Hiirestäjäkanoja?!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Hiirestäjäkanoja?!

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä olen varmaan (ties kuinka monesti) kertonut meillä asuneesta hybridikana Iso-Iitasta joka monien muiden persoonallisten piirteidensä lisäksi myös pyydysti hiiriä.
Aluksihan luulin että joku hiiriparka oli kuollut keskelle tallia ja Iita siitä meinasi makupalaa, mutta kun se silloin tällöin vimman vallassa nokki jonkun hiirenraatoparan päätä ja heitteli saalistaan ilmaan, oli pakko uskoa että se oikeasti pyydystää niitä.
Mutta nyt, tyrnäväläisten tipusten asuttaessa tallikäytävää olen poiminut käytävältä jo toisenkin hiirenpoikasen, jota kananpoikaset ovat hurmoksessa höykyttäneet :smt107
Eli Iita ei ollutkaan ainutlaatuinen lajissaan...
Onko kellään muulla hiirestäjäkanoja?
Meillä ei muuten ole kissaa. Jotkut vieraat ihmettelee miksei, kyllähän tallikissa pitäisi (muka) olla. No ei tarvita, kanat parempia elättejä on, kissanvirkaa hoitaessaan vielä munivatkin :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on pari kertaa kanaparvi hukuttanut hiiren juoma-astiaan. En tiedä oikeasti, miten tahallista se on, mutta riemuissaan ja hyvinkin dramaattisesti kanat asiasta kertovat heti, kun menen tallille. Hirmuinen kaakatus ja kloklotus käy ja nyökytellään kohti saalista, "katso, mamma, katso". Ja sitten kaikki ringissä hiirenraadon ympärille jatkamaan tarinaa ja päivittelemään tapahtunutta! On muuten välillä naurussa pitelemistä..
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meidän edelliset kanat, jotka oli jotain kummallisia ranskalaisia risteytyksiä ja herra ties mitä puolalaisia sekasikiöitä hiiresti myös. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa kun oli hiiri tai supiainen nokittu hengiltä kanalassa :smt003
Nykyiset hybridit ei ole vielä todistettavasti hiirestäneet, mutta en ihmettele jos satun näkemään. Sisilisko maistui niille myös.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

:smt045 :smt045
Meillä maistuu kanssa hiiret,sisiliskot ym öttiäiset.
Kun lampolaa tyhjennetään saa olla tarkkana ettei talikko osu kuivikkeen sijasta nokka pitkänä kurkottaviin kanoihin tai kieli pitkänä saalista odottaviin kissoihin :smt012
Kissa jos ehtii ekana nappaamaan hiiren,kanat juoksevat kotkottaen perässä. :smt005
"Heiiii..se oli meidän paisti.." :smt003
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Meillä on noiden hiirien ja kanojen yhteenotoissa ollut ainoastaan humoristisia juttuja. :smt003

Tuossa kolme vuotta takaperin oli sellainen erittäin kesy hiiri, joka asusti kanatarhan kopin alla. Kävi sitten aina tietysti maahan pudonneita jyviä syömässä. En tiedä oliko se oikeasti jotenkin sairas, vai miksi aivan uhkarohkea, sillä onnistuin kerran syöttämään sille kädestä jyviä...

Mutta sitten yksi päivä samainen hiiri löytyi vesikupin alta, kun nostin kupin maasta vaihtaakseni veden. Kana tuli paikalle ja nokkaisi hiirtä, kuului vain surkea 'piip!' ja hiiri kipitti närkästyneen näköisenä pois. Kyllä sai nauraa. :smt005
Muusa

Mimmi :smt005 tapoja on siis monia saada hiiret pois päiviltä...
Onhan noi kanat kyllä niin nopeita nokkineen ettei se oikeastaan ihmetytä miten onnistuvat saamaan hiiriä kiinni. Niin salamannopeastihan niillä nokat liikkuu, taas tänään ihailin kun vein tipuille herne-maissi-paprikaa, kauhea rynnistys kupille ja päät käy nopeammin kuin neula singerissä ja ehtivät vielä valkkaamaan siinä vauhdissa että ensin menee nokkiin ne maissit.
Itse kun on niin hidas. Piti tänään päästää yks hiiri päiviltä - meillä on PunaHeltta-laari niin pieni ettei koko säkki mahtunut sinne niin olin vajaan säkin laittanut laarin kannen päälle, ja nyt laarin vajuttua ajattelin kumota lopun säkillisen sinne. Tunnustan päästäneeni perinaisellisen kirkaisun kun säkkiä avatessa sieltä meinasi hypätä hiiri syliin. No pohdittiin mitä sille tekis ja komensin sit ukkoa kaatamaan hiiri ämpäriin jotta sille voi tiputtaa tiiliskiven niskaan. Mutta hiirihän hyppäsi ämpäristä niin nopeasti ettei ukko ollut ehtinyt vielä saamaan sitä kiveä käteensä... mikä lie hyppyrotta olikin kun niin ketterästi kävi :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

myyrän poikaset on myös sillain tappeluita aiheuttavaa herkkua.. :smt012 no olinpa tyhmä.. mun olis pitänyt viime keväänä laskea tietty kanat sisään.. samahan se olis ollut mikä jätöksiä sitten pesin...
mirri

Hiiristä lisää..

Viesti Kirjoittaja mirri »

olipa helpottavaa lukea, että muillakin nuo hiirulaiset pääsevät päiviltä pian.
Säikähdinkin jo viime kesänä kun Pingu nappasi kissaparalta hiiren ja pisteli poskeensa. ja asiaa oikein ajateltuna eipä ole hiirten sotkuja kyllä kanalassa näkynyt.
Hyödyllisiä höyhenpalleroita siis kaikkiaan :smt006
Muusa

Ja just yks ilta iltatallia tehdessä tiput leikkivätkin yhtäkkiä "hiirihippaa", peukalonpään kokoisen hiirenpojan oli joku niistä saanut kiinni ja siitähän käytiin kovaa taistoa, se onnellinen joka oli saanut hiiren nokkaansa juoksi kuin vireeni ja toiset tietysti yhtä kovaa perässä. Ei ollut mitään saumaa riistää saalista niiltä...
Meillä kyllä tuntuu hiiriä juoksevan pitkin tallin nurkkia enemmän kuin tarpeeksi :smt013 mutta onneks harhautuvat räpsäänkin, joka päivä saa tyhjentää. Aamupäivällä yhden pikkuisen kotihiiren poistin räpsästä ja latasin uudestaan, vähän myöhemmin menin katsomaan niin eikö joku ovelus ollut saanut syötin vietyä laukaisematta räpsää. Vaan olin saanut silti saalista, kun vilkaisin vieressä olevaan ämpäriin missä oli Musti-tamman pellavarouhevellit turpoamassa, siellä lilluikin hukuttautunut hiiri. Urgh :smt019
caddy

Viesti Kirjoittaja caddy »

Ohhoh, mitä kanoja teillä! Meillä onsiinä ja siinä, tajuavatko kärpäsen tms ötökän nokata pois päiviltä.

Paltsi, mua jäi vaivaamaan, mikä on supiainen?
Paltsi

Supiainen

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Se on päästäinen täällä pohjois-karjalassa :)
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Kattelin tässä yks päivä, kun bankiva-kukkonen roikotti hiirtä hännästä, suussaan, ajattelin että siinä on jätkälle saalista kerrakseen, mutta saalis putosi maahan ja juoksi tiehensä. Ei oo rotua, joka ei hiiren päälle ymmärtäisi.
tiina

Kana hiirestää

Viesti Kirjoittaja tiina »

On tuosta ollut jo juttuakin täällä, mutta en löytänyt topikkia, joten pokkana laitoin uuden.
Eli tuossa yks päivä olin kanalassa ja silmäkulmassa näin vilahtavan jotain ja kun katsoin tarkemmin, Flooralla oli hiiri suussa. Se kävi kissaakin nopeammin. No siitähän se riemu repesi. Alkoi Mieletön Matojuoksu, tosin hiirellä. Floora juoksi hiiri nokassa ja muu porukka vimmatusti perässä. Tätä jatkui jonkin aikaa, kunnes Kyösti sai tarpeekseen. Se meni topakasti Flooran eteen aivan kuin olisi halunnut sanoa että'NYT se hiiri tänne', otti napakan otteen hiiren päästä. Floorapa piti yhtä napakasti hiiren toisesta päästä, jonka seurauksena hiiri katkesi kahtia! Olin aivan varma, että Kyösti kohteliaana kukkona tarjoaa hiiren päätä muille rouvillensa, mutta mitä vielä! Jätkälle tuli hirveä kiire niellä se omaan kupuunsa. Kyösti miltei tukehtui siihen päähän, jonkin aikaa se aukoili nokkaansa ja nieli vimmatusti ja minä jo ajattelin, että tämähän on hölmöä, kukko tukehtuu hiiren päähän, mutta sitten sai sen nieltyä kunnolla alas.
Kyllä oli yököttävä ja samalla hupaisa juttu.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

:smt006 :smt006 opettaja opettaja.. myös sammakot ja myyrät..laitas niille lisää eläinvalkuaista jos tappelevat hiirestä..vaikka jauhelihaa..kevyesti kuumennettuna..sekun on nyt se aika.. tai kohta on .. nokittuja kanoja..
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Oon mä välillä aina laittanukki :smt003
Vastaa Viestiin