Muutama päivä sitten huomasin, että kukko ei ole meidän kanalassa ainoa, jolla on kannukset... Kanoillakin on ihan pienet piikit jaloissaan, samalla kohdalla kuin kukollakin Vissiin ihan normaalia? Kun kaikki kanamme kuitenkin munivat jne.
Toinen asia: Kuinka pitkäksi kukon kannukset kasvaa? Meillä on kohta 9-kuukautinen maatiaiskukko, jolla kannukset on ehkä noin sentin mittaiset. Kasvaako ne 9-kuukautisella enää?
Meillä kukko arviolta noin nelivuotias ja siltä on jouduttu jo kahteen kertaan lyhentämään kannuksia, kun ovat kasvaneet niin pitkiksi, että haittaavat liikkumista ja polkemista. Ensimmäisellä kerralla kannuksilla oli pituutta noin 15 cm ja lyhemsimme niitä reilulla viidellä sentillä. Nyt toisella kerralla olin toinen kannus katkennut itsestään, jäljelle oli jäänyt noin kolmen sentin mittainen tynkä ja loppu kannus oli pudonnut pois. Pudonnut osa oli toisesta päästä ontto niin, että jäljelle jäänyt kannus on ollut sen sisällä. Toista kannusta lyhensimme taas noin reilun viiden sentin verran ja jäljelle jäi taas kymmensen senttiä. Joten oman kokemuksen mukaan voisin sanoa, että kannukset kasvavat noin viisi senttiä vuodessa. Meidän kukolla kannukset kaartuvat sivulle ja alas kasvaessaan. Kannuksia voisi varmasti lyhentää enemmänkin, mutten ole uskaltanut, koska olen pelännyt verenvuotoa ja kipua kukolle jos katkaisee liian pitkän pätkän... vertaa koiran kynnen leikkaaminen. En tosin ole aivan varma kannuksen rakenteesta
Käsittääkseni kannuksia ei kuitenkaan tarvitse lyhentää elleivät ne ole kukolle tai kanoilla haitaksi.
Kyllä kanallekkin kannuksentapaiset saattaa kasvaa, jäävät kuitenkin n 10-15mm pitkiksi. Meillä on maatiaiskana, Alhon kantaa, Kukkana nimeltään. Sillä on todella suuri heltta ja aivan kukonomainen alaheltta. Kukkanasta oli kuviakin topicissa; kukko vai kana.
No asia ratkesi sillä, että määritimme sen kanaksi koska se kuitenkin munii, kukot aika harvoin.
Heippa
Näyttää siltä, että kannuksen lyhennysleikkaukseen liittyy riski, että kannuksen tappi vaurioituu, mikäli oikein olen ymmärtänyt.
Siispä poista koko kannus säännöllisesti, ettei kasva liian suureksi. Löytyi tieto, että vaikka vuosittain. Ja näin se käy tongeilla http://www.youtube.com/watch?v=EEJv4KvIog8 tai ilman työkaluja http://www.youtube.com/watch?v=MgRmPuAEr6A
Hyviä videoita, voisin kokeilla tota. Olen ajatellut, että kun kukko on kiltti, ei ole tarpeen tehdä mitään kannuksille. Mutta voihan niistä olla haittaa kukolle ajan mittaan.
Miten on, onko kukolle haittaa, jos siltä lyhentää kannuksia? Midaksen kannukset ovat kovin terävät ja satuttavat varmaan sen polkiessa kanarouvia. Lempivaimo Lydialla on suojana"takki" tai liivi sulhaskukon kovaa käsittelyä pehmentämään, kun sulat tahtoivat katketa kukkoa "kantaessa".
Täytynee kohta perustaa ompelimo, että muutkin kanarouvat saavat pitää höyhenpukunsa ehjänä.
Koiran kynsileikkurit löytyy talosta, olisiko niistä apua?
Siis onkohan toi ihan laillista touhua?
Ei sinänsä kannuksen poisto näytä tuottavan kipua kukolle, mutta tuo paljas törö saattaa olla hiukan arka jonkun aikaa. Hiukan tihkui vertakin noissa videoissa.
Olen nähnyt joskus noita "töröjä" kun kannus on irronnut itsestään ja aina siihen on liittynyt verenvuotoa.
Kannuksia voi kyllä koiran kynsisaksilla hiukan leikata päästä ja tylpistää, jos ne on liian terävät.
Ei tulis mieleenkään poistaa koko kannusta, leikkaan tai viilaan tai sahaan sillöin tällöin jos alkaa
painaa jalkaa. Pari päivää sitten löysin sellaisen kymmensenttisen kannuksen lattialta, toinen pää
oli ontto, keltään kukolta ei puuttunut kannusta. Ilmeisesti oli jossain vaiheessa jo vaurioitunut ja
sitten juuresta kasvava "työntänyt" ton kärjen pois.
Ja ihan sama homma kun koiran kynsillä. Pitäis saada jostain sitä koiratrimmajien käyttämää
verenvuodontyrehdyttämistalkkia niin uskaltais rohkeammin leikata kannuksia.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin