Kanan paljas kaula, minne höyhenet katosivat? KUVIA

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ÄsVee

Kanan paljas kaula, minne höyhenet katosivat? KUVIA

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Mikähän voisi kadottaa meidän Apilan kaulasta höyheniä. Keväästä asti on höyhenet vähenneet ja nyt alkaa olla jo koko kaula niin edestä kuin takaakin kalju. Kurkunpuolella höyhentupet punertavat hieman. Höyhenet näyttävät kuin katkenneilta. Uusiakin on kasvamassa, mutta sitten on ihan kaljuja länttejä ilman minkäänmoista kasvua.

Kana on kahden vuoden ikäinen. Piti syksyllä sulkasadon. Syö ja juo hyvin. Munii hyvin. En ole löytänyt ulkoloisia vaikka moneen otteeseen olen kanaset pyöritellyt. Tämä kana on ainoa koko parvessa, jolla moista esiintyy. Muuten sulkapeite on kokonainen.

Itse epäilin keväällä stressiä syyksi, koska nuoret kukot olivat valon lisääntyessä kovin innokkaita. Kukot vähenivät ja jäljellä olevatkin rauhoittuivat eikä tämä kana ole ollut se pahiten poljettu vaan saa olla melko rauhassa. Ajattelin, että tilanne korjaantuu ulkoilukauden alkaessa, mutta ei. :smt012 Höyhenet vähenevät. Jos kana niitä itse nyppii niin on muuten taipuisa tapaus, mutta ei kai sekään aivan mahdotonta ole.

Kuvia räpsin, mutta en vielä osannut niitä tänne laittaaa. Osaisiko joku antaa vihjettä mikä voisi olla höyhenkadon syynä?
Viimeksi muokannut ÄsVee, 16 Kesä 2012, 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ÄsVee

Re: Kanan paljas kaula, minne höyhenet katosivat?

Koitanpa kuvien lisäämistä. Pahoitteluni, että ne ovat miten päin sattuu, mutta josko noista selvän saisi. Kuvien laatu on huono kun itse pyörittelin kanaa ja koitin samalla sihtailla kännykällä.

Kuva

Kuva

Seuraavissa kuvissa yritin havainnollistaa, että uusiakin sulkia on kasvamassa, mutta ei noista oikein selvää kuvaa saa.
Kuva

Kuva

Osaisisko joku sanoa jotain. Reipas tapaushan tuo kana muuten on, eli ei ole sairaan oloinen ollenkaan. Ihmetyttää vain mihin sulat menivät? Viimeistään kai sulkasadossa tilanne korjaantuu, jos kyse ei ole mistään vakavammasta? :smt017
Pia

Re: Kanan paljas kaula, minne höyhenet katosivat? KUVIA

Viesti Kirjoittaja Pia »

Mietin ihan mekaanista kulutusta, eli esim ruokakipon reunaa vasten. Olisiko tällainen mahdollista? :smt017
ÄsVee

Re: Kanan paljas kaula, minne höyhenet katosivat? KUVIA

Mietin kovasti olisiko tuo voinut hangata itseään johonkin, mutta enpä kyllä keksi mitään. Ruokakupit ovat matalalla, muovisia ja matalareunaisia, joten niihin ei oikein saa itseään hangattua.

Mutta mutta...
Pitääpä tarkistaa ettei kana koita syödä tipujen ruokaa niin ahnaasti, että siltä lähtee sulat. Tipurehu ja muut pikkuisten ruuat on eristetty verkolla, etteivät isot kanat syö kaikkia. Jolloin kaula voisi hankautua verkkoon. Siinä voisi olla yksi selitys. Kiitos vinkistä, koitan bongata kanan syömässä.
Vastaa Viestiin