suola ja mausteet

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

TopiKukko

suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja TopiKukko »

Mojens taas , rupesin tossa funtsimaan, miten kanojen sisukset sietää mausteita?. Grillailtiin tossa kavereitten kanssa tsieguran pätkiä ja joku kyseli, et voiks noille fogeleille antaa makkaran jämiä, kun ne on niin suolasia ja maustettuja ?. Sanoin et pannaan kyssäri munikseen, siel on aina viisaita ja kokeneita kanan hoitajia jotka tietää mitä tipujen sisukset kestää. No nyt me venataan täällä makkaran jämät kädessä vastauksia. TopiKukko ja kamraatit
maunu_muori

Re: suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kana tarvii suolaa, siis ihan natriumia ja kloridia. Teollisissa rehuissa on muistaakseni noin 1,5 % suolaa sen vuoksi( eli suurinpiirtein se mitä on leivässäkin).. mut teitty joku tulinen mauste voi vähän tökkiä...Kotiruokaakin pitäis vähän suolata, jos ei anna kanoille teollista olleenkaan.. joka varmaan unohtuu aika monelta. HEH siitä vaan jämät kanoille, kunhan se ei oo pääasiallinen sapuska sinä päivänä :smt045 .. just hain pakkasesta muutaman sinne uhohtuneet valmiiks marinoidun possunkaslerin... kana ja kalkkuttiruokia varten :smt005 .. mun eilen keittämät meni parempiin suihin silläaikaa kun oltiin kylällä kattomassa olikos paikallisessa -30% leipää...PENTELEEN RIIVIÖT.. saivat kesäkeittiön oven rynkytettyä auki..

Toivottavasti kukaan ei puhallu.. söivät nääs kaikki kukat ja kaks pesuvedillista kanasapuskaa :smt013 joka ootti hetkee jolloin riiviöt olisi laiduntamassa.. eikä kärkkymässä herkkuja... kanalan verkko-ovet on nääs TAAS paskana.. :smt021.. alla vuohet, mie käytän vasaraa :smt042 .. tai kohta pulttipyssyy, kun koittelevat taas mun hermoja :smt019
Hellan lettas

Re: suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

TopiKukko kirjoitti:Mojens taas , rupesin tossa funtsimaan, miten kanojen sisukset sietää mausteita?. Grillailtiin tossa kavereitten kanssa tsieguran pätkiä ja joku kyseli, et voiks noille fogeleille antaa makkaran jämiä, kun ne on niin suolasia ja maustettuja ?. Sanoin et pannaan kyssäri munikseen, siel on aina viisaita ja kokeneita kanan hoitajia jotka tietää mitä tipujen sisukset kestää. No nyt me venataan täällä makkaran jämät kädessä vastauksia. TopiKukko ja kamraatit
Siis voi ei! :smt005 :smt005 Nauratti niin kauheesti tää kysymys,,oli niin hienosti muotoiltu ja kuvittelin siellä porukat odottelemassa vastausta makkarat kädessä :smt005 Onneksi maunu muori vastasi,, :smt041

Me grillataan ain porukalla:koira ,kissa ja kanat ,kaikki saa makupalansa :smt001
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Suolasta myös yksi esimerkki -90 luvulta. Toinen lintutarhaaja kävi hakemassa toiselta lintutarhalta muistaakseni naurukyyhkyjä ja ihmetteli kun naaras yksinkertaisesti järjestäen "tappoi ja söi koirasta". No soitto alkuperäiselle tarhalle, jossa ilmeni suolan syöttö kyyhkyille, perusteena että hän oli nähnyt sepelkyyhkyjen syömässä suolaa hirvien suolakivitolppien alapuolella ja läheisyydessä! Tämä toinen tarhuri sitten tutkaili myös sepelkyyhkyjä luonnossa ja havaintojensa perusteella kyyhkyt eivät syönneet suolaa, vaan tarkemman tutkailun myötä tiettyä kasvilajia (voi itku kun en nimeksikään muista tuota kasvilajia), no jos riikinkukkokyyhkyjä tai muita jossain vaiheessa hankin niin selvitän sen kyllä juurta jaksain!!! Voin vain kuvitella millaiset tuskat tuolla naurukyyhky-naaraalla on ollut :smt030 .
Mikka

Re: suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Hei mites thaibasilika, perus basilika, rucola yms. tuoreet yrtit? Kannattaako antaa kanoille?
Rosmariini

Re: suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Mikka kirjoitti:Hei mites thaibasilika, perus basilika, rucola yms. tuoreet yrtit? Kannattaako antaa kanoille?
Kannattaa, kanat tykkää :smt001 .
haave

Re: suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja haave »

Viime kesänä, silloin yhtenä harvana sateettomana päivänä kun grillattiin, niin Alli-kana kävi varastamassa hiillosmakkaran grillistä :smt107 . Ja poltti vähän sulkiaan siinä. Ei yrittänyt toista kertaa. Meiän lapsille ei maistu (vielä) grillimakkaran kuoret, mutta kanat kaula kenossa odottaa niitä puutarhapöydän vieressä.
Untuvikko

Tarvitseeko kanat suolaa?

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Luin, että jollakin oli koko ajan kanoille tarjolla suolaa, esim merisuolaa? Eli tarvitseeko kanat oman suolakipon :smt017 ?
ninanni

Re: Tarvitseeko kanat suolaa?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

suolaa koko ajan tarjolla!? Varmaan tarkoitat kalkkia ja soraa? :) :smt017
Untuvikko

Re: Tarvitseeko kanat suolaa?

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Ei, en tarkoita- kyllä mä kalkin ja soran eroitan suolasta :smt003

Eli ilmeisestikin se ei ole yleinen käytäntö...
ninanni

Re: Tarvitseeko kanat suolaa?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

Mistä olet kuullut/lukenut tuosta? :) :)
Raksu

Re: Tarvitseeko kanat suolaa?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Kyllä minäkin jostakin olen lukenut tuosta suolasta kanoille, en vaan muista mistä. Ja nyt olenkin ripauttanut pikkusen suolaa kun keitän kanoille puuron :smt003
pingu

Re: Tarvitseeko kanat suolaa?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Mitenkäs, kun minä olen saanut ohjeina ja lukenut varoituksina, että nimenomaan suolaa ei saisi kanoille edes antaakaan? Varoitetaan suolaisista ruuista ja jopa liiallisesta leivän syöttämisestä, suolaisiahan nekin ovat.
saiha

Re: Tarvitseeko kanat suolaa?

Viesti Kirjoittaja saiha »

tavallista suolaa en ole antanut, mutta fosforikivennäistä olen välillä vähän antanut. Vahvistaa munan kuorta vanhoilla kanoilla.
Untuvikko

Re: suola ja mausteet

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Mä en saa päähäni mistä mä sitä luin, mutta siinä puhuttiin esim ruususuolasta tai sitten ihan vaan merisuolasta. Liittyi jotenkin höyhenten lähtöön/nyppimiseen? Siinä joku vielä sanoi, että hänellä on suolaa kalkin kanssa tarjolla...
Vastaa Viestiin