Kokemattoman kysymyksiä ja hulluja ideoita..

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kaztanja

Kokemattoman kysymyksiä ja hulluja ideoita..

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Näin mä taas teen itseni yleisesti naurunalaiseksi esittämällä hulluja ideoita ja kyselemällä hassuja.. :smt005

Mun tekisi mieli ottaa lemmikiksi ankkapariskunta. Etsin tietoa täältä, mutta en oikein löydä tietoa kuinka viileässä tilassa ankka pärjää ilman räpylöiden paleltumariskiä? Ymmärsin kuitenkin viesteistä joita löysin, että monellakaan ei ole ankkalassa lämmitystä. Tila, jossa ankat olisivat on vedoton ja kuiva eristetty autotalli, jossa ei ole lämmitystä. Eli pakkasta on pakkasilla jonkin verran vähemmän kuin ulkona. Lattia kaivoa ei ole ja tämä veden lutraus kysymys tuntuu haastavimmalta.
Elkää naurako, mutta kysynpä kuitenkin: Kakkaavatko ankat veteen, jossa ne kylpevät?

Mietin kylpyratkaisuksi viritelmää vanhasta kylpyammeesta ja läpinäkyvästä pleksistä ja muovista. Hullu ajatukseni on rakentaa "kylpylä", jossa taivutan ammeen päälle kaarikatoksi läpinäkyvän pleksin, jonka voi avata altaan putsauksen ajaksi. Myös toinen pääty on tarkoitus sulkea, niin ettei vesi roisku ulos ammeesta ja vain toisesta päästä olisi vannaan kulku portaita myöten pienestä aukosta. Samoin vannasta portaille portaat. Pleksikattoon suunnittelen asentavani ehkä roiskeveden kestävän lämmittimen, jotta vesi pysyisi sulana pakkasilla. Lämmitin juttua pitää ajatella mikä oikeasti sitten toimisi? Ehkä joku akvaariolämmitin altaaseen? Tai saiskohan lämpölamppua mitenkään suojattua roiskeilta riittävän hyvin? Vettä on tarkoitus laittaa vain 10-15cm altaan pohjalle. Tietysti altaaseen kulkeutuu varmasti roskaa ja likaa höyhenpuvussa ja jaloissa, mutta, jos pehku on puhdas luulisin ettei likaa kulkeutuisi ihan älyttömästi, JOS ne eivät kaki veteensä, jossa kylpevät?
Ajatus on vähentää ympäristön kastumista ja pidentää vedenvaihtoväliä.

Okei okei.. älkää nyt naurako jos ajatus kuulostaa ihan tuhoontuomitulta. XD Mulla ei ole käsitystä kuinka paljon ankat todella sotkevat. Ja jos tämä jotenkin saattaisi toimia, kuinka usein luulette minun joutuvat vaihtamaan silti veden altaaseen? Päivittäin? Parikertaa viikossa? Viikottain? Ja suostuiskohan ankat yleensä menemään tollaseen "poteroon"?
kaztanja

Re: Kokemattoman kysymyksiä ja hulluja ideoita..

Amme pitäis vielä ympäriltä eristää ja pakkasilla vois pleksikaton päällä pitää vaikka vilttiä lämmöneristeenä, jotta roiske vesi ei jäätyisi? Olettaen tietysti että kylpylän pleksikattoon on asennettu valo, jottei poterosta tule pilkko pimeä.

Mitä enemmän mietin tätä sitä enemmän tulee kysymyksiä ja sitä tuhoontuomitummalta idealta tämä kuulostaa. :smt005
Viimeksi muokannut kaztanja, 04 Helmi 2012, 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Veden joutuu vaihtamaan jokapäivä koska ankat kakkivat ja sotkevat ruokaa ym veteen...
kaztanja

Siispä kylpylä pitäisi rakentaa sen verta korkealle, että sinne alle mahtuu saavi johon puljun vois helposti tyhjentää päivittäin. Ja letkuvesi ois kova juttu altaan täyttämisessä tai edes lähellä sijaitseva vesipiste. Mutta vesipistettä ei ole talvella kovin lähellä.. :smt017 Taitaa tää mun ankka haave jäädä haaveeksi. Ehkä sitten jos saadaan aikaseksi vetää tonne talliin vesijohto. Tai kaikkihan on kiinni halusta ja motivaatiosta KUINKA paljon niitä ankkoja haluaa ja paljonko on valmis tekemään niiden vuoksi lisätyötä.. ;) Mut ois ne lättäjalat niin ihania.. Huoh!
weivi

Viesti Kirjoittaja weivi »

Ei ne ankat talviaikaan t arvitse kylpypaikkaa ja etenkin kylmissä tiloissa se on aivan mahdottoman työmäärän takana ja kastelevat vain ympäristönsä,kylvyistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.Pärjäävät talven yli aivan juomavedellä ei pidä laittaakaan isoa astiaa etteivät änge sinne astiaan ja pysyy oleskelu tila suht koht kuivana.Niille viedään lämmin vesi pari kolme kertaa päivässä ja se kyllä riittää.Monella ankan pitäjällä ei ole kummoisia kylpymahdollisuuksia kesälläkään.Jos liian täydellinen meinaa olla eläinten pidossa niin ei siitä oikein mitään tule hyvä hoito ja riittävä ravinto on tärkeää mutta kyllä ne sitten kesällä voi kylpeä.
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Aikoinaan kun mulla oli ankkoja niin aina kun oli suojakeli talviaikaan laitoin ulos ankoille lasten kylpyvannaan lämmintä vettä ja siinä ne tykkäs lotrara. Jos oli ollut pidempi jakso ilman kylpyä niin olivat tosi riemuissaan ja syöksyivät vannaan ja sieltä pois ja kauheaa rallia ympäri astiaa. Koomisen näköistä lotruuta ja tämän tästä saipi laittaa lisää vettä niille vannaan kun tahtoi vesi lentää yli laitojen :smt005
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Jäitä hattuun, hiljaa hyvää tulee :smt002 Minulla ankat ovat lämpimässä (n.15 kpl+2 hanhea). Itse olen sitä mieltä kanojen ja ankkojen kanssa, että vaikka sietäisivät kylmää... miksi pitää... omaa nuukuuttako vai mitä :smt017 Itsellä on ainakin parempi mieli, kun tiedän, että ankkalassa ja kanaloissa on lämmintä ja kaikilla asiat ok. Nytkin on pakkasta melkein -30 astetta, miksi kiusaisin eläimiä kylmällä... ja helpomalla pääsen itse. Ankkalassa on kaksi vesi astiaa silloin kun olen kotona, ja joudun koko ajan niihin vaihtamaan veden. Töissä ollessani vesiastioita (pari pesuvatia ja ämpäri ja yksi liekö joku leivonta-astia) on viisi. Tietty eivät silloin pääse ns. kylpemään, mutta onhan vettä länträttäväksi. Ankat sotkee. Eikä meillä talvella varsinaisesti kylvetä, tai voihan joku niihin pesuvateihin itsensä tällätä. Siivouksen ajaksi ajan ne ulos, ja näin kylmällä ne eivät edes siellä lärträä veden kanssa. Sitten kun on sellaiset kelit, että voi noihin lasten vannoihin laittaa ulos vettä, saavat kylpeä. Ehdottaisin myös, että ottaa ukon ja vähintään kaksi akkaa, siinä yksi akka on aika kovilla pojan kanssa... ankat ovat ihan hulluja polkemaan... mulla on ollut ankka joka polki kanojakin.... Eikä meidän tavis ankat kauhean korkealle pääse, ellei ole "portaita", eli talvella ulkonakin mulla on vannaa vasten "portaat". Myskithän lentää, niin olen ymmärtänyt.
kaztanja

Niin.. kait ne miunkin ankat pärjäis talven ilman päivittäistä kylpyä, jos niitä ottaisin. :smt045
Pitäis vähän mittailla tuon tilan lämpötiloja näin pakkasella, jotta tietäisi kuinka kylmäksi se oikeasti menee.
Ilmeisesti ankat vadeista ja muista astioista kuitenkin onnistuvat lutraamaan vettä pehkuun päivässä melkoiset määrät. Joten kosteus voi olla aika iso ongelma tuollaisessa viileässä tilassa, Jotenkin veden joutumista pehkuun pitäisi rajoittaa? Nyt on jo autotallista erotettu väliseinällä kanala, jossa on kestopehku erillinen lisälämmitys ja mä pahasti veikkaan, ettei mun ajatus rakentaa sinne taas yksi komero väliseinällä lisää ankkoja varten saa tuulta siipien alle meidän perheessä. Koko loppu autotallia taas ei kannata ruveta nykyisillä lämmityskustannuksilla oli lämmitysmuoto mikä tahansa lämmittämään. Mut niin olis kiva laittaa muutama ankan muna hautomakoneeseen ja saada pikku kvaakkuja! Lisärakennus tietty pihalla vois olla ratkaisu, mutta nyt on niin paljon muuta taloon liittyvää rakennettavaa, etten varmasti saa miesväkeä lämpenemään ankkamökin rakentamiseen.
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Vaikka ankat ovatkin melkoisia läträäjiä veden kanssa ovat ne aivan hurmaavia silti :smt049 Minulla ainakin talli on plussan puolella ja silti ankat etsii viileintä paikkaa.Ei ne kyllä liian lämpimässä tykkää olla.
Kesällä olen tehnyt niille piha altaan allasmuovista.Vettä saa kyllä vaihtaa parinpäivän välein ,mutta siitä saa hyvää lannoitetta kasveille. Olishan tuossa järvikin käytin niitä muutaman kerran siellä.En oikein uskalla että menisivät aina sinne ettei kukaan ammu sitten kun metsästyskausi alkaa.
Ihan näillä pakkasilla -38 :oops: en ole käyttänyt ulkona,lauhemmilla ilmoilla ovat käyneet.
Suosittelen kyllä hankkimaan ankkoja,eiköhän isännän saa ylipuhuttua jos autotallissa tilaa on.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Otat myskiankkoja. Ovat hiljaisia, ystävällisiä tyyppejä jotka eivät kesälläkään kylve jatkuvasti. Talvella piisaa 12 litran rakennussanko johon vaihdetaan vesi useamman kerran päivässä jo senkin takia, että se likaantuu tolkuttomasti. Ainoa miinus noissa on noin teevadin kokoiset pas...kakkakalöräykset joita tulee PALJON. Hurmaavia otuksia jotka kesyyntyvät helposti. Niitä alkaa myös olla mukavasti saatavilla. Meillä ovat kaikki olleet myös tosi kilttejä eli vieraatkin saavat liikkua pihassa rauhassa jopa silloin, kun on poikaset.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Ymmärsin aloittajan kirjoituksesta, että ajattelit laittaa vanhan kylpyammeen ankoille :smt017 -semmoinen ihmistenkö?
-en kyllä suosittele sitä ratkaisua edes kesäoloissa, ankkojen on todella vaikea päästä ammeesta pois sen liukkaita reunoja pitkin -tai jos keksit siihen jonkun ratkaisun...
Meillä ankat ovat eristämättömässä leikkimökissä tämän talven -tosin täällä kovimmat pakkasetkin on jo kohta ohi ja asteita pahimmillaan oli -20. Leikkimökissä oli auton puhallin parin lämpölampun lisäksi ja lämpö on pysynyt plussan puolella. Ulkona kävivät vain pikaisesti ´tupakkatauon verran` ja laitoin matalaan pesuvatiin lämmintä vettä että saivat kastella silmänsä. Nyt jos pakkaset hellittää muutamaan asteeseen niin silloin saavat olla pidempään ulkona ja vettä kyllä silloin lotraantuu ympäri mäkeä, saapi olla pesuvatia täyttämässä useamman kerran :smt003

Voithan sinä käyttää sitä autotallia niille majoituksena, mutta ei sinne tarvitse ´kylpypaikkaa` suunnitella -teet niille sellaisen kunnon ulkotarhan tallin läheisyyteen, mihin voit ne viedä sitten jaloittelemaan ja lotraamaan ja kesällä toimisi sitten ulkoaitauksenakin, jos laitat sinne niille sitten kylpypaikan...? -mutta KYLLÄ ankat kakkivat veteen ja oikeestaan joka paikkaan :smt005
kaztanja

Juu.. toki amme on liian liukas jos siihen ei tee ramppia ja portaita sieltä pois ja takas.. Mutta ei nyt saa muutenkaan toi "kylpylä ajatus tuulta allensa. Menee niin vetiseks touhuks.. ;) Täytyy tossa keväällä ajatuksen kanssa miettiä paikkoja miten sen ankkalan nyt järjestäis jos niitä ottaisi. Nyt kait täytyy tyytyy vaan lättäräpylöistä haaveilemaan. Onneksi mulla on koneessa kehittymässä 14 pikku tipua! Ensiapua linnunpoikas kuumeeseen. :smt060
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankkojen kylmänsieto riippuu ihan siitä miten ne on kylmään totuttautuneet. Meidän vaakut on sisällä öisin, jossa on plussan puolella ilma (normipakkasilla n. +5 astetta). Koska ovat yön lämpimässä, eivät pärjää n. -5 - -7C pakkasta kovemmassa päivällä jos ovat pihalla. Mutta jos tilanne olisi toinen, eli olisivat pikkuhiljaa tottuneet pakkaseen eivätkä olisi lämpimässä esim. öitä, niin käsittääkseni pärjäävät paljon kylmemmässäkin. Räpylöitä siis alkaa palelemaan ainakin meidän vaakuille.

Mä luulen että ankoilla on joku veteenkakkimissopeuma. Sillä aina kun menevät järveen/uima-altaaseen kakkivat heti ensimmäisenä. Jotenkin järkeenkäypää, sillä jos esim. sinisorsa (mistä ankat on jalostettu) hengaillee samalla paikalla usein, niin eihän sen kannata jättää itsestään hajumerkkejä ulosteen muodossa. En sitten tiedä onko tätä tutkittu, mutta biologina&tutkijana teen tällaisen "ammattilaisen arvauksen".

Meillä ankat kylpevät pihalla talvella, kunhan siis ei ole liikaa pakkasta. Nyt annoin pakkasjakson aikana pari kertaa isomman vadin niille sisälle, niin mahtuivat hieman & hetkellisesti kylpemään siinä sisälläkin. Koko ajan kylpymahdollisuutta ei voi olla koska ankat läträäävät normaalistikin veden kanssa ihan hirmuisesti.

Mutta ihania ovat :smt050
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Täällä ankat on joutunut nyt nämä yli -25 c pakkaset olemaan vallan sisällä. Mutta muuten kyllä ulkoilevat koko talven. Niillä on jatkuvasti vapaa kulku halutessaan sisälle, mutta kyllä ne joutuu sisään itse hakemaan illalla, jo saisivat päättää, olisivat varmasti ulkona yötkin. Navetassa on kovila pakkasilla +5, nytkin ankat haluaa vallata navetan kylmimmät kohdat. Sisällä niillä on käytössä 12 litran pesuvadit, jotta saavat silmänsä kunnolla kastaa, ei ne vadeissa kyllä muuten pulikoi. Pihalla on lasten ammeet, joissa sitten kylpevät, jos ei kamalasti pakkasta.

parin viikon sisään ovat lähes kaikki akaneet munimaan, mutta munivat juuri lattianrajaa, eli varmaan ehtivät jäätymään, niin en viitsi haudottaa.
Juoksuankoilta putkahtelee kivoja vihreitä munia :smt048
kaztanja

Elä elä Ninni kirjota noista munista enempää, jottei mun mopo vallan karkaa.. :smt002
Vastaa Viestiin