PutkiTV tipula

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

vardenji

PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Aloin rakentaa tipulaa rikkoutuneesta kuvaputkiTV'stä. Aloitin homman tänään, joten kuvia en saa vielä laitettua, mutta jos en ala kirjoittaa jo nyt, unohdan mitä piti kirjottaa. TV lakkasi toimimasta jo aikaa sitten, olihan se jo vanha eikä mulla muutenkaan kanavat näy :smt003

Laskin TV'n peiton päälle lattialle, koska kuvaruutu ei missään nimessä saa hajota :smt018 Ensin avasin kaikki ulkoa avattavat ruuvit, kaikki löyty takaa ja alta ja niitä on paljon! Käänsin TV'n niin että ruutu oli peittoa ja lattiaa vasten ja nostin takakannen pois. Katkoin sähköjohtoja sitovat nippusiteet pois(huomatkaa ettei telkku saa olla seinässä kiinni :smt002 ) ja avasin virtapiirejä, levyjä ja kaiuttimia pitävät ruuvit. Poistin kaikki irrotetut osat katkaisemalla sähköjohdot kuvaputken takaosan vierestä. Avasin kuvaputken mutterit ja kaverin kanssa nostettiin varovasti kuvaputki pois etuosan päältä.

Kun kaikki on irrotettu, voidaan takakansi ruuvata toistaseks vielä takasin kiinni, jotta oikeat ruuvit ei huku. Niitä ruuveja tulee todella paljon ja eri kokosia, tarvittiin kolme eri ruuvaria ja 13mm hylsy jotta sain kaikki irti. Hylsy olis varmaan ollu 12mm mutta mulla oli vaan 13.

Nyt olen siis tässä vaiheessa joten jatkan ja laitan kuvia heti kun saan mm rullan jesaria pohjan tuuletusritilän ja scart-aukkojen peittämiseen, verkkoa ruudun tilalle(aukko on kaareva, joten voin unohtaa sen pleksin) ja muita pikkutarvikkeita. Otin hävettävän vähän kuvia telkun purkamisesta... antennijohdon aukosta taitaa mahtua keinoemon johto, kun laittaa sen pienemmän pään ulkoa sisälle!
Rusina

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Vari, sulla on pieni suojelus- :angel1: olkapäällä!!!
Vanhassa telkussa on niin paljon latautuneita kondensaattoreita ym. muita osia jotka voivat olla virtaa täynnä, että ammattikorjaajatkaan :smt064 eivät koske niihin muuta kuin rannemaadoituksen kanssa! Meidän isäntä kokeili nuorena purkaa kymmenen vuotta ladossa ollutta TV:tä ja taju lähti! Ainoa asia jonka oppi kerrasta! (kaikkea muuta rassaa :smt120). Irto-osien kanssakin pitää vielä olla varovainen, kuvaputken päästäkin voi saada Aimo Säkärit!
Älkää pliiiiiiissss kokeilko!
lina

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja lina »

Samaa olen minäkin kuullut, siis että vaikka tv ei ole seinässä se on tosi vaarallista purkaa.
tinttu

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Ohoh, piti just hehkuttaa et pikkasen hieno idea, mutta en yhtään tajunnut että noin "loistava" että ois voinu oikein tällit lävähtää...Mutta ideana hauska ja innolla kyl oottelen kuvia :smt002
Meillä oli aikanaas kun olin mukula, simmonen ihana töllö mikä oli sillai luukkujen takana ja näytti ihan kaapilta, jalat ja kaikki... Siihen iski ukkonen ja päätyi varmaan kaatikselle, vaikka sillon jo mietin kuin kiva siitä ois jotain pykätä.
annemari

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja annemari »

Kopioin tämän elektroniikkaharrastajien sivulta:

"Kuvaputken sisällä on tyhjiö. Putken lasin rikkoutuminen
aiheuttaa putken luhistumisen, eli käytännössä putki
voi pahassa tapauksessa räjähtää, ja lennättää
lasinsirpalaita lujaa ja kauas."

Eli tuon Rusinan mainitseman sähkövarauksen lisäksi muitakin vaaroja löytyy, että elkää hyvät ihmiset menkö näpelöimään vanhoja TV:itä
!!!!!
tinttu

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Se meiän töllö ois varmaan jo varauksensa purkanut ja putkensa myös, räjähti meinaan niin komiasti! Sitä äipän kanssa sit sateeseen kannettiin ettei syty palamaan kun savus siinä olkkarin nurkassa. Taisin olla 9v tuolloin.
vardenji

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ei siis ihan niin vanha tv :oops: Vaan mun aikuisiällä valmistettu(5-6 vuotta). Ja toi peitto oli juur tota lasia varten. Sähkömies-isoveljeltä kyselin ja sen piti se alkuun purkaa, mutta soittikin mulle sit vaan ohjeet ja kutsu hysteeriseks kun en uskaltanu johtoja alkuun katkasta. Telkussa oli maadotusjohto kunnossa.
Ja toi lasihan ei siis saa missään nimessä mennä rikki, sen tiiän. Isoveli sano et sitä saa lyödä vasaralla pari kertaa ennen kun rikkoutuu. En yksin uskaltanu ees kokeilla nostaa sitä. Purkamiseen meni varovaisuuden vuoks n. 2 tuntia.

Ehkä en näitä kuvia purkamisesta tähän sit laitakaan :smt017
vardenji

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Soitin isoveljelle ja kysyin asiasta.

Eli siis ton ikäsissä telkuissa se sisällä oleva jännite purkautuu muutamassa tunnissa. Putken sisällä oleva alipaine saattaa aiheutta sisäänpäin kohdistuvan räjähdyksen, josta saattaa sinkoilla lasinsiruja myös ulospäin ruudun painuessa kasaan. Ruutu aiheuttaa hajotessaan röntgensäteilyä, joka on n. 10% röntgen kuvaamisen voimasta. Eli siis hyvin varovainen on oltava, mutta ammattilaisen ohjeilla tätäkin tehtiin.

Äiti mainitsi että hänen lapsuudessaas kaikki telkkarit purettiin kotona ja niistä tehtiin mm. nukketeattereita ym :smt017
lina

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja lina »

:smt023 Hyvä että sinulla homma hallussa, ja että muut tietää olla varovaisia.

Minä kyllä mielelläni katsoisin niitä kuvia. :-)
vardenji

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tipula valmis! Laitan sit kuitenkin kuvia kunhan ehdin. Purkamisestahan mulla ei kuvia ookaan...

Kiinnitin muotoon leikatun verkon vahvalla jesarilla(se sit auttaa kaikessa...) sisäpuolelta ja leikkasin verkkoon oven jonka reunustin jesarilla ettei jää teräviä rautalankoja tipujen silmiä puhkomaan. Lämmitin on sisällä, poistettua sen saa valitettavasti vaan ruuvaamalla telkun auki neljällä ruuvilla, mutta johto mahtu hyvin antennipiuhan aukosta. Ruokalautanen ja vesikuppikin on sisällä, alustana sanomalehtee.
Lukkona ovessa on toistaseks vaan rautalankaa, kehittelen siihen vielä jotain myöhemmin. Isoveli kävi tarkistamassa tv'n osat kun hetkeks lasten kanssa tuli tipua kattomaan ja totes ettei noiden piirilevyjen tehot riitä kun korkeintaan nipistämään sormenpäitä. Tarkisti samalla kuvaputken ja irto-osista totesi ettei tartte mitään niistä uusiokäyttöön, joten kaikki vaan keräyspisteeseen.
Tipu sammahti rankan päivän jäljiltä hautomakoneeseen, joten nukkukoon siellä vielä tän yön... Huomenna muutto tipulaan :smt002
vardenji

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja nyt sit muutama kuva. Valmistuksesta ei tosiaan montaakaan oo. Tipu on tipulassaan ihan tyytyväisen olonen, mutta kavereita kaipaa.

Leikkasin verkkoo muotoon samalla kun asensin sitä
Kuva

Alkuun vaan sieltä täältä kiinni, myöhemmin vähän järeemmällä teipilla kokonaan ympäri ja piikit teipin alle
Kuva

Valmis tv
Kuva

Lämmitin sopi sinne ihan hyvin ja antennipiuhasta sain johdon läpi
Kuva
tinttu

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Voi hitsit, toi on kyllä hauska idea! Ja varmaan ihan toimivakin :smt023
Pirjo

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...ja varmasti mielenkiintoisempaa katsottavaa, kuin jos olisi tv alkuperäisessä muodossaan!
vardenji

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä vaan kaipaan sitä virrankatkasijaa kun tipu rupattelee välillä öisin ja se kuuluu aika hyvin hiljasessa talossa :smt005
lina

Re: PutkiTV tipula

Viesti Kirjoittaja lina »

Hieno siitä tuli! :smt023
Vastaa Viestiin