Axilur annostelu?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pia

Axilur annostelu?

Viesti Kirjoittaja Pia »

Eli, 1 kpl 250mg tabletti 10 kg:lle kanaa....

....mutta miten ihmeessä sen saa sekoittumaan veteen?

Olen hiertänyt tabletin ihan jauheeksi, mutta se painuu loppujen lopuksi vain vesiastian pohjaan.... Yksitellen tajoaminen ei varmaan meidän laumalle onnistu.

Mihin sen kannattaisi sekoittaa?
Aleksandra
nandu

Re: Axilur annostelu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minä olen tehnyt seuraavasti: olen murskannut lääkkeen niin pikkuruiseen vesimäärään, että siitä tulee tahna. Sitten olen laskenut, että tahnasta tulee kullekin kanalle sopivankokoinen annos. Käytännössä yksi isompi annos kukolle, ja kanat saavat samankokoiset annokset. Sekoitan sitten tahnarippuset pieneen määrään jauhelihariisiseosta. Kunkin siivekkään annos on niin pieni, että se menee melkein kerta-ahmaisulla alas, kun kysessä on herkkuruoka. Tarjoan kullekin kanalle pienestä kupista vuorotellen oman annoksen. Kun kuppi on pieni ja korkeareunainen niin on helppo antaa yhdelle kanalle kerrallaan, toiset eivät mahdu änkeämään (mieheni on kyllä ollut 'apupaimenena' vähän ohjailemassa kanoja). Olen pitänyt kupin kädessäni melko korkealla, sekin helpottaa toimitusta. Sitten olen antanut vielä kaikille lisää herkkuruokaa ilman lääkettä isossa kupissa, koska pakkauksessa lukee, että annetaan ruoan kanssa. Siinä lukee myös, että lääke on mauton joten se uppoaa hyvin pienenkin herkkupalan mukana :smt002 .

Tulipas pitkä ja sekava selostus, mutta jos siitä olisi edes vähän apua :smt001 !
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

^ Komppaan! Mä myös annan joka kanalle+kukolle yksilöllisen, painonmukaisen annoksen herkkuruokaan sekoitettuna (meillä se herkkuruoka on vaalea leipä). Madoton vain kerran vuodessa ja kerta-annoksella (Axilurilla), joten eipä tuo ole järin iso homma muutamankymmenen kanan kanssa :smt003
Ps. Toki madottaisin useamminkin, jos ylimääräisiä 'lieroja' löytyisi kanankakoista.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankoilla madotus on ainakin helppoa kun Axilurin voi plasina tunkea esim. muikkujen (eli herkkuruuan) sisään. Mä toistan madotuksen aina 10-14 vrk jälkeen ekasta annoksesta, olen saanut tämän ohjeen kahdelta eri eläinlääkäriltä. Lääkkeen annostusohje jonka sain oli muistaakseni 10-40mg/lintukilo.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
kuusiaita.com

Viesti Kirjoittaja kuusiaita.com »

Voiko munia syödä matokuurin jälkeen, oletteko pitäneet varoajan? :smt017
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

koska axiluria ei ole rekisteröity siipikarjalle, niin varovaisuusperiaatteen mukaan pitäisi pitää kuukauden varoaika munien tai lihan syönnille. Lintujen aineenvaihdunta on kuitenkin erittäin nopea, ja kun juttelin eläinlääkärin kanssa antibiootin varoajasta (jota hän ei tiennyt) ja mainitsin myös matolääkkeen, niin hän sanoi että hänen mielestään jo pari viikkoa on aivan riittävä kunhan käyttää munia omaan käyttöön (tuli se kuva että vähempikin riittäisi). Itse olen alkanut käyttää munia 1-2 viikon päästä, mutta en ole niitä muille syöttänyt. Tietty paras olisi madottaa sulkasadon aikaan, mutta aina se ei ole mahdollista. Hmm.. muistanko oikein että siipikarjalle tarkoitetun valmisteen (eri vaikuttava aine) varoaika on vain 1 vrk? :smt017 Samalla logiikalla voisi kuvitella että se ei olisi axilurillekaan kovin pitkä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

nostanpa tämän kun syksy tulee. Ainakin meillä sisälle mennessä ennen talvea madotaan eli tota alkaa olla ajankohtainen ja minä haluan tietää ennen kuin annan. Ettei tule hätiköityä. Meinasin uuden ketjun tehdä mutta onneksi käytin hakua ensin ja löysin tämän :)

meillä on siis tuota axiluria 250mg jäi kissoilta 3 tablettia eli miten mä sen nyt saan annettua varmasti hyvän määrän /kana. Matoja en ole löytänyt kakoista mutta ilmeisesti silti kerran vuodessa on hyvä madottaa ? Vääntäkää nyt rautalangasta mulle etten vähän päästä ole kanaton! :smt012
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Montako kanaa sulla on ja paljonko (suunnilleen) kukin painaa? Kolmella 250mg:n tabletilla madottaa n. 30 kiloa painavan parven. Kun et ole nähnyt kakoissa mitään ylimääräistä, niin odottele vielä sen madotuksen kanssa muutama kuukausi eli sitten vasta, kun ovat kokonaan sisällä.
ninanni

niin tuota kirjoitimpa epäselvästi, nyt etsin vasta tietoa :smt003 eli aion madottaa vasta kun ovat kokonaa sisällä :) ja on yksi nuorikko kana plus nuorikko kukko ja 2 vajaa parin vuoden ikäistä kanaa plus kukko. Ja mulla ei hajua niiden painoista.... Oompas taas loistanut ainakin hölmöydelläni täällä :smt006 joo... Vinkkejä pyydän nolona :oops:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

No, nuorikot kerkeevät vielä kasvaa ja sinä kerkeet punnita niitä...esim. kana sylissä menet henkilövaa'alle ja vähennät lukemasta oman painosi...saat kanan painon kutakuinkin selville. Se tarkkuus riittää, koska Axilurin annostuksessa on 'pelivaraa'.
ninanni

kiitos vinkistä. Oon noin punninnu kissat mut miksi en tuota heti sit tajunnut. Tyhmä minä :smt013 joo. TäyTYNEE punnita. Enpä muista koska itsekään olisin vaakal käynyt. Uskaltaisko vai laittaisko miehen vaan tekemää senkin :D
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Minä käytin keittiövaakaa punnitsemiseen. Kietaisin kanan pyyhkeeseen ja vaalle! Axilurin sekoitin 10 ml vettä, siitä on helppo annostella; 1 ml / kg kanaa. Lääkeruiskulla alanokkaan pieninä annoksina. Samalla annoin Colombine käsittelyn niille, joilla oli siihen tarvetta.
essi

Viesti Kirjoittaja essi »

ostinpa minäkin axiluria, 500mg tabletteja, ja punnitsin kanat (pienin silkki 800g, painavin kukko 5kg), yhteensä parvella painoa n. 23 kg. annosteluohje paketissa on 1 tabletti 10 kiloa kohden kolmena peräkkäisenä päivänä. jostain kuitenkin muistan lukeneeni että kanoille riittäisi kerta-annos? jos nyt 2 ja 1/4 tablettia murskaan veteen ja yritän saada tahnaksi, miten siitä sitten saan annosteltua kullekin yksilölle oikean määrän kun kokoerot ovat niin suuria? silkkikanat n. kilosia, silkkikukko 1,4kg, juhlasekoitus-kanat 1,5-2,3kg + yksi isompi kana 2,7kg ja kukko 2,9kg, sit jättikochit kana 2,9kg ja kukko 5kg. minkä verran laitan vettä tahnaan että tuosta olisi helppo laskea annokset? matematiikka ei ole mun vahvin puoleni :smt017
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä kun annoin pari viikkoa sitten omalle populaatiolleni niin laitoin tapletista sen kokoisen palan kuin kana/kukko tarvitsi ja laitoin sen jauhelihapalan sisään ja jokainen hotkaisi oman palansa helposti ja lopuksi koko porukka sai sitten herkutella lopulla jauhelihalla :smt003 Minusta se oli todella helppoa ja vaivatonta hommaa :smt040
HiltaHelikopteri
kukkoilija

essi: aloita laskeminen siitä, että sulla on 500mg:n tabletteja...yksi semmoinen tabletti riittää kahdellekymmenelle kanakilolle ;) Pyöristä kanojen painot ylöspäin seuraavaan puoleen kiloon tai kiloon.
Vastaa Viestiin