Munien kääntely ennen haudontaa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kuivamäki

Munien kääntely ennen haudontaa

Viesti Kirjoittaja Kuivamäki »

On siis tarkoitus laittaa omien kanojen munia hautumaan, mutta koska munia ei tule kuin 2-3 päivässä, niin on munia muutama päivä pakko säilyttää jääkaapissa ennen kuin niitä on tarpeeksi haudontaa varten. Eli siis onko munia käänneltävä myös ennen haudontaa?
mokomaki

Re: Munien kääntely ennen haudontaa

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Juup kyllä niitä kandee käännellä, ite oon sen 2-3 kertaa päivässä kääntäny. Syytä olen itekki miettiny onkohan että pyssyy niinkö liikkusana vai mikä siinäki on...
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minä oon kääntäny aamulla ja illalla. Ja ihan terveitä tipuja on tullut.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ja minä en oo kääntäny kertaakaan ja kuoriutumisprosentit olleet lähes 100 :smt003
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

On se niin hassua miten monella täysin erillaisella tavalla päästään loisto tuloksiin :smt003
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minä olen lähetellyt jonkin verran ankan munia ympäri suomea, ja käännän munat aina aamuin illoin -enkä säilytä jääkaapissa -vaan verannalla 10-14 asteen lämmössä.
Luulen että munien kääntely on tärkeää ettei se ´napanuora` joka pitää keltuaista keskellä (sillä oli joku nimikin mutta en nyt muista) ei pääse venymään jos kääntelee ja niin se keltuainen pysyy paremmin siellä missä kuuluukin. Joku toinen osaisi varmaan selittää oikeilla sanoillakin tuon asian...?
Kuivamäki

Viesti Kirjoittaja Kuivamäki »

Kiitos :smt006 , taidan laittaa muutaman munan joita ei ole käännelty ja loput sellaisia joita on säännöllisesti aamuin illoin pyöritelty tuonne koneeseen, katsotaan sitten että onko kuoritumisprosentti molemmilla yhtä hyvä :)
Viimeksi muokannut Kuivamäki, 14 Maalis 2012, 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mullakin on ollu 100% haudontatulos usein enkä käännä omaan haudontaan meneviä munia. Ja joskus huomasin laittaa hautomakoneen kääntäjän päälle vasta puolivälissä haudontaa. Tulos oli silloinkin lähelle 100% :smt001

Uskon että ennen haudontaa kääntö on tärkeää vain jos munat säilytetään liian kuivassa ja pitkään.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kiitos täältäkin! Mä olen niin käännelly niitä, vaikka olisivat vaan pari päivää tos pöydällä. En siis laita jääkaappiin vaan varjosaan viileeseen paikkaan keittiössä(työtason nurkka) jossa olen käännelly mahdollisimman usein.
Täytyykin kokeilla noita jääkaapissa olleita ihan mielenkiinnosta. Toivottavasti tulee kanatipuja :smt003
Vastaa Viestiin