Tipulla jalat haarallaan. Mistäköhän johtuu?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SannaT

Tipulla jalat haarallaan. Mistäköhän johtuu?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Meillä oli tuossa aikaisemmin jo pari brahma tipua, joiden jalat meni haara-asentoon ja tipu kaatuili myös selälleen. Parin päivän päästä sain selville teippauksesta ja koitin, mutta tiput kaatui heti selälleen tai mahalleen. Jouduin sitten lopettamaan kun eivät pystyneet syömään ja juomaan omin avuin.

Eilen meillä kuoriutui isompi satsi tipuja ja huomasin joukossa olevan taas kaksi haaralleen istuvaa tipua. Teippasin jalat heti muutaman tunnin kuluttua kuoriutumisesta ja tänään tiput seisoo ja kävelee (vähän kömpelöä ymmärrettävästä syystä).
Pidetään nyt peukkuja ja toivotaan että jaloista tulee normaalit. Jos huomenna avaisi teippaukset ja katsoisi miten tipujen käy.

Onko kokemuksia tälläisistä ja osaako kukaan sanoa mistä mahtaisi johtua? Jalkavammasilla tipuilla kun on kuitenkin 13 normaalijalkaista kaveria, jotka ovat samana päivänä syntynyt, joten luulis ettei johdu haudontaolosuhteista :smt017

Oli muuten vaikea teipata pieniä jalkoja kun piti varoa ettei teippaa säärikarvoja myös :smt005
anssiu

Re: Tipulla jalat haarallaan. Mistäköhän johtuu?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Täällä myös 1-2 syntyy vuosittain tirppoja joiden jalat osoittaa sivuille. Tipunen ei pääse pystyyn ja kauhoo vain paikallaan. Selälleen jos kaatuu niin ei pääse ylös lainkaan. Olen katsellut/ seurannut ko tipuja muutaman päivän kuoriutumisen jälkeen ja suosiolla lopettanut tipun. Tänä keväänä syntynyt yksi tällainen tipu.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on kans noita sammakkotipuja tullu kerran pari. Kumpikaan ei selvinny :smt009 Luulisin jalkalihasten kehittymisessä olevan jotain vikaa. Olen koittanu teippausta, sitomista(siis lanka jalkojen välille tukemaan) muttei oo auttanu. Yhden lievemmän eli vaan leveen asennon omaavan sain kuntoon vaihtamalla kuivikkeena olevat purut heiniin. Tipu on merkattu. Puruista ei saanu tukee niin hyvin kun heinästä, joten ei liukunu jalat pois alta. Kalkkunatiput on nää mun ekat kaks ollee vähän epävarmoja jaloiltaan koneesta ottamisen jälkeen niin käytän niilläkin ihan suosiolla heinää alusena.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Toisella tipulla irtosi eiisen päivän aikana toisesta jalasta teippi ja yllätykseksi pystyi jo seisomaan ja kävelemään normaalisti.
Toiselta otin nyt aamulla teipit pois ja jalat oli normaalinoloiset. Katsotaan nyt miten jatkossa pärjäävät koipiensa kanssa.
Vastaa Viestiin