Kanapunkki jyllää myös ulkona!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kotkottaja

Kanapunkki jyllää myös ulkona!

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Pakko varoittaa muitakin! Olen taistellut kanapunkin kanssa kovasti... Todellakin :smt013 Viimeksi alkukesästä tyhjentänyt kanalan (lisäksi imuroinut joka raon, myrkyttänyt, kalkinnut...) ja sitä ennen joulun pyhinä. Ja tietty lääkinnyt kanat. No, nyt tänään löysin punkkeja heinäsilpun alta ULKOAITAUKSESTA. No, olihan niitä sitten pari pesässäkin... Yllätys yllätys. Uskon kuitenkin että punkit ovat elelleet nyt kesällä ulkoaitauksessa ja sieltä tulleet kanojen mukana sisälle. Eihän aitausta desinfioitu! En kertakaikkiaan jaksa tehdä tuota urakkaa nyt vaan odotan pakkasia. Miten ulkoa voisi edes desinfioida muuten ? Kanat ei siis oireile mitenkään. Syynäsin pyllyt ja jalatkin. Mä olen vaan niin loppu tähän touhuun tällä hetkellä :smt010 Pahinta on että laitoin 5 vko vanhat tiput navettaan pari päivää sitten. Niistä kun piti saada kaksi porukkaa kavereille. Uskaltaako niitä lääkitä?
Maattari
lindell

Re: Kanapunkki jyllää myös ulkona!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä ostin viime vuonna aikaa myrkyttämällä pesät ja orret kerran viikossa muutaman viikon ajan pyretriinillä, esim raid, baygon tms. Vasta syksyllä ilmojen viilettyä tein suursiivouksen ja kalkitsin. Nyt mulla on kahdet orret ja pesiä sen verran että vaihdan ne suursiivouksen yhteydessä ja jätän käytetyt talveksi pakkaseen jolloin punkkien munat tuhoutuvat. Lisäksi mulla on petopunkkeja kanalassa, tilasin uudet alkukesäsätä jotta olisivat valmiina odottamassa punkkeja. Tänä vuonna ei ole (vielä) punkkeja näkynyt, syynään kyllä tarkkaan ja nythän tiedän mistä ja mitä etsiä. Kanoja mä en missään vaiheessa lääkinnyt millään.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

voi tottakai sitä kans kaikke vitsausta pitää olla! :smt017 Uutena harrastajana ei kaikkea osaa edes miettiä,ja tämmöstäki! :smt013 Miten toi ilmenee kanan käytöksessä,jos niitä tulee ja voiko asiaa ennalta ehkäistä ostamalla ne petopunkit?
Kotkottaja

Maattari kirjoitti:Mä ostin viime vuonna aikaa myrkyttämällä pesät ja orret kerran viikossa muutaman viikon ajan pyretriinillä, esim raid, baygon tms. Vasta syksyllä ilmojen viilettyä tein suursiivouksen ja kalkitsin. Nyt mulla on kahdet orret ja pesiä sen verran että vaihdan ne suursiivouksen yhteydessä ja jätän käytetyt talveksi pakkaseen jolloin punkkien munat tuhoutuvat. Lisäksi mulla on petopunkkeja kanalassa, tilasin uudet alkukesäsätä jotta olisivat valmiina odottamassa punkkeja. Tänä vuonna ei ole (vielä) punkkeja näkynyt, syynään kyllä tarkkaan ja nythän tiedän mistä ja mitä etsiä. Kanoja mä en missään vaiheessa lääkinnyt millään.
Kyselin noita petopunkkeja, mutta lupasivat vain selvittää asiaa. Mistä tilasit? Se alkaa oleen viimeinen keino...
Hellan lettas kirjoitti:voi tottakai sitä kans kaikke vitsausta pitää olla! :smt017 Uutena harrastajana ei kaikkea osaa edes miettiä,ja tämmöstäki! :smt013 Miten toi ilmenee kanan käytöksessä,jos niitä tulee ja voiko asiaa ennalta ehkäistä ostamalla ne petopunkit?
Kannattaa katsella aiempia keskusteluja aiheesta. Sieltä löytyy kuviakin. En kyllä pidä huonona vaihtoehtona petopunkkeja "varmuuden vuoksi". Nuo punkit kun voi tulla esim. luonnon linnuista. Onneksi meillä tuo ongelma ei ole paha / punkkeja ei varmaan ole paljon. Mutta kun häiritsee ajatus jos niitä vähänkään on :smt013
Maattari
lindell

Tilasin tuolta DG Volmaticista, se mistä jossain aiemmassa topikissa on puhetta. Ne petopunkit tarvitsevat lämpöä eivätkä selviä talven yli viileässä kanalassa mutta jos tilaat nyt niin ehtivät vielä hommiin.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Hellan lettas

;tiedän: mä oon pimee,kun kysyn tällästä,kysyn kumminki: Elääkö ne petopunkit jossei niillä oo niitä kanapunkkeja mitä syödä....
Maattari
lindell

Et ole pimee tai sitten mä olen yhtä pimee kun olen samaa miettinyt :smt017 :smt005 En siis tiedä mutta ensi kesänä tilaan taas petopunkkeja niin silloin täytyy muistaa kysyä. Mä vaan luulen että niitä kanapunkkeja on vähän aina kanalassa kun ne on sinne kerran saanut, sen verran sitkeä otus tuo kanapunkki. Se petopunkki syö kyllä muitakin öttiäisiä, en tiedä onko niitä kanalassa, sehän on töissä vihannesviljelmilläkin.

Kotkottaja

Maattari kirjoitti:Tilasin tuolta DG Volmaticista, se mistä jossain aiemmassa topikissa on puhetta. Ne petopunkit tarvitsevat lämpöä eivätkä selviä talven yli viileässä kanalassa mutta jos tilaat nyt niin ehtivät vielä hommiin.
Kyllä ne ryökäleet meillä talven yli selvisivät :smt013 Munat säilyy kuukausiakin viileässä... Ja vanhassa kivinavetassa niitä piilopaikkoja riittää :smt011 Olin vaan niin järkyttynyt että voivat lymytä vielä ulkonakin. Mä taidan ottaa kanat talvipakkasilla kuukaudeksi olkkariin ( voi kun ei ole mitään muuta lämmintä paikkaa :smt003 ) Niin saisin kunnolla pakastettua koko navetan. Uskon että se olis varmin keino :smt027 Toinen vaihtoehto olis tulitikku ja bensaa... Mut sit ne kanat jäis asuun sisälle :smt040
Hellan lettas

Ok,,sitte mäki tilaan ensi kesäksi petopunkit :smt003 ,,nyt ei ehkä akuuttia tarvetta,ja talvi tulossa.Jätän ensi kevääseen. :smt023
Hellan lettas

Olisiko jonkin sortin höyrypesuri kova sana punkkitorjunnassa?
Sani

Viesti Kirjoittaja Sani »

Nyt meni hermo.. :smt021 löysin kanalasta punkkeja ja ne lisääntyi räjähdysmäisesti.. Grr.. Kutittaa jo pelkkä ajatuskin mennä munia kerään ja ruokkiin.. Kuoleeko ne raidiin? aattelin jos raidais osan paikoista, kuten orret ja mis nään punkkeja.. tilasin petopunkkeja ja posti toi ne juur äsken! Olihan nopeaa toimintaa! Ootin niit vasta ens viikolla saapuvax.. dgt-volmatic rules! Käyttöohjeet vaan uupuu, joita pyysin mukaan laittamaan.. ilmeisesti niitä vaan ripotellaan pitkin poikin kanalaa?? Toivon mukaan en petoja liiskaa kun käyn kanalassa.. nyt kun on vaatteissa aina punkkeja kun sielt tulee pois.. sit alkaa liiskaustalkoo.. :smt013 Aargh, mitä touhua.. Mistä helkutista niitä öttiäisiä oikein tulee?? Saunalahdeltako :smt019 Voiko kana tosiaan kuolla punkkeihin?? Muutama kana on kuukauden aikana kupsahtanut.. kaikki näyttää ihan ok, aamulla vaan löytää nyykähtäneen.. Tosin en tiedä kuinka vanhoja nämä ovat, mies jolta hain nämä, sanoi että osa on todella vanhoja.. about 10 vuotiaita..
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Paljonko semmoset petopunkit makso? Missä lämpötilassa ne suostuu pysymään hengissä? (mä oon ötökkäkammonen, mut pitää nyt kysellä etukäteen jos tilanne vaiks tuleekin eteen. Se kun ei auta, et mä pyörryn kauhusta kanalaan)
Maattari
lindell

Muistaakseni petopunkit maksoivat jotain 30 euroa. En muista tarkkaan että missä lämpötilassa selviävät mutta eivät selviä talven yli kanalassa. Mä tilasin omani joskus kesäkuun alussa ja näin aion tehdä ensi kesänäkin sillä kanapunkkeja ei ole näkynyt.
Raidilla voit suihkuttaa orret ja pesät, se tehoaa kanapunkkeihin mutta en tiedä tehoaako sitten myös petopunkkeihin :smt017 . Kerran viikossa kun suihkuttelet saat kantaa vähennettyä ja voit tehdä siivouksen sitten kun ilmat viilenee ja kanapunkit eivät enää kuoriudu.
Petopunkit kaadetaan vaikka kirjekuoriin ja niitä liimaillan kanalaan sinne missä kanapunkitkin viihtyy. Kanat tosin repii ne kuoret jos pääsevät niihin käsiksi. Se yksi petopunkkituubi laitetaan noin neljään-viiteen kirjekuoreen.

Sani

Viesti Kirjoittaja Sani »

Tämmöisen vastauksen sain, kun kyselin..
Hinnat ja pakkauskoot:
10000 kpl 17,46 e
25000 kpl 29,85 e
125000 kpl 93,55 e
Hinnat alv 0% ja niihin lisätään rahtikulut painon mukaan.
Tilasin tuon pienimmän erän ja toivon et petoarmeija on tehokas.. :smt027 Mielestäni hinta ei ole paha.. jos toimivat.. Pesu ei "kanalassa" oikein tule kyseeseen, kun on vanhasta koirankopista tehty..tai koiratalo.. mis on ohutta havuvaneria seinät ja lattia.. Mut jos pedot ei auta, tarttee siirtää kanat myrkytyksen kautta lampolan nurkkaan.. ja antaa pakkasen hoidella.. :smt013 sit vaan ei ilmeisesti voi munia syödä.. :smt022 Voikos ne jättää haudottavax? :smt115 tulis toi populaatiokin nuorennettua jos vanhuuttaan ovat kupsahdelleet.. Ja halukkaat sais sit ostaa pikkutipuja.. \:D/
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

No ei oo paha hinta. Mut mitenköhän mun kävis, jos mä ihan tahallaan toisin jotain öttiäisiä kanalaan? Just virittelin punkkiansat, et näen onko punkkeja. Viime kesänä saalis oli yks ötökkä ja ku siirsin sitä sisälle, et katon luupilla mikä se on, niin se tippu mun pihalle. Ja sit oli ihan hirveetä kävellä siin pihalla, ku ei tiennyt, et mikä otus se oli ja se jäi sinne vaanimaan mua :smt005
Vastaa Viestiin