Hanhet samalla laitumella lampaiden kanssa?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SannaT

Hanhet samalla laitumella lampaiden kanssa?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Pysyykö samoissa aidoissa (lammasverkko 1m) ja miten yhteiselo sujuu?
Onko kokemuksia?
fasunen

Re: Hanhet samalla laitumella lampaiden kanssa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Kyllä meidän hanhet ainakin tuollaisissa aidoissa pysyi mutta kai jotkut kevytrakenteisemmat yksilöt voisi ylikin lentää.
SannaT

Onko muilla ollut lentävempiä tapauksia?

Miten hanhen siitosmunia on yleensä saatavilla?
Jos hanhia päättäisin ottaa, niin olisi mukava saada itse haudottaa ja seurata kasvua :smt001
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä yksi skåneista lentää, on selvästi kevyempirakenteinen kuin muut. Päätään saa varoa jos se säikähtää, nousee niin korkealle. Vaan tuskin se ilman hyvää syytä menisi aidasta yli. Tarkoitus on tänä kesänä kokeilla yhteislaidunta lampaiden kanssa. Viime kesän olivat irti pihassa mutta nyt aikuistuttuaan voivat olla turhankin tehokkaita pihavahteja :-" .
Suosittelen haudottamaan ainakin pihahanhet itse, kun leimautuvat heti omistajaansa niin yhteiselo on ehkä auvoisempaa. Mulla ainakin oli uskollisia ystäviä ja sylihanhia viime kesänä kun olivat "pieniä" mamman kultia :smt050.

Meillä hanhet hätyyttivät pullokaritsaa viime kesänä, en tiedä olisivatko uskaltaneet hyppyyttää emon kanssa olevaa. Hanhi on tosi tarkka reviiristään (ainakin meidän ukkohanhet), hyväksyy ne jotka siellä jatkuvasti ovat, mutta ei uusia tulokkaita eikä vieraita.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Noi mun hansulit nyt hipsii vapaana, mutta välillä menevät porteista lampaiden tarhaan, siellä on juurikin tuo metrinen lammasverkko. Jos akat lähtee tarhasta, niin ettei ukko huomaa, niin kyllä vaan vetelee ukko yli verkkojen, kun lähtee muikkeleiden perään. Muuten ne ei kyllä lennä, eikä ole mitään kevytrakenteisiakaan.

Kaverilla lampaat jja hanhet laiduntavat samalla laitummella ihan mukavasti :smt045

Mulla on edelleen ollut tänä vuonna hanhet munat kaikki tyhjiä, vaikka vanha, asiansa osaava ukko asialla....
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla oli viime kesänä ja hyvin ne siellä pysyi, tosin hanhet viihtyi enemmän lampaiden laitumen reunaa kulkevassa ojassa, kuin varsinaisesti laitumella. Välillä joku saatto lentää yli sieltä mutta kun muut ei tullu niin karkulainenkin meni äkkiä takaisin. :smt003
SannaT

Kiitos vastauksista.
Kuulostaa siltä, että laitan vakavaan harkintaan josko yrittäisi hankkia n.10 kpl hanhen munia omaan hautomakoneeseen kevääksi.
SannaT

Lammasaitauksen laajennus kohta edessä ja tehtiin samalla myös päätös kokeilla niitä hanhia siinä samassa lampaiden kanssa. Tehdään sitten hanhenpitävä aitaus jos jostain syystä eivät pysy lampaiden kanssa samassa.

Laitoin jo ostoilmoituksen munista, mutta jos joku sattuu tietämään mistä kannattaisi kysellä munia niin vinkatkaa :smt006
Vastaa Viestiin