Aylesbyryn ankkoja....

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

2kanaa

Aylesbyryn ankkoja....

Viesti Kirjoittaja 2kanaa »

Olisin kovasti menossa hakemaan englannista siitosmunia...onko täällä ketään kellä olisi ko.ankkoja? tai joku kuka on aiemmin englannista hakenut munia? mimmonen reissu on ollut?
Niin ja miten on sitten tulevaisuuden varalta..että ne lisääntyisivät? pitääkö uros olla eri suvusta vai saako sisarukset astua toisensa jne....kiitos jo etukäteen tiedosta!!!
vardenji

Re: Aylesbyryn ankkoja....

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Terveempää jälkikasvua tulee jos ovat erisukuiset :smt002 Muuhun en osaa vastata :smt017
Jos ja kun haet, niin päivitätkö tänne miten kaikki lupa-asiat menee ja kuinka kuljetus onnistuu ym. :smt023
Mua kiinnostais hakee kanoja sieltä :-"
2kanaa

Kiitos vastauksesta.
Ilmoitan miten asia etenee...soitan huomenna paikalliselle terveystarkastajalle (on tuttu) osaa varmasti opastaa..vaikka eviralle pitää varmaan myös soittaa... 20 munaa taisi olla se raja minkäverran sai kerralla hakea... pitää vissiin sitten tehdä kaksi reissua...hakea nyt nämä ensimmäiset ja sitten toiset setit...tms...soitan huomenna sinne englantiinkin, voihan se olla että sieltä osataan amyös avustaa...
Mitä munia olisit englannista hakemassa?
Itseäni kiinnostaisi Orpingtonit...
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ihan ei ole pelkkien puhelinsoittojen päässä munien haku :smt009 Sen verran monimutkikkaaksi on tehty, että itse oon ainakin toistaiseksi luoupunut koko haaveesta, en taida ihan helpolla löytää myyjään, joka kokeisiin suostuisi. (salmonella näytteet verikokein, ell. terveystodistus jne..)
2kanaa

salmonella näytteet munista???
Vai tarkoitatko vanhemmista, tilalta?
Eläinlääkärin luovutustodistus ei pitäisi kyllä olla ongelma...
ninnu

Eviran sähköposti viesti poistettu. Jokainen hankkikoon tarvittavat tiedot itse,, jos haluaa :smt025
Viimeksi muokannut ninnu, 01 Huhti 2012, 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2kanaa

Kiitos NINNU!!! Kun jaksoit tänne kirjoittaa!!!!

Eli jonkin moinen paperi sotku...ja vaatii myyjältäkin ulkomailla jonkinverran aikaa....ja vaivaa...hmm.... pitäisiköhän vaan tyytyä niihin pekingin ankkoihin..? :smt017
ninnu

:smt003 Juu, ei ole mikään helppo, tai nopea juttu. Muissa maissa olisi vaan niin kivoja siivekkäitä /uutta verta Suomipoppooseen :smt011

Hatunnosto sille, joka tuohon ryhtyy ja varsinkin myyjälle jolla riittää mielenkiinto alkaa noita testejä ottamaan :smt023
ninnu

Toi mun sähköposti Eviraanhan on täysin rautalangasta väännetään-meiningillä, mutta ei blondina ymmärrä kaikkea kapulakielta, niin pakko kysyä joka ikinen epäselvä asia, ettei käy niin, että on kuvitellut, että kaikki OK ja sitten puuttuukin joku MUNIEN terveystarkastus :smt002 :smt002 (en mä kyllä edelleenkään käsitä, että vaativatko ne munat erikseen jonkun tarkastuksen :smt003 )
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Englannista tuontia mutkistaa vielä se, että myyjän siellä päässä pitää olla rekisteröitynyt viejäksi ja se maksaa! Eli ihan kuka vaan tavan harrastaja tuskin on valmis kahdenkymmenen munan vuoksi maksamaan kaikkia byrokratian vaatimuksia etkä luultavasti sinäkään, koska munille tulisi hintaa ihan järjettömästi.

Englannissa on kuitenkin lihantuotantoankkojen munia myyviä tuotantotiloja, jotka myös lähettävät munia ulkomaille. Tuojan on kuitenkin luultavasti täytettävä myös jotain ehtoja - todennäköisesti olla tuottajia ja maksaa tuontiluvat sen mukaan - veikkaan että munaerät ovat vähän isomia kuin 20... Sen enempää en asiasta tiedä, mutta itselläni on viisi tällaisesta munasta kuoriutunutta ankkaa, tulleet siis munina Suomeen isossa erässä tuotantotilalle.

Minulle ankat on myyty pekinginankkoina, mutta väittäisin että seassa on ainakin hitunen aylesburya, koska osalla ankoista on aylesburylle ominainen lihanvärinen nokka, osalla pekinginankan keltainen nokka.

Jos rotupuhtaus ei ole ehdoton edellytys, niin meillä on näistä peking-aylesbury ? tuotantoankoista kuoriutumassa poikasia parin viikon sisällä ja niitä tulee myös myyntiin. Ankat ovat isoja ja valkoisia, ja munivat myös tosi isoja munia. Kasvuvauhti on myös aika mahtava, paljon nopeammin kasvoivat patakokoon kuin samanikäiset "suomalaiset risteytysankat".
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Muodostuukohan Suomeen joskus oma ankkarotu ja millainenkohan se olisi :smt001 Mulla on tuollaisia tavallisia ankkoja, yksi on valkoinen, pieni, mutta ahkera häärääjä ja munija, kaksi muuta (valk ja ruskea) on siihen verrattuna aika mörssäreitä.
2kanaa

Saan mahdollisesti munia 2 viikonpäästä.... saas nähdä tuleeko niistä mitään. =)
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Räpylä kirjoitti:Muodostuukohan Suomeen joskus oma ankkarotu ja millainenkohan se olisi
Taitaa jo olla: "kunhanvaan-ankka" kuten kanoissakin. Taitaa olla aika monen rodun sekasotku tuo ankkakanta mitä suomessa on (ja miksei geenivirtaa sinisorsastakin voi olla mukana).

Mä kyselin kautta Euroopan intialaisen juoksuankan siitosmunia useampi vuosi sitten, ja esim. Brittilässä yksi harrastaja (tai oikeastaan yksi maineikas ankkaguru) kertoi että harrastajat eivät luultavasti halua tehdä salmonellatestauksia vientitarkoitusta varten. Ymmärsin, että jos näytteet olisivat olleet positiivisia niin se olisi ollut "tosi huono homma" kasvattajalle, jotenkin rivien välistä ymmärsin että silloin linnut olisi lopetettu. Tosin eivät tätä suoraan sanoneet. En sitten lopulta tuonut munia suomeen koska elämäntilanteeni muuttui ja en voinut ottaa enempää ankkoja.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Siimis: Minkä painoisia noi sun mahd. risteytykset ovat? Noi Aylesburyt on ihan valtavia, netissä oli, että 9-10 kiloisia :shock: Aikamoisia jöötejä :smt003
MattiH
tipu

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Mun käsitys on että tuotantoankkojen vanhemmat on tuotu täältä:

http://www.cherryvalley.co.uk/

Heidän sivuillaan puhutaan pekinginankoista, mutta kyllä kait se pohjautuu hybridisaatioon saada tehokkaasti tuottava teuraslintu. (Aikasemmin oli sivut eläinaineksen ostajille, mutta nyt en löytänyt kuin kuluttajamarkkinointia.)
Vastaa Viestiin