Hanhet polkevat vedessä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin

Hanhet polkevat vedessä

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Olen lukenut tätä muut munivaiset ketjua ja olen näkevinäni, että teillä on hedelmöitymättömiä hanhenmunia ylen paljon. Jos hanhet on kunnossa ja olosuhteet hyvät niin pitäs niissä munissa olla eloa yleensä.
Mutta hanhilla tarvittis olla matala vesiprutakko tai allas tai muu vastaava jotta parittelu onnistuisi hyvin. Ne kun on isoja painavia lintuja ja kintutkin on semmoset räpylät, aatelkaa nyt :smt060

Joskus itselläni oli hanhia ja sain tämän neuvon, kun ihmettelin miks ei onnistu hautominen. Jo alkoi onnistua kun olosuhteet paransin. :smt008
Mirja V

Re: Hanhet polkevat vedessä

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Näin on, helppoa kuin heinänteko :smt005
Tuliko hanhia tällä reseptillä sitten liikaa vai miksi niistä luovuit? :smt017
pikkupi
kääpiö-kochin

Miksikö luovuin?
Se tais käydä ihan luonnollisesti. Poikaset myin tai annoin tarvitseville ja jätin aina vain sen vanhan parin itselleni. No vanhoiksihan ne lopulta tulivat eikä eukko muninut enää ja sitten ne loppujen lopuksi kuoli luonnollisen kuoleman...
Nyt muuten voisinkin taas harkita uuden pariskunnan hankkimista, ei ole enää lehmiä talossa ja olis hulppeemmat tilat talveksikin.
SariJ-T

Viesti Kirjoittaja SariJ-T »

:smt001 itselläni ei ole omakohtaista kokemusta hanhenmunien kanssa pelaamisesta, koska minun ensimmäiset hanheni ovat vasta tasan 2 viikkoa vanhoja. Mutta sainpahan hanhia hakiessani vinkin, jos joku hautoopi koneessa hanhen munia: kostutelkaa munia parin päivän välein :smt003 Oikea emokin tulee istumaan kosteana muniensa päälle, joten tuota tulisi koettaa jäljitellä konehaudonnassakin. Kuulema tuli heti loistavat haudonnat, aiemmin ei ollut monikaan kehittynyt. Ei muuta kuin kostea rätti heilumaan tai ihan vaan hanan alle hetkeksi, se kuulema tepsii. Itse kokoeilen moista ensi vuonna vasta, kun vauvamme ovat isoja ja saamme hankittua seuralaiseksi muusta suvusta reippaan jäsenen. ..tai ehkä he hautovat ihan itse ilman avustuksia, mene ja tiedä :smt049
Ihanaa kesää! s
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Sari hae kirja veden aateliset kirjastosta vaikka :) saat monta neuvoa ja niksiä hanhien elämään vaikka vanha kirja onkin :smt045 Siinä nimen omaan luki että hanhen ei tulisi antaa hautoa ensimmäisenä eikä ehkä toisenakaan vuotena. Ovat niin nuoria että harvoin hautovat loppuun ja saattaa haudonta olla niin rankkaa että henki menee...

Meillä hanhet polkevat siinä missä sattuu kiinnostamaan, usein ihan kuivalla, vaikka vettä olisi. Ja onnistumisen olen nähnyt monesti ja KUULLUT sitäkin useammin :smt042 Taavi ärjyy siivet silleen pystyssä onnistumisen kunniaksi :)
pikkupi
kääpiö-kochin

Toki ne polkee kuivallakin maalla ja onnistuukin sellaiset ketterämmät ja hiukan kevyempirakenteiset ainakin. Vaan mun oli kuitenkin niin kömpelöitä ja painavia hanheni ettei siitä polkemisesta mitään tullut jos ei ollut vettä alla. :smt048
Kyllä Salomo yritti ja yritti mutta Nella kiukkuntui niin että meinas tulla oikea henkeähipova tappelus, josta koiranikin kiinnostui jotta kuola suupielestä tippui. Luuli kai että hän sitten saanee hävinneen osapuolen höyhentää.
Näistä kaikista hanhijutuista minua on taas alkanut elämä hanhellisena kiinnostaa. Jos teillä jollakulla on vaikka syksyllä ylimääräinen hanhipari jolla on sijoituspaikka ongelma ettekä halua niitä tappaa, niin ottakaa yhteyttä. Tässä kesällä on rakennustöitä sun muuta puuhaa niin, että en ylimääräistä jalkaparia niinkään halua tuohon pihamaalle, kiitettävän monta niitä siinä jo tepastelee.
Vastaa Viestiin