Minkä ikäsiet nuorikot uskaltaa yhdistää vanhaan laumaan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pia

Minkä ikäsiet nuorikot uskaltaa yhdistää vanhaan laumaan?

Viesti Kirjoittaja Pia »

Missä iässä olette yhdistäneet konehaudottuja nuoria kukkoja ja kanoja vanhaan laumaan? (en löytänyt vanhoja keskusteluja) Meidän 2kk kukonpojat harjoittelevat kiekumista ja tuntuu että voisi olla parempi yrittää yhdistämistä ennenkuin pikkukukot ovat liian machoja. Mutta, koko on vain jotain 1/3 isäkukosta ja kanoista, joten pärjäisivätkö näiden kanssa .... :smt017
Iloisten Munatalo

Re: Minkä ikäsiet nuorikot uskaltaa yhdistää vanhaan laumaan

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä hääräävät vasta kuoriutuneet tiput emoineen muun parven joukossa. Kokeile ensin päästää nuorikot valvottuna parveen ja tilanteen mukaan toimit.
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Mie olen yhdistänyt noin 6-7 viikon iässä konehaudotut. Osaavat jo mennä vähän karkuun ja suojaan jos isommat jahtaa. Laita vaan suojapaikkoja riittävästi että pääsevät turvaan tarvittaessa.
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Kiitos! Hyvä tietää että on ainakin teoriassa mahdollista yhdistää :)
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla kesäaikaan saattaa vierähtää 13 viikkoseksi ja talvella on melkein 1o viikkosena laitan isojen kanssa
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Hyvät suojapaikat ja omat salaiset (erilliset) ruokapaikat, niin onnistuu.
Meidän isot kanat ei tykkää mennä ahtaisiin koloihin, minne nuoriso menee. Kuusen oksista saa myös hyviä "majoja".
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Tänx!

Kumpi vaihtoehto parempi, a vai b?

a) kaikki 5 nuorikkoa kerralla vanhusten sekaan
b) ensin 2 kukkoa, jotka ovat isompia kuin kanaset, jotta vanhukset voivat tottua siihen että siellä juoksee uusia kavereita seassa ja laitta 3 hieman pienempää kanaa parin päivän päästä
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Kyllä mä olisin aan kannalla: parempi kerta rytinä, kuin ainainen kitinä... Vai miten se sanonta meni? Näin jahtaaminen (jos sitä tulee) kohdistuu useampaan kerralla.
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Noin, nyt koko konkkaronkka on yhdessä.... Kukonpojat olivat ottamassa ekan vastaanoton pari tuntia sitten ja nyt laitoin kanaset perään. Muut eivät enää edes noteeranneet pieniä kanasia kun laitoin ne mukaan jengiin. Kukonpojat saivat kyllä jonkinverran tukkapöllyä, etenkin kun alkoivat potpottamaan löytämistään herkkupaloista. Taisi isäkukko luulla että pojat lirkuttelivat sen rouvia :smt005

Eihän rakentamistani piiloista ollut mitään hyötyä, sinne ne vanhukset ryömivät tipujen ruoan perässä. Noh, saivat vanhukset muuta tekemistä herkkujen etsimisessä niin ei nuoret kiinnostaneet liikaa.

Rauha maassa, mutta yön saavat laumat viettää eri puolilla verkkoseinää.
Bastu

uuden kanan tulo nuorikkolaumaan

Viesti Kirjoittaja Bastu »

Meille tuli heti alkuun uusi kana alle 3kk ikäisten nuorikkojen poppooseen ja nyt on mennyt 3pv eikä vieläkään pääse muiden viereen nukkumaan ja kuopimaan.
Minkä verran teillä on mennyt tässä totuttelussa?

Kyseinen uusi kana (joka periaatteessa on yhden kanamme sisar, mutta erossa olleet nyt kuukauden) on sitten ottanut minut kamukseen :smt003 . Eli kovasti kiertelee minua, kun menen kanalaan/ulkohäkkiin ja etsii sopivaa kulmaa päästä syliini.
Kanalassa olen yrittänyt käsistä antaa koko porukalle jyviä samaan aikaan, jolloin eivät huomaa uuden kanan vieressä oloa ihan heti. Istuvat siis nätisti orrella silloin ja nokkivat kämmeneltäni jyviä. Mutta liian usein uusi tulokas räpiköi kättäni pitkin olkapäälleni ja muut (eteenkin kukko) potpottaa sille tomerasti moisesta käytöksestä. Onko tämä kanan minuun ripustautuminen hidaste tässä lauman/parven yhteensulauttamisessa?
Olen yrittänyt hieman väistellä kanaa välillä, kun muut selvästi ovat moisesta touhusta hieman ihmeissään.

Eivät mitenkään pahasti jahtaa uutta tulokasta, mutta eivät ihan lähellekään päästä eikä uusi tulokas kovin edes yritä.
tanja

Re: uuden kanan tulo nuorikkolaumaan

Viesti Kirjoittaja tanja »

Toisilla se sujuu nopeammin ja toisilla hitaammin. Ei tosta mun mielestä kannata huolestua, katot vaan että kaikilla on mahdollisuus ruokailuun. Tuntuu vaan olevan kesympi yksilö toi käsillä kiipeilijä :smt003
Vastaa Viestiin