Ankkatipu vain makoilee, mitä tehdä?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Adeliina

Ankkatipu vain makoilee, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Ensimmäiset ankkani syntyivät torstai-lauantai-välillä, ja nyt yksi niistä ensimmäisinä syntyneistä on jotenkin paljon vaisumpi kuin muut.
Jo eilen illalla seurailin, että tämä yksi pikkuankka pääasiassa vain makoilee. Käy kyllä syömässä, mutta menee makamaan ruoka-astian viereen ja syö makuultaan. Sen vähän, mitä kävelee, näyttää kyllä mielestäni kävelevän samalla lailla kuin muutkin. Ja juoksee kyllä, jos kiire tulee. On vaan paljon hiljaisempi ja rauhallisempi kuin muut.
Mitäs sille nyt osais tehdä, vai voinko tehdä mitään?

Oluthiivaa olen kananmunaan sekoittanut, minkä verran sitä uskaltaa oikein antaa, etten ainakaan liikaa antais? vai onko liiallisesta mitään haittaa?
Lisäksi saavat tipurehua(pikku punaheltta), välillä kaurahiutaleita, ja lasten pääsiäisruohoja :smt003 eli ohraa ja vehnää vihreänä.

Lisäänpä vielä tähän samaan kyssärin, että pidättekö ankkatipuilla tipurehua tai muuta ruokaa koko ajan saatavilla?
Pirjo

Re: Ankkatipu vain makoilee, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Luulen/huom. ei tieto: että se on vaan yksilöllistä noilla ankoillakin, jos se kerran syö ja muuten liikkuu...oletko katsonut ettei tipuilla ole vaan liian kuuma: itse huomasin viime keväänä että silloin lysähtivät paikoilleen, mutta myös läähättävät silloin.

Mulla on ´kaikille` tipuille (myös kanoille) koko ajan saatavana vähintää puhdasta juomavettä ja tipurehua, mielellään myös murskattua kananmunaa...ja sitä vettähän saa sitten melkein koko ajan vaihdella: varsinkin ankoille :smt005
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Toivottavasti on vaan rauhallisempi tyyppi :smt001 Minä laitan oluthiivaa ihan mututuntumalla, mieluumin liian paljon ku vähän. Minulla ei ole ollut poikasrehua, ei kanoilla eikä ankoilla. Ihan pienet vaakut saavat kananmunaa ja PunaHelttaa tai mitä se nyt onkaan... sitten jauhelihaa raakana, jotain vihreetä, ja sitten ku pystyvät nielemään keitettyä makaroonia ja pieniä muikkuja lisänä. Hiekkaa/+pientä soraa on myös tarjolla ja kanakalkkia tai kananmunankuoria.
Adeliina

Olen tipulia nyt päivän seuraillut, ja ehkäpä se vaan on yhtä laiskanpulskea kuin emäntänsäkin :smt003 en ainakaan mitään näkyvää syytä keksi tuolle "laiskottelulle", ja liian kuuma ei ole. Toivottavasti sillä on kaikki ok :smt001

Tosiaan, vettä saa olla vaihtamassa usein, ja voi sitä onnea kun pääsevät räpiköimään ihan kunnolla veteen. Mä oon niin menettänyt sydämeni ankoille jo muutamassa päivässä, mainioita tyyppejä :smt049
Tipurehu mulla onkin siellä koko ajan, ja onneksi kanat suostuivat tänään jopa 3 munaa munimaan(huoh..munapula täälläkin, eikä vain kaupoissa..), niin keittelen iltapalaksi munaa pikkuisille :) Hiekkaa ja kananmunankuoria on myös koko ajan tarjolla, siis käytännössä levitettynä ympäri lattioita... :smt005
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Oluthiivan annostelu on muistaakseni yksi osa oluthiivaa neljäänkymmeneen osaan rehua.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Mitähän tälle ankkatipulle kuuluu :smt006
Adeliina

Ihan hyvää, kiitos kysymästä :smt001 on vaan tosiaan ilmeisesti luonteeltaan vähän erilainen, paljon rauhallisempi kuin muut, ja olen nyt myös huomannut että toinen samanvärinen, eli oletettavasti samoista vanhemmista, on myös sellanen samankaltainen haaveilija, tulevat aina viimeisenä paikalle kun menen ruokaa viemään, tms.
Ihan hirveetä vauhtia noi kvaakut kyllä kasvaa, huh huh... :smt003
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Joo toi kasvuvauhti on kyllä lyönyt meidätkin ällikällä. :shock:
Laiskojahan meilläkin ovat kaikki viisi, paitsi silloin kun laitan isoja omenalohkoja vesikuppiin lillumaan. Hauska seuraleikki on silloin valmis!
Vastaa Viestiin