisäksi.
-
suvi.k.
Meille muutti neljä kanaa toissapäivänä ja eilen munivat kaksi munaa. Myyjän mukaan munivat yleensä 3-4 munaa päivässä. Saa nähdä tuleeko tänään, ainakin yksi oli munintapesässä kun kävin aamulla luukun avaamassa.
Mies mietti sitä, että aiheuttaakohan tommonen muutto kanoissa sterssiä niin että munisivat "stressimunia"
Siis niin että se vaikuttais sen makuun?
Mies mietti sitä, että aiheuttaakohan tommonen muutto kanoissa sterssiä niin että munisivat "stressimunia"
-
max3
Ei noiden mun kanojen hoidossa ollut mitään vikaa kesäpaikassa, ainakaan en mitään hälyyttävää huomannut (ruuat ja kalkit oli kotoota, hyvä ulkotarha ja raikasta vettä). Kanat eivät vain "uskaltaneet" vieraassa paikassa munia... Tai sitten sieltä jostain paljastuu joku salapesä, missä koko kesän tuotokset.
Tosin kotona mulla on tällähetkellä 2/3 vanhoista akoista sulkasadossa, joten onneksi tuli noi Hämeen mustat, jotka eivät ole vierastaneet ja pitäneet meidät nyt munissa.
Tosin kotona mulla on tällähetkellä 2/3 vanhoista akoista sulkasadossa, joten onneksi tuli noi Hämeen mustat, jotka eivät ole vierastaneet ja pitäneet meidät nyt munissa.
Viimeksi muokannut max3, 16 Elo 2012, 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Matami
Muna numero kaksi "syntyi" tänään
. Meilläkin sulkia lähtee kovasti eli voiskohan olla yhteyttä munintaan. Josko tämä tästä
.
-
tiia.sydanmaa
Meilläkin on hyvin samansuuntaisen kuuloista kun täällä muillakin
Porukassa on nyt 1 muniva kanarouva joka on muuttonsa jälkeen muninut munan noin joka toinen päivä. Tähän kyllä varauduinkin. Rouvan mukana tuli tuttu kukko, joten se lienee hieman helpottanut muuton tuomaa stressiä. Koska takuullahan kana stressaa kun se joutuu pois tutusta parvesta ja uuteen paikkaan. Sulkia kovasti pöllyää myös meitin aitauksessa, joten saattaahan sekin vaikuttaa....kovasti vain odottelen että koska nuo nuoremmat alkavat munia pyöräyttelemään
Ja toivon että parveen liittyy tässä piakkoin uusi munijaporukka, jospa sitten tuo munantuotanto hieman lähtisi nousuun
Tiia
Porukassa on nyt 1 muniva kanarouva joka on muuttonsa jälkeen muninut munan noin joka toinen päivä. Tähän kyllä varauduinkin. Rouvan mukana tuli tuttu kukko, joten se lienee hieman helpottanut muuton tuomaa stressiä. Koska takuullahan kana stressaa kun se joutuu pois tutusta parvesta ja uuteen paikkaan. Sulkia kovasti pöllyää myös meitin aitauksessa, joten saattaahan sekin vaikuttaa....kovasti vain odottelen että koska nuo nuoremmat alkavat munia pyöräyttelemään
Ja toivon että parveen liittyy tässä piakkoin uusi munijaporukka, jospa sitten tuo munantuotanto hieman lähtisi nousuun
Tiia
-
Tavast
Meidän uusista kanoista kaksi munii ja viidessä päivässä on tullut viisi munaa yhteensä. Kaksi munaa on ollut ihan pieniä, ne ovat varmaankin tuon nuoremman tekosia, toinen niistä löytyi rikkinäisenä keskeltä lattiaa. Tänään nuorempi kana näköjään harjoitteli pesässä oloa, kukko vahti vieressä touhukkaana, kiekui ja kurnutteli kanalle 
-
Matami
Tavast: Keväällä aloiteltiin samoihin aikoihin haudonnalla nyt sitten molemmat hakenut munivia kanoja. Molemmilla karannot mopo lapasesta
.