Tuota hiivaa kyllä täytyy kokeilla ihan varmuuden vuoksi.
Mulla ei oikein ole tuossa selvillä nokkimisjärjestystä vaikkei ole kuin kolme munintaikäistä kanaa ja nuori kukko (+oli ne kaksi käppänää ja lokakuun lopussa kuoriutunut maatiainen mikä vielä hengissä). Tai selvä on se, että martta on ykkönen ja sitten onkin kaksi josta en erotakkaan enään mitään. Oon vaan huomannu, että tuo joka sen nahkamunan pyöräytti on kasvattanut nyt harjaa ja helttoja aikalailla..Muilla kanoilla ei meillä noin isoja ole ollut.. Ja muutenkin kanat ovat kovin lihoneet(kaikki nyt huomioiden....)
Nuo käppänät oli syys-loka kuoriutuneita, eli ei edes enään mitään tipuja. Tarkkaa en tiedä, kun oon ne ostanut. Eli tuon olisi pitänyt alkaa munimaan hetkenäminähyvänsä. Katteltiin jo tässä, että on erinlaisia munia, mutta en sitten varmaksi osaa sanoa muniko jo, harja ei ainakaan vielä punertanut, niin ei varmaan? Toisella joka aikasemmin hakattiin näin, niin punerti jo heltta/harja. Tuolla kanalassa olisi kyllä ollut rotalle 9kpl nyrkin-kahden kokoisia tipuja toisella puolella verkkoa, että olis luullut niiden menneen sen suihin... Ja pikkusen mietityttää olisiko rotta mistään sinne päässyt, kun siellä ei seinissä oikein reikiä ole.. Mutta mies lupasi laittaa huomenna pienet pyydykset, eihän se mitään maksa! Meillä on jyvät ja kaikki muut ruuat säilytetty vanhassa maitotankissa sekä isossa kannellisessa korvossa, että ei oo hiiriäkään nähty kuin kaks kertaa. Ainoat vapaat ruuat on just kanalassa automaateissa.
Käppänöitten liikkeet:
20.1 tuvasta kanalaan. samaan laumaan mihin kuolivatkin sitten. Häkki viritelmä-->pääsivät turvaan pienempään häkkiin ja sieltä kulkemaan vapaasti laumaan
helmikuun alku viikoilla purin viritelmän ja porukassa ihan ok meininki. ajoittain kovemmin nokkimajärjestystä haettiin, mutta luulen kuuluvan asiaan
n.viikko sen jälkeen erotin sairas häkkiin käppänän joka kuoli eka. tämä oli se joka muuttui ilmapalloksi ja parani
palautin porukkaan päivää kahta ennen kunnes...
24.2 eka löytyi kuolleena (tuo ilmapallo). päälaki auki.
porukassa hyvä meininki ruokailivat vähän erillään ja varoivat hiukan isompiaan
25.3 yllättäin toiselta hakattu pää(/kasvotkin?!) auki. löytyi elossa, ihan jaloillaan, mutta tapettiin koska oli tosi surkean näköinen päästä ja toinen silmä ei ollut enään kunnossa. Ihmettelen suuresti kuinka oli enään edes hengissä, koska eka oli "paremman näköinen". tarkastin toisen nuoren ja oli sen näköinen ettei ole kyöhyytetty, yritin kattella verisiä nokkia tmv mutten havainnut.
Aion kyllä nyt pitää kunnolla kirjaa ihan kaikesta, virittää häkit, syöttää hiivat jne. Ymmärtäisin jos porukassa olisi jatkuvaa kärhämää, mutta kun ei ole....