Kanalasuunnittelua

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Sirppi

Kanalasuunnittelua

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Minulla nyt kova tohina päällä kun suunnittelen kanoille kotia. Se laitetaan vanhaan hirsirakenteiseen riiheen, joka tässä välissä ollut maatalouskonepajana ja romuvarastona. Kokonaispinta-alaa on n. 25 neliötä + kylmä "talli". Ajattelin jaotella tilan sillä tavalla, että saan yhden 10 neliön häkin kanoille, sitten 2 kpl 4, 5 neliön häkkiä "pienryhmiä" varten(tipuille, muille harraste-eläimille jne). Huoltotilaksi jää noin 6 neliötä ja kuivikkeet ym voi säilytellä siellä tallin puolella.

Mikä teillä on tiheytenä linnuille per neliö? Onhan noita ohjeistuksia tuotantokanaloille, mutta niitä ei voi verratakaan näihin "lemmikkikanoihin".

Miten teillä on toteutettu eläintilan ilmanvaihto?

Kokemuksia erilaisista kuivikkeista. Pölyämättömyys olisi etu, mutta ainahan ne kuivikkeetkin levitettäessä vähän pöllyää. Jos on kestopehku niin onko ollut ongelmia? Houkuttaisi sekin, ettei tarvisi mättää paskaa vähän väliä, mutta miten loiset, ilman laatu jne?

Mitäs muuta mun pitäisi nyt ottaa huomioon, kun suunnitteluvaiheessa on vielä niin paljon helpompaa muuttaa suunnitelmia!

Siitä saa mukavan tilan ja lämmmötkin pysyvät ihan kohtuullisesti (on siellä ollut talviasukkaina joskus kalkkunoita ja kaneja yms)

on siinä projektissa miettimistä

:smt017
Sirppi

ja sitä vielä

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

vielä että päteekö kanoihin samat "sosiaaliset säännöt" kuin possuihin??!! Eli kun kanathan katsoo vähän kieroon uusia tulokkaita, niin olisiko parempi siirtää kaikki elikot uusiin tiloihin samaan aikaan ennenkuin mikään ryhmä on sitä ominut reviirikseen? Kun nuoria lintuja pitäisi saada yhdistettyä pari ryhmää niin kannattaisiko ne lykkästä sinne sitten samaan aikaan. (porsaillakin se niin, ettei pidä yhdistääryhmää niin, että jompikumpi ryhmä jää omaan alkuperäiseen karsinaansa vaan ne molemmat porukat siirrettävä samaan aikaan uuteen karsinaan, jolloin sopeutuvat ilman rähinöitä)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on noin 10 m2 karsina aina muutaman (korkeintaan 10) siivekkään parvelle. Lisätilan tuntua saa hyllyillä ja tasoilla, jossa kanset mielellään kikkailevat.

Muista, että kanoilla pitäis olla hyvin luonnonvaloa, orret nuukumiselle sekä pesät munimista varten. Pesät mielellään samalle seinälle, missä on ikkunat, eli jää mahdollisimman hämäräksi.

Mulla oli kestopehku turvetta + purua ja olin oikeinkin tyytyväinen. Niin taisivat olla kanatkin. Kanoilla pölyää melkein mikä vain kuivike, kun ne kuopsuttelee niin mahdottomasti. Mullakin, vaikka kanat olivat viime talven vain yhdessä karsinassa, koko seitsemän karsinan talli oli aivan yltäpäältä tomussa! Ja kunnon kerros, ei mikään normaali laskeuma..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Joitain vastauksia...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos ajatellaan, että luomutuotannossa on:
*sisätiloissa enimmäiskanamäärä 5/m2
*ulkotilaa 2m2/kana
*ortta 18cm/kana
*4-5 kanaa/munintapesä
niin voisikohan näitä pitää jonkinmoisina "kattoina" harrastekanalaan?!?
Minä olen koettanut pitää sisätilaa neliön tai kaksi/kana.

Meillä on wanhanajan painovoimainen ilmanvaihto---viisi tuloaukkoa ja kolme menoaukkoa...lattiapinta-ala n. 70m2, korkeus n. 250cm. Samassa tilassa kanojen lisäksi poni, lampaat, kanit, viiriäiset.

Lämmittimenä kolmen kilowatin puhallin ja tarvittaessa kanoille lämpölamppu. Lämmöt pyritään pitämään tulipalopakkasillakin plussan puolella, ettei vedet jäädy.

Kuivikkeena seos, jossa kutteria, turvetta, heinä- ja olkisilppua. Lisukkeena ollut myös hiekkaa ja tuhkaa, mutta nyt kyllä ensi talvena jätän ne kokeeksi pois, kun se nokipöly liimautuu niin kamalan tiukkaan joka paikkaan. Tuumailin, että kun tuhkalla on vain ennalta ehkäisevä vaikutus ulkoloisiin, niin käytän mieluummin loistroppia tarvittaessa...Ja mitä tulee sisäloisiin, niin niiden eloa vaikeuttaa huomattavasti, kun pitää kuivikkeen mahdollisimman kuivana. Esim. poistaa vesikuppien luota kastuneet pehkut säännöllisesti. Ja vaikka madottaa ulkoilun loppuessa, niin eivät tuo luonnosta tarttuneita ötöjä sisään.

Tuosta sosiaalisesta käytöksestä olen käsittänyt, että on juuri noin kanoillakin kuin possukoilla.
Sirppi

niinpä niin

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Kaikenlaiset kokemukset ovat hyviä kuulla, kun omaa (vaikkakin pientä) kanalaa suunnittelee. Tämä kyselykausi tavallaan tuntuu vähän hassulta, kun on minulla kanoja ennenkin ollut, mutta aina on systeemit hoidettu tyylillä "näin ne tehdään kun ne on näin tehty ennenkin". Eli aiemmin ollut aina pelkkää olkea kuivikkeena , aina syötetty tiettyjä rehuja, aina aina aina aina...niin tuli nyt mieleen, että voisi olla muitakin kokeilemisen arvoisia tapoja kananhoidossa ja kanalaolosuhteiden toteuttamisessa.

Tässä viime vuosina on ollut aina vain ihan 2-5 harrastekanaa, mutta nyt ajattelin, että kun kanalaa kerran laitetaan niin olisihan se kiva olla muutama enemmän "samalla vaivalla". Viimeksi kun oli enemmän kanoja (anoppi otti), oli tilana n. 10m2 kanala, jossa kotkotteli 30 kanaa ja kukko. Kanoilla oli hyvä porukka, niillä oli tilaa vielä hyvin liikkua ja minkäänlaisia ongelmia ei ollut. Varmaanhan se on kanallakin jonkinverran siitäkin kiinni, että minkälaiseen tilaan on kasvanut (mutta en usko, että ahdistavan pieniin tiloihin tai häkkeihin kana tottuu, vaan se näkyy stressin tuomina oireina, sairastumisina jne)

Olen joskus lueskellut, että stressittömin vaihtoehto kanalle olisi olla alle 15 kanan parvessa. Jos kanoja on enemmän niin ne eivät pysty enää niin hyvin tunnistamaan tuttavuuksiaan vaan tulee epäselvyyksiä sosiaalisessa arvojärjestyksessä ym. Eli mieluummin ensin alitäyttää tilan, eikä ahda sitä äärimmilleen jolloin eläinten viihtyminen (ja hoitajan) heikkenee.

Täytyy tuota kanamäärää tässä tuumailla, kun näkee ensin tuleeko minulle edes kanoja noista tipusistani. Ovat sitten tietysti kaikki kukkopoikia. Tuo luomun "katto" 5 kanaa neliölle kuulostaa jo paljolta, anopin 3 kanaa neliölle jo vähän kohtuullisemmalta, mutta voi se jäädä alle sen kuitenkin.

Kuulostaa toimivalta seokselta tuo kuivike.

Sitten tyhmä kysymys, eli onko kaikilla ollut nuo munintapesät yhdessä kerroksessa vai onko kukaan kokeillut "kerrostaloa" , että olisi kahdessa kerroksessa niitä? Ja aiemmista kokemuksista olen senkin huomannut, että kanoilla on monesti yhteinen lempipesä, eli vaikka pesiä olisi kuinka ja kaikki samanlaisia jne, niin aina on tunkua tiettyyn pesään. Minä olen välillä laittanut pesiin verhojakin :smt005 , jos en ole voinut jostain syystä niitä hämärimpiin paikkoihin sijoitella! Ovat kanat tunteneet varmaan itsensä kotoisaksi ....

Tuo ilmanvaihto on tärkeä asia, etteivät ole siellä kanalassaan ihan pussissa (minä siitä vauhkoan, kun olen ilmastointipeltisepän tytär, vaikka isä ei ole kyllä varmaan kanaloihin ilmanvaihtoja miettinyt)

Kanikin varmaan tähän samaan tilaan muuttaa talveksi. Mutta nyt nukkumaan, ei tää prosessi taida näin väsyneenä edistyä...
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

:smt005 Verhot pesäkoppiin, kuulostaa ihanalta :smt007 olikos ruusu- vai pitsikuosia :smt005 täytyykin kokeilla, olisihan se söötin näkoistä kun tytöt saisivat oikein kauniit verhot pesienkoppiensa eteen :smt002
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä on yhdessä kanakopissa kerrospesä tilankäytön vuoksi ja se on toiminut erinomaisesti!
TiPullakin on muistaakseni kolme pesää päällekkäin ja hyvin on sielläkin munittu ja haudottu.

Meillä on pesäluukun edessä orrenpätkät kiinni, niin on helpompi nousta kerrostaloon. Hautoessa on kana muutaman kerran sujahtanut vahingossa väärään kerrokseen, että se taitaa olla ainoa miinuspuoli, mitä äkkiä keksin.
Sirppi

se oli

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Ruutukuosia, vihertävää. Sen taakse ne katosivat ja tulivat pian ylpeinä selittämään miten hienon munan olivat saaneet aikaan. Välillä se pulputus kuului sisälle asti. Huvittaa kuunnella kanojen juttelua kun ensin yksi kujertaa pulputellen, että "kaunis on muna kaunis on muna" ja siihen toinen kanarouva vastaa raakahtaen väheksyen että " niin niin, minulla on kauniimmat, niin niin, minulla on suurimmat". Toinen kun putoaa maanpinnalle niin alkaa kuulua potpotus, että "no mennään sitten syömään, vai jokos sinä olet ehtinyt kaiken ahmia..". Toinen vastaa itseään korostaen ja äänenkorkeutta nostaen "ehei, en ehtinyt, kun kukko piti minua hyvänä..."

Sitten tulee pieni komisaario Palmun tyylinen kukkomme, joka mulkaisee rouviaan vähän ja komentaa kerran niin että koko akkakaarti vetäytyy nätisti kukkonsa taakse pälyilemään miten se onkin itse kukko joka syö eväistä parhaat palat (joo, on tyly kukko kun ei tarjoile rouvilleen herkkuja, edellinen kukko piti sitä kunnia-asianaan..)
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

:smt003 :smt003 :smt007
Sirppi

Volmari?

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Erottaakos kanat värejä, jos tekisi eri kerrokset eri väreillä? Vähentäisi huteja...

mehiläiset ainakin erottavat värit, niin miksei kaikki muutkin siivekkäät! :smt043


*pakko vielä lisätä* Erottaisko ne paremmin pesät jos niihin laitaisi erilaiset verhot? Yhdelle sitä laura ashleyä ja toiselle vaikka marimekkoa??!
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Me ollaan käytetty aina kanoilla kestopehkua, jossa on alla puru-turve seos ja päällä olki.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Olen muuten tuota olkea itsekin miettinyt, että jos ei ole mitään silppuria, niin toimiikohan se ihan sinällään jos on kylpylaatikko erikseen?
Vai onkohan se kanoista hankalaa, kun ei oikein kunnolla pääse pitkiä olkia pöyhimään?
onko teille oljellisilla na oljet aina silputtuna?
Mietin vaan, että voisi pölymäärä laskea oljilla hiukan edes alemmaksi talvisaikaan (ja alla olis tietty puru-turve kosteudet ym.imemässä).
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Meillä käytetään kanalassa samoja olkia kuin lampailla ja vuohillakin. Olki ei ole pientä silppua vaan ihan sellaista tavallista kuivikeolkea mitä olemme hakeneet milloin mistäkin.

Meidän kanat ainakin saavat kyllä olkia pöyhittyä itselleen mieluisaan asentoon ihan helposti :smt004 Pölyä piisaa kyllä vaikka olkea käytetäänkin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mullakin on ihan kokonaista olkea päällä pieniä määriä.. En peitä niillä koko lattiaa, vaan niitä on lähinnä seinustoilla, niin kanoilla on vara mistä valita erilaisia alustoja. Joskus ne esim. torkuskelevat olkien päällä.

Mullakin on ollut kaksikerroksinen pesä ja ylin olikin kaikille mieluisin. Haudonnan yhteydessä sitten piti keksiä viritelmiä, ettei tiput tippuneet..

Jotkut retroverhotkin vois olla kivat.. :smt002
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Hmm...tarvisikohan sitä sitten ensi talveksi munkin jysäyttää olkea vaan lattialle! Olen aina talven mittaan ripotellut heiniä puuhasteluksi kanalaan, mutta se ovat sitten äkkiä hävinneet muun pehkun joukkoon pieninä pätkinä, joten puuha on ollut mieluista.
Oljissa kaaputtaminenkin voisi tuoda ankeaan talvielämään hyvän säväyksen.

Joo hei, retroverhot olisikin aika makeet! Kuva
Vastaa Viestiin