lämpölevy

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

milkkis]

lämpölevy

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Osaako kukaan sanoa että kannattaako tällänen ostaa. Jotenkin tuntuis paremmalta vaihtoehdolta kun lamppu.....

Heka Lämpölevy 31cm*41cm

Muovista ja alumiinista valmistettu poikaslämmitin.
Energiaa säästävä, jatkuvasti lämpöä säteilevä.
Virheetöntä toimintaa jopa kosteassa käyttöympäristössä.
Lämpötila optimoitu tipujen kasvatukseen.
Portaaton korkeudensäätö kierrejaloilla.
Mitoitettu 30-35 poikaselle.
ninnu

Re: lämpölevy

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on vain hyvää sanottavaa!

Tosi näppärä, tiput mahtuu hyvin alle , isommallakin porukalla ja se jalkojen säätö on hyvä, saa pikku hiljaa lämpötilaa sitten laskettua/ sopii pikkuisile tipuille, että isommille anhat/kalkkunat jne.
ja saa öyt nukuttua rauhassa, kun ei ole mitään spotteja yötä päivää, meillä tipit kun asuu alkuun sisällä.
Lämpö on tasaisesti koko levyn alla, eikä ole pelkoa, että joku ei pääse tarpeeksi lämpimään kohtaan, kuten lamppujen kanssa saattaa käydä.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

jotenkin näin mä aattelinkin että tuntuu paremmalle kun lamppu :smt001 Eli laitetaan hankintalistalle
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

mie oon kanssa tyytyväinen, mutta ei sinne kauhean isot tiput enää alle mene, meidän rokit on nyt 4 viikkoa ja otin levyn eilen pois kun huomasin siipien nikamassa (kyynerpää??) palovammat joka tipulla kun seisovat siellä alla :shock: ja niitä on viisi ja ei meinaa mahtua. Laitoin levyn viiriäisille, 19 kpl meni alle hyvin mutta paljon enempää ei mahtuis. ostan sen isomman kyllä kanoille :) mut pelaa hyvin kyllä ja on turvallisempi kuin lamppu! ja termostaatillisen version, se levy on nääs polttavan kuuma kyllä... isommille saa sitten säädettyä lämpöä alemmas :)
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

En minä tipuja siellä levyn alla yli kahta viikkoa pidä, tai riippuu rodusta, kääpiörotuiset saattaa olla kolmekin viikkoa. Siinä vaiheessa kun alkavat oleskelemaan enemmän muualla, kuin levyn alla, otan levyn pois ja laitan spotin tilalle ja tarkkailen hakeutuvatko vielä lämpöön miten paljon. Nyt tuolla on kolme viikkoisia partakanoja, ja niillä ei ole enää mitään lämmönlähdettä häkissä, vaan huoneenlämpö riittää.

Asustavat siis 120 kanihäkissä, johon olen viritellyt orsia jne.

Eilen kuoriutui 8 jättikochia, 8 partakanaa ja 5 paduania, niillä on nyt levy käytössä, mutta paljon ne viettää aikaa ihan muuala kuin levyn alla, vedet ja ruoat on ihan toisessa päässä, että pysyvät raikkaina.
sannikki

Ninnu meillä on pari- kolmeviikkoisena tiput jo kanalassa missä lattia lämpö on noin +10 astetta ja molemmat tipulat on lattiatasossa, joten lämpö on ehdoton(sisällä alkaa tipuilla parissa viikossa olla niin pirullisen hurja meininki :smt043 ), ja keräiltyäni viiriäisiä pitkin olohuonetta tulin siihen tulokseen että seuraavat haudonnat tapahtuu vasta kun kanala on laajennettu ja saan sinne koneen ja tipulat omaan tilaansa :smt042 kyllä noi rokit ainakin nukkuu edelleen lampun alla, vaikka paljon muualla kulkevatkin, spottilamppu 60w lampulla niilläkin on vaan, mutta näyttävät tarttevankin. Kotcit on päälle 6 viikkoa niillä on puvut valmiit ja lämpölamppu otettu pois.
Maattari
lindell

Lämpökatto

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Koettelen tässä viritellä lämpökattoa noille konehaudotuille tipuille. En saa lämpöä nousemaan korkeammalle kuin 27 asteeseen ja pitäisi saada 31. Tuntuu että alemmas ei voi laskea, vai kuinka matalalla pidätte? Musta tuntuu että tipujen pitää jo nyt ryömiä sen alle :smt017 . Muutenkin ne jalat on hankala säätää, tuntuu että tuo lämpölamppu on paljon parempi ja helpompi vaihtoehto, vai onko tässä nyt jotain mitä en tajua?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Hellan lettas

Re: Lämpökatto

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

mulla on se lämpölevy ja sitä ei ainakaan saanu lämpöseksi ja tiput oli sisällä kesäaikaan),kun sen piti laittaa ihan sinne ylös(muuten ne olis joutunu ryömiin sinne alle) ja tiput joutu nukkua seisten,että pysy lämpöisenä.Sitten yksi tipuista oli vielä kastellu ittensä ja ei lämmenny ollenkaa siellä levyn alla ja nuokkui ja oli apaattinen,,vaihdoin lamppuun ja alkoi pirteä vipellys tipulassa,se lämpölevyn alla kylmissään väpätys loppui siihen. En tykänny.Kesällä se on pihalla hyvä lisälähde jossain ,jos ulkoiluttaa hiukan tipusia,en muuta virkaa oo keksiny? :smt017
Hellan lettas

ai niin ja lisänä vielä ,että viimekesänä mä olin kattomassa sellaisessa kotieläinpaikassa eläimiä ja siellä oli myös vastakuoriutuneita kanatipuja,,siellä oli sellainen iiiiso lämpölevy ja sielläkin tiput seisoi vaan häkissä nipussa rivissä sen levyn alla ,eikä tehny mitään? väpätti siellä? ja se oli siis iso ja laadukas lämpölevy se..mulla on vaan 20 tipulle tarkoitettu. Lampun kanssa ne tiput keksii kaikkee tekemistä ja hääräävät, toisinku levyn alla seistä jöpöttävät. Nämä on mun kokemukset,muilla voi olla parempia. :smt023
Maattari
lindell

Mullakin lämpökatto täällä sisällä. Kanalassa sen alla olisi varmaan 15 astetta.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Hellan lettas

Emmä ainakaa tykänny siitä,vaikka jeesusteipillä teippasin sinne takaseinään sellaisen puisen levyn(lasten puinen palapeli) ,silti se lämpö ei mielestäni ollu riittävä,eikä anna tipuille liikkumavaraa,ku pitää nyhjäillä siellä levyn kupeessa,,niin paloturvallinen kuin onkin,,ehkä sitte isommille tipuille vois ajatella kanalassa,jotka ei tarvii enää ihan niin kovia lämpötiloja,ja sehän ei valaise ja on tosiaan paloturvellisempikin?
Maattari
lindell

Sain lämmön nousemaan kun vaihdoin mittaria :smt005 . En mäkään tykännyt tuosta katosta, sama kokemus että nysväsivät passiivisina sen alla. Vaihdoin lämpölamppuun ja nyt porskuttavat taas täysillä kuten tekivät akvaariossakin.

Talbot

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Ihmettelinkin kun yksi "pennunostajani" kyseli outoja lämpölevystä, kuinka sen alla muka poikaset joutuu ryömiin kyykyssä yms. Nyt löysin tämän keskustelun. Me hankittiin lämpölevy viime talveksi, ja on loistopeli. Jalkoja säätämällä saa tismalleen haluamansa lämpötilan. Kun poikaset kasvavat, lämpölevyn jalkoja ruuvataan ylemmäs. Poikaset käyvät lämpölevyn alla vain nukkumassa ja ehkä lämmittelemässä, muuten vilistivät pitkin aitausta kuin viitapirut. Mieluummin lämpölevy kuin -lamppu.
Hellan lettas

kyllä ne brinsean alla joutuu ryömiin (mulla isoja tipuja tullu)ja värjöttelemään,joka mulla on..ehkä joku muu merkki toimii paremmin?
sannikki

Meillä on Hekan lämpölevy ja on ollu niin ylhäällä kuin jalat antaa myöten siin 38-39 astetta on sen alla sisätiloissa, tipulan pohjalla, eli ainakin tämä malli toimii hienosti. Myös kanala-oloissa tykkään kun lämpö ei pääse karkaamaan ylös, ja pehku lämpeää mukavasti. Hekan mallin jaloissa loppuu vaan säätövara korkeammalle nopsaan ja ekojen tipujen kanssa huomasin lieviä palovammoja öööö olkapäissä :smt017 onko kanalla olkapäät :smt042 palovammat johtuivat siis tipujen seisoskelusta levyn alla niin että selkä otti levyyn kiinni. Vaikkei levy tulikuuma olekaan niin ei siinä kauaa kärsi näppejään pitää :smt037

Olenkin suunnitellut että teen naulausnauhasta tai onko se reikänauhaa (sellanen metallinen nauha rei'illä) kiinnikkeet joilla sen saa roikkumaan haluttuun korkeuteen :) Tykkään tosta varsinkin sen takia että hehkulaput poksuu aika ajoin, niin tuntuu varmemmalta pienten tipujen kanssa. vaikka voihan tuokin hajota tietenkin...
Vastaa Viestiin