Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys??

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Henrietta

Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys??

Viesti Kirjoittaja Henrietta »

Meillä siis nyt omatekoisessa kylmälaukkuhautomossa 12. päivää munat hautumassa..monta kertaa ollaan jo meinattu heittää munat menemään, kun lämpö noussut lähelle 40 astetta hetkellisesti. Tällä hetkellä kuitenkin 7:ssä munassa on valtava verisuonitus ja munien sisällä liikkuu sikiö/alkio (miksikä sitä nyt sanotaan??) Tyhmiä kysymyksiäni tähän väliin olisivatkin: Nukkuvatko sikiöt munassa välillä? Eli miten kauan kannattaa hautomossa pitää munaa, jossa sikiö näkyy, mutta ei liikettä?? Entä miten pian liian korkea lämpötila vauhingoittaa munan sisältöä/ miten korkea lämpötila sitä vahingoittaa?
Eilen poistimme kaksi munaa, joista kummassakaan ei näkynyt liikettä, kaikissa muissa vilkas elämä.. Kun avasimme munat toinen sikiö oli selvästi vähemmän kehittynyt kuin toinen.. tämän paremmin kehittyneen kohdalla jäin miettimään, että ei kai se ollut sittenkin hengissä, kun avasimme munan.. oli niin hienosti silmiä, nokkaa, siipiä ja varpaita myöden kehittynyt... Kuviakin tarjolla (ei herkkähermoisille!! :smt003 ), jos jotakuta kiinnostaa!
Pirjo

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Joo laita kuvia vaan...kyllä tääl on kaikenlaista nähty.
Rusina

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kun lämpö alkaa hipoa 42 astetta, niin silloin tapahtuu vaurioita, 40 on hetkellisesti vielä ok.
Mulla on niin huono läpivalaisulamppu, että uskallan ottaa pois vain selvästi alikehittyneet tai verirenkaalliset munat.
anssiu

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Verisuonet näkee munasta jo hyvissä ajoin. Liikkuvat pompula munassa käsittääkseni on suurimmaksi osaksi sydäntä. Kai ??? Itse läpivalaisen munat 7-11vrk:n kohdalla. Lämpivalaisussa odotan että nään tuon pomulan liikkeen. Jos pompula muljuaa munassa niin kaikki kunnossa. Jos munassa ei ole liikettä niin luultavimmin sikiö on kuollut. Tyhjä muna on tyhjä muna ja se loistaa valoa läpi todella hyvin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Itse pitäisin kaikki 7 munaa haudonnassa loppuun asti näkyipä liikettä tai ei ;)
Mun mielestä ne sikiötkin nukkuu välillä ja eipä sitä liikkumatilaa haudonnan loppupuoliskolla enää kovin runsaasti olekaan, joten liikettä on hankala enää tuon aikaa haudotuissa nähdä. Sitten ihan loppumetreillä voi nähdä nokan liikkuvan munan ilmatilassa, kun tipu on saanut kalvot rikki. Peukutusta haudontaan ja kuviakin ois kiva nähdä!
mik

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja mik »

mähän taisin tappaa yhden viiriäisen, kun se ei liikkunut. Se oli tehnyt jo reiän illalla kuoreen, mistä nokka pilkisti. Ja kyseessä siis se päivä, kun muut kuoriutu. Seuraavana aamuna sen nokka pilkisteli sieltä yhä. Illallakaan ei ollut kuoriutunut ja oli hiljaa, tökin nokkaa pinseteilläkin, mut ei liikahdustakaan. Laitoin munan takas koneeseen ja sammutin koneen. Olin ihan varma, et delannut. Seuraavana aamuna menin tyhjentään konetta ja pesemään, niin tää olikin puoliks kuoriutunut, mut kuollut. Eli kait se sit nukku niin sikeesti, et ei reagoinut mun tönimiseenkään. Aika ikävä olo tuli, kun oli tuhonnut uuden elämän hätäpäissään.
vardenji

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Äsken yhtä tiettyä munaa etsiessäni noiden koneessa olevien joukosta tein sellaisen huomion että joissain munissa alkio ei liikkunut mutta keltuaisen yläreunassa lähellä ilmakuplaa oli kait keltuaisen värissä immeä raja joka siirtyi kuin hengityksen tahdissa edestakaisin. Huomasin sen kun etsin liikettä ja aloin valaista kuplasta yläviistoon. Muna hengittää? Eli alkio hengissä, mutta lepää? Sydämeks en vielä suostu tota pompulaa uskomaan, viuhtovat niin eritahtiin, jotkut mun sydämen lyöntien nopeudella ja toiset kiivaammin. Jätän myös hiljaiset munat koneeseen viimeiseen asti jo säätöjen vuoksi.
Henrietta

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Henrietta »

Kiitos vastauksista. Yhtään munaa ei kyllä oteta enää pois, vaikkei liikettä näkyiskään.. Tässä kuvaa siitä 11 päivää haudotusta ressukasta :smt010 Kuva
Viimeksi muokannut Henrietta, 03 Huhti 2011, 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henrietta

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Henrietta »

Onnistuin kuin onnistuinkin lisäämään kuvan..
vardenji

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Voi pientä :smt010
Henrietta

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Henrietta »

Rusina kirjoitti:Kun lämpö alkaa hipoa 42 astetta, niin silloin tapahtuu vaurioita, 40 on hetkellisesti vielä ok.
Mulla on niin huono läpivalaisulamppu, että uskallan ottaa pois vain selvästi alikehittyneet tai verirenkaalliset munat.
Millaisia läpivalaisulamppuja/-systeemejä käytätte? Katoin, että joku oli tehnyt mm. pahvilaatikosta, siellä alla lamppu jne. Mies keksi, että menee pimeään vessaan vessapaperirullan hylsyn kanssa, muna (kanan!!) siihen päälle ja hylsyn alle otsalamppu (kirkas led-valo). Tosi hyvin valaisee!
Pirjo

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Henrietta kirjoitti:Mies keksi, että menee pimeään vessaan vessapaperirullan hylsyn kanssa, muna (kanan!!) siihen päälle ja hylsyn alle otsalamppu (kirkas led-valo). Tosi hyvin valaisee!
Onneks korjasit... :smt044 :smt043 :smt044
...anteeks, mä oon vissiin vähä väsynyt karitsojen aiheuttamasta valvomisesta....
vardenji

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä otan tarkkailtavan varovasti ja tiiviisti vasempaan käteen vähän niinkun nyrkin päälle sormien muodostamaan ympyrään ja valasen kananmunan sivusta käden alta ledtaskulampulla. Sillä lampulla näkee rystysten läpi, muttei kämmenen.
caddy

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Jos sikiö on alkanut kehittyä mutta kuollut munaan, sen kyllä aivan taatusti huononenäisempikin hajusta huomaa. Haisevat pois, jos jokin haisee - mut ei ne epävarmat siellä seassa haittaa, vaikka ovatkin loppuun asti mukana.
Henrietta

Re: Alkion/sikiön liikkeet munassa ja lämpötiloista kysymys?

Viesti Kirjoittaja Henrietta »

Pirjo kirjoitti:
Henrietta kirjoitti:Mies keksi, että menee pimeään vessaan vessapaperirullan hylsyn kanssa, muna (kanan!!) siihen päälle ja hylsyn alle otsalamppu (kirkas led-valo). Tosi hyvin valaisee!
Onneks korjasit... :smt044 :smt043 :smt044
...anteeks, mä oon vissiin vähä väsynyt karitsojen aiheuttamasta valvomisesta....
Oli pakko tarkentaa, koska pystyin sieluni silmin näkemään myös sen toisenlaisen tilanteen :smt043
Vastaa Viestiin