Ankkoja
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Tahveli
Ankkoja
Hei!
Haaveenani olisi ottaa muutama ankka, mutta tämä kesä taitaa olla myöhäistä. Mulla on vanha ulkosauna, johon saisi tehtyä ankoille tilan, kunhan sieltä purkaa kiukaan ja vesipadan jne. Ikkunasta saisi kulkuaukon ulos ja sisälle. Ulkotilaa saisi niin paljon kuin tahtoisi, tonttia on, joten uiskentelulammikonkin saisi. Ainoa ongelma on talvisäilytys, koska tuo ulkosauna ei ole talvilämmin. Mikä on alin lämpötila missä ankat voivat olla ja mikä on edes sallittua? Onko tämä haaveeni kaatuminen?
Kuinka paljon muutaman ankan ylläpitokustannukset on kuukaudessa/vuodessa?
Haaveenani olisi ottaa muutama ankka, mutta tämä kesä taitaa olla myöhäistä. Mulla on vanha ulkosauna, johon saisi tehtyä ankoille tilan, kunhan sieltä purkaa kiukaan ja vesipadan jne. Ikkunasta saisi kulkuaukon ulos ja sisälle. Ulkotilaa saisi niin paljon kuin tahtoisi, tonttia on, joten uiskentelulammikonkin saisi. Ainoa ongelma on talvisäilytys, koska tuo ulkosauna ei ole talvilämmin. Mikä on alin lämpötila missä ankat voivat olla ja mikä on edes sallittua? Onko tämä haaveeni kaatuminen?
Kuinka paljon muutaman ankan ylläpitokustannukset on kuukaudessa/vuodessa?
Re: Ankkoja
Koskaan ei ole liian myöhäistä ottaa ankkoja
Jotkut pitävät ankkoja jopa lämmittämättömissä tiloissa talvella. Minimilämpötila riippuu siitä mihin ankat ovat tottuneet, eli lämpimään tottunutta ankkaa ei voi äkkiseltään siirtää kylmään. Jos saunassa on kuitenkin eristeet seinissä, niin voihan tilaa lämmittää tarvittaessa lämpölampulla, tai jos tila on riittävän iso niin ehkä kestopehkuakin voisi kokeilla.
Meillä on n. 3.5 neliön ankkala, ja lämmityksenä talvella matalalämpöpaneeli. ANkat olivat talvella 0- +5 asteen lämmössä sisällä, ja ulkoilivat jos pakkasta oli max. -10 astetta, tosin tossa lämpötilassa annoin niiden olla vain hetken ulkona. Kylmässä on hyvä olla kuivikkeita räpylöille etteivät ne jäädy (räpylät ovat se herkin osa niissä), ja sulaaa vettä on myös oltava saatavilla.
Ankkojen pitokustannukset riippuvat ihan siitä miten niitä paapoo
Mä laskin kerran että ankkamme (4kpl) syövät vuodessa vähintään 120 kg kauraa ja 120kg valmisrehua, sekä päälle kaikki herkut ja salaatit ja ruuantähteet ja mitä itse ulkoa löytävät. Sähkökulut, vesilaskut ja kuivikkeet siihen päälle, ja eläinlääkärikulut jos ankat vie eläinlääkärille jos niillä on jotain vaivaa (onneksi ovat suhteellisen terveitä eläimiä). Tarhan teko voi olla myös aika kallista jos sen tekee viimeisen päälle.
Jotkut pitävät ankkoja jopa lämmittämättömissä tiloissa talvella. Minimilämpötila riippuu siitä mihin ankat ovat tottuneet, eli lämpimään tottunutta ankkaa ei voi äkkiseltään siirtää kylmään. Jos saunassa on kuitenkin eristeet seinissä, niin voihan tilaa lämmittää tarvittaessa lämpölampulla, tai jos tila on riittävän iso niin ehkä kestopehkuakin voisi kokeilla.
Meillä on n. 3.5 neliön ankkala, ja lämmityksenä talvella matalalämpöpaneeli. ANkat olivat talvella 0- +5 asteen lämmössä sisällä, ja ulkoilivat jos pakkasta oli max. -10 astetta, tosin tossa lämpötilassa annoin niiden olla vain hetken ulkona. Kylmässä on hyvä olla kuivikkeita räpylöille etteivät ne jäädy (räpylät ovat se herkin osa niissä), ja sulaaa vettä on myös oltava saatavilla.
Ankkojen pitokustannukset riippuvat ihan siitä miten niitä paapoo
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Tuulia
Ankka ei tarvitse niin lämmintä tilaa kuin kanat, ulkoilevat talvellakin leudoimmilla säillä, ja kyllähän sauna lämpimänä pysyy, jos menee talvella kovin miinukselle niin voit lämmittää sillä kiukaalla, eli älä vaan pura sitä. Meillä on eristetty pikkumökki ankoilla joka ei mennyt miinuksen puolelle vaikka ulkona paukkui kova pakkanen, isot linnut pitivät tilan itse plussan puolella.
Ankka on kömpelö eläin joten ovesta niiden pitäisi saada kulkea ilman kynnyksiä, jos ikkuna on normi korkeudessa niin siitä eivät kyllä kulje.
Ruokakustannuksia on laidasta laitaan, riippuu vähän siitä mistä viljan ostaa, esim. kaurat joltain maanviljeliältä ostettuna on murto-osa siitä hinnasta mitä maatalouskaupat pyytää. kalkin ja kanarehun tarvitset sieltä maatalouskaupasta, leipä on suurta herkkua ankoille, mä teen leipäkoneella itse leivät ankoille niin ei tarvitse sitäkään kaupasta ostaa, ja kesäisin paljon ruohoa.
Ankka on kömpelö eläin joten ovesta niiden pitäisi saada kulkea ilman kynnyksiä, jos ikkuna on normi korkeudessa niin siitä eivät kyllä kulje.
Ruokakustannuksia on laidasta laitaan, riippuu vähän siitä mistä viljan ostaa, esim. kaurat joltain maanviljeliältä ostettuna on murto-osa siitä hinnasta mitä maatalouskaupat pyytää. kalkin ja kanarehun tarvitset sieltä maatalouskaupasta, leipä on suurta herkkua ankoille, mä teen leipäkoneella itse leivät ankoille niin ei tarvitse sitäkään kaupasta ostaa, ja kesäisin paljon ruohoa.
-
Tahveli
Kivaa, että sain vastauksia näinkin pian. Ehkä mä sulattelen asiaa talven yli, samalla voisi tarkkailla tilan lämpötiloja, että kuinka alas vajoaa. Se ei taida olla eristetty. Täytyy laittaa ne kulkemaan sitten ovesta, ei iso juttu. Kuinka korkea tuon aidan pitäisi olla, etteivät tule yli ja kuinka tiheä verkon tulee olla? Mulla 2 mäyristä, jotka luultavasti luulevat ankkoja heidän saaliikseen 
-
sannikki
Aitauksen korkeudeksi riittää varmasti 100-120cm, olettaen ettei mäyrikset sen yli pääse, ja tuskin pääsee
Koirien kannalta paras varmaan laudoittaa aidan ala ja yläreuna, jottei koirat saa puskettua itseään verkon alta, ja varmuudeksi ehkä upottaa maahankin vähän verkkoa kaivamisen estoksi. Meillä oli ankoilla tollanen 120cm, vihreä puutarha-aitaverkko jonka silmä on vissiin 4x8cm teillä voi tulla ongelma siitä että ankka mahtuu kyllä pään työntämään siitä ja näin ollen on taas koirilla kivaa
ankoille ehkä ei... silmäkoko on siis syytä olla niin pieni ettei ankan pää siitä millään mahdu, 1x1cm esimerkiksi.
Kannattaa toki miettiä tekisitkö katetun tarhan jossa mahdut kulkemaan (vaikka3x3m ja korkeutta 1.8-2m) ja sen jatkoksi vielä aitauksen kesää varten, keväällä jos ankat haluat ulos ennen toukokuun loppua niin katettu tarha on eviran vaatimus.
Kannattaa toki miettiä tekisitkö katetun tarhan jossa mahdut kulkemaan (vaikka3x3m ja korkeutta 1.8-2m) ja sen jatkoksi vielä aitauksen kesää varten, keväällä jos ankat haluat ulos ennen toukokuun loppua niin katettu tarha on eviran vaatimus.
-
kurinamasu
Mulla on Ankat vanhassa liiterissä, villaa maatilavanerin alla. Kestopehku toimii todella hyvin ankoilla. Pysyy hyvin talvella kovillakin pakkasilla lähellä nollaa. Lämpölamppu on ainoastaan lisälämpöna lähinnä siksi ettei munat jäädy. Ovat ruvenneet aina munimaan vuoden lopussa
.