Muninnan aloitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tupu

Muninnan aloitus

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Mulle oli yllätys, että kuinka eri aikaan kanat aloittavat muninnan. Kun meillä on kolme samasta poikueesta olevaa tirppaa, niin yksi heistä aloitti munimisen jo kolme viikkoa sitten mutta kaksi muuta ei muni vieläkään. :smt017
hilla

Re: Muninnan aloitus

Viesti Kirjoittaja hilla »

Meillä on kaksi 3,5kk ikäistä tipua ne eivät tietenkään vielä muni, ehkä keväällä??
Mutta ei niiden äitikään ole vielä aloittanut.. aika laiskoja nämä meidän kanat on muutenkin munimaan
9 kanaa jotka munivat yhden päivässä, eilen oli juhlapäivä :smt041 pesästä löytyi kaksi munaa!

Lauma vielä puuhailee ulkona, pakkasiahan ei ole ollut niin kaiketi voivat olla vielä leikkimökki majoituksessa.
Kovastihan nuo kuopsuttelevat maata ja ovat apuna pihan laitossa. Säälittää oikein laittaa ne sisälle talveksi :smt022
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Juu, meillekin on pari munaa päivässä tullut.

Olen myös kuvitellut, että sama kana munii samanlaisia munia. Mutta niiden koko ja väri muuttuu koko ajan. :smt017 Välillä on pilkullisia, sitten eipilkullisia ja taas saattaa olla pilkullinen. Ja Martta ainakin muni ensin tumman beigejä, nyt munat on aika vaaleita, meilkein yhtä vaaleita kuin Lindan munat.

Mielenkiintoista on seurata tätä(kin) muna-asiaa!!!
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Minkä ikäisenä käppänät viimeistään alkavat munimaan Tonja on jo pidempään muninut . mutta tänä aamuna ihmettelin kun Posti herra meni pesään ja Anne lattialla piti sen muotista meteliä ja Posti kuopsutti pesässä olisko ollut opettamassa Ne on huhtikuun alussa syntyneitä
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä odottelen vaan et valo alkaa lisääntyä näiden mun kanojeni kans. 2 nuorikkokanaa ja 2 vanhempaa kanaa, ykskään ei muni. Nuorikot yli puolvuotiaita, en nyt jaksa kattoo tarkkoja ikiä.
Laitoin pesään kuitenkin jo sinapilla täytetyn pesämunan, josko se alkais innostaa munimaan :smt001 Ei keinovaloo.
Ninnukka

Viesti Kirjoittaja Ninnukka »

Sinapilla täytetyn pesämunan ? :oops:
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onpahan siellä pesämunia kun toiset munii joka pesään
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Jos kukko hakkaa munan rikki niin sinappi estää ettei se pääse munien makuun. Ei kuulemma oo niiden mieleen kovin hyvän makusta :smt002
Ninnukka

Viesti Kirjoittaja Ninnukka »

:smt045 No niinpä niin. Minäpä tuota kovasti ihmettelin :smt017
Mikka

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Näkeekö kanasta jotain merkkejä milloin vois olla muninta alkamassa? Minulla kolme nuorikkoa ja keinovalo, jännäkakka housussa oottelen että millon tulee eka muna. :smt025 Kasvattaja meinas kyllä että vatsa keväämmällä mutta saaha sitä aina odotella... :smt002
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Meillä on ollut selvä merkki muninnan aloittamisella se kun kukko alkaa astumaan kyseistä kanaa :smt005
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Meillä aloitti alho nuorikko viime sunnuntaina munimaan, ensi viikolla täyttää 5kk. Munat on ruskeita ja ihanan pieniä. Su-ma-ti tuli muna, eilen oli tauko päivä ja tänään taas oli muna. Mulla on kaksi nuorikkoa, mutta en tiedä kumpi munii. Ja sit on 6 vanhempaa kanaa, munia tulee päivässä 3-4kpl. Kahdella on sulkasato meneillään, ne eivät ole pitäneet taukoa, kun eivät hautoneet.
:smt045
haave

Viesti Kirjoittaja haave »

Mulla on kolme viimekesän "melkein-puhdasta-tyrnäväläistä" nuorikkoa samasta poikueesta ja niillä on nyt alkanut selvästi harjat kasvaa ja punastua. Pian odotan niiden alkavan munia. 3 viikkoa vanhempi nuorikko munii jo täyttä häkää. Ja pahasti näyttää siltä että yksi vanhemmista haluisi jo alkaa hautoa.
Mikka

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Pystyykö niitä nuorikon ensimunia syömään? :smt017
pikkuminttu

Viesti Kirjoittaja pikkuminttu »

Meillä heinäkuussa kuoriutuneet Alhot aloittivat muninnan pari viikkoa sitten. Tulin kanalasta niin kovaa huutaen, että mies ihan suuttui. säikähti, että minulla on vähintään pää irti. :) Ei noin suurta asiaa vaan voi ilmoittaa rauhallisesti, eih! :smt049
Vastaa Viestiin